שתף קטע נבחר
צילום: אלי שאולי

שברולט קפטיבה - סיוע אמריקני

עם שורשים קוריאניים, אבזור שופע, ותג-מחיר יומרני, מציגה הקאפטיבה את שברולט-קוריאה באור שלא הכרנו עד עתה. האם היא שווה את הכסף?

כאשר עוטרו לפני שנים מכוניות הנוסעים של דייהו הקוריאנית בסמל שברולט האמריקנית, זה נראה לכל הפחות מוזר. קשה היה לעכל את זה באותם ימים. ואילו היום, כאשר אנחנו נוהגים ברכב חדש ראשון של היצרנית שפותח מראשיתו תחת כנפי בעלת הבית ג'נרל מוטורס, זה נראה נורמלי לחלוטין. לא רק מכיוון שדייהו דאז עברה שינוי קיצוני, וכך גם שברולט דהיום. לקפטיבה בה אנחנו נוהגים כאן, יש מקבילים אמריקניים ברורים - למשל שברולט אקווינוקס ובעיקר סאטורן ויו - אבל גם אירופים - אופל אנטרה.

 

אם זה לא גורם לכם להבין את עומק השינוי, אולי תג המחיר של הרכב הקוריאני יצליח - 250 אלף שקל. ואם לא זה, אז חשוב לדעת שמדובר כאן - יחד עם יונדאי סנטה פה - באפשרות ייחודית לשבעה מקומות ישיבה בקטגוריית הפנאי הקלה והזולה יחסית. וכן, שלא במקרה, גם יונדאי מגיעה מקוריאה.

 

מרשימה למראה

קודם כל, הקפטיבה היא המכונית המרשימה ביותר של שברולט-קוריאה. חסונה, אלגנטית, אפילו מעט ספורטיבית למראה, בעיקר כאשר היא מציגה את ארסנל האיפור המקובל. ואם יורשה לנו, ראוי ש-UMI יוותרו על שלל התוספות המקומיות והמאד לא-הכרחיות. כן, אנחנו שומעים כבר את אנשי היבואן מבהירים ש"ככה הקהל רוצה". גם אם כן, מדרגות וחיפויי החלונות פוגעים בקווים המקוריים, ויוצרים תחושה זולה שעושה עוול למכונית.


שברולט קפטיבה (צילומים: אלי שאולי)

 

גם בפנים יש חדשות טובות. שילוב גוונים נכון ופלסטיק דמוי עץ לא זועק, מייצרים תחושה טובה מכל שברולט קוריאנית אחרת שפגשנו. אתם יודעים מה, לא יזיק אם אנשי ג'נרל מוטורס ישלחו את מקבלי ההחלטות בחטיבה האמריקנית כדי שילמדו דבר או שניים על טוב-טעם מהקולגות בקוריאה.

 

ובכל זאת, פה ושם יש קצוות פחות מלוטשים. החל בבלם היד בעל העיצוב המקורי (מדי), דרך מנופי האורות-מגבים וצג מחשב דרך ובקרת אקלים מקושקש מדי, ועד גלגל הגה גדול לטעמי מהרצוי. מעבר לכך, זו בפירוש קפיצת מדרגה מרשימה מאד עבור הקוריאנים.

 

המושבים מציעים תנוחה טובה, ריפוד עור נאה ותפעול חשמלי, אך אינם מספקים תמיכה מושלמת לגב. מאחור יש מרחב מצוין, וכמובן שורה שלישית עם שני מושבים נפרדים אך ללא פיצול-מיזוג. קל לקפל אותם, וכך נוצרת רצפת הטענה שטוחה עם תא מטען מרווח. חבל רק שהכניסה, למרות מנגנון קיפול נוח לשורה האמצעית, אינה נוחה. חבל גם שרק ילדים יסתדרו מאחור.

 

ואיך היא נוסעת?

הקפטיבה עושה שימוש במנוע ה-3.2 ליטר V6 של GM, שמיוצר באוסטרליה על-ידי הולדן. וכן, זו אותה יחידה שתוכלו למצוא גם באופל, קאדילק ו... אלפא רומיאו. כאן הוא משודך לתיבת חמישה הילוכים אוטומטית יפנית מבית איסין. עם 223 כ"ס, הוא נראה על הנייר חזק מאד עבור רכב פנאי.


 

אלא שהמציאות שונה. הקפטיבה אינה מרגישה חזקה במיוחד, ויש לכך מספר סיבות: ראשית, היא שוקלת כ-1,900 ק"ג. שנית, יחסי ההעברה ארוכים ומקשים על המנוע לפתח קצב הולם. בנוסף, תיבת ההילוכים כאן עצלה ומסרבת לא פעם להוריד הילוך - למרות שהיא יכולה, וצריכה.

 

ולכן היכולת נאה, לא יותר מכך, למרות נתוני היצרן המחמיאים - 204 קמ"ש, 8.8 שניות ל-100 קמ"ש. בדומה לדגמים אמריקניים המשתייכים לקטגוריה, היא מעדיפה סגנון רגוע, עצל-משהו. אפשר כמובן לבחור בתפעול ידני אם יש בכך צורך דחוף, אבל קחו בחשבון כי הבורר אינו איכותי, וכי למרות אפשרות "נעילת הילוך" במצב זה, התיבה עשויה לקחת פיקוד מפתיע כתגובה לזעזוע מהכביש. תצרוכת הדלק: בין 8 ל-9 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה וכ-6 ק"מ לליטר בנסיעה מאומצת.

 

לא מה שהיה

זוכרים שהקפטיבה מבוססת על פלטפורמה אמריקנית? גם אנחנו. זה לא מנע מאיתנו להתרשם מהיכולת שהציגה באירוע ההשקה שנערך לפני למעלה משמונה חודשים. אלא שכאן, על כבישים מקומיים, העסק מרגיש שונה לגמרי, בין היתר מכיוון שבניגוד לכלי הרכב בהם נהגנו באותו אירוע, המכוניות שהגיעו ארצה - כך אומר היבואן - צוידו באופן שונה. אם במערכת הגה בעלת כיול אחר (רק גרסת הבנזין), או בצמיגים בעלי חתך גבוה יותר.

 

בכל מקרה, השינויים האלה בפירוש לא עושים טוב עם הקפטיבה, שמרגישה אחרת לחלוטין מכפי הייתה באירוע ההשקה. מערכת ההגה, שגם בהשקה הייתה אחת הנקודות היותר-חלשות, משדרת חוסר תחושה ודיוק. התגבור חזק מדי עד רמה בלתי אפשרית, וזה פוגע מיידית בביטחון הנהג. בהתאם, הערפול וחוסר היציבות הופכים קשים ככל שעולה המהירות.

 

גם רכינת המרכב בפניות, שכמעט ולא הורגשה בהשקה, מורגשת יותר. רמת הריסון אינה מספקת והתחושה הכללית מאכזבת. יתכן וזה קשור לצמיגים קטנים יותר שמוצעים בארץ (235/60-17). טענה נוספת יש לנו כנגד בקרת היציבות, שסבלה ממנגנון ניתוק והחזרה לקוי. הוא אינו מדויק, דורש לחיצה ארוכה מדי על המתג להפעלתו מחדש, ולנהג אין לכן מושג אם הופעלה או נותקה. בעיה דומה נרשמה בתפעול מנגנון בקרת הנסיעה במורד.


 

מערכת הבלימה אינה מבריקה, סובלת מחוסר עוצמה ותחושה עצית בתחילת המהלך, אך לחיצה נמרצת על הדוושה מעוררת אותה לפעולה טובה יותר. נוחות הנסיעה אינה טובה, בעיקר במהירות נמוכה ובתנועה עירונית. פגמים רכים נספגו אמנם, אך שיבושים גדולים יותר עברו מיידית לגב הנוסעים.

 

רגשות מעורבים

ההיכרות המחודשת עם הקפטיבה על כבישי הארץ אינה עושה עמה טוב. למרות שמחירה עלה בכמה עשרות אלפי שקלים מאז ההשקה, היא עדיין מתומחרת באופן סביר - 242 אלף שקל, או 255 אלף בגרסה שנבחנה. הקוריאנית-אמריקנית הזו משכנעת גם באמצעות תא נוסעים טוב מאד ומראה מושך. אלא שבניגוד להתרשמות הראשונית שלנו, על הכביש היא לוקה ביכולת דינמית נמוכה, בגיבוש המערכות ובליטוש חסר. הפער מהדגם שבחנו בהשקה, יש להדגיש, פשוט גדול מדי ומעורר תהיות.

 

לטענת היבואן, כל יחידות הבנזין שהגיעו ארצה צוידו במערכת הגה ובכיול מתלים שונים מאלו שהיו בהשקה. עוד מסביר היבואן כי גרסת הדיזל אינה מצוידת במערכת זו. יתכן שבזכות כך ובזכות מחירה האטרקטיבי יותר (227 אלף), היא עשויה להיות בחירה טובה יותר. מבחן בקרוב.


שברולט קפטיבה

שברולט קפטיבה
מנוע 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח / סוג דלק 3,195 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 223 כ"ס ב-6,600 סל"ד
מומנט מרבי 30.3 קג"מ ב-3,200 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, חמישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 463.5 ס"מ
רוחב 185 ס"מ
גובה 172 ס"מ
בסיס גלגלים 270.5 ס"מ
משקל 1,890 ק"ג
נפח תא מטען 465 ליטר
100-0 קמ"ש 8.8 שניות
מהירות מרבית 204 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 8.7 ק"מ לליטר
מחיר 255,000 שקל
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ABS ,ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 2/3/4 לפי EuroNCAP

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שברולט קפטיבה
צילום: אלי שאולי
יודעת שטח? לא ממש
צילום: אלי שאולי
מקום לשבעה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים