שתף קטע נבחר

אושר בכנסת: שלילה לנהג המואשם בהריגה

נטל ההוכחה עובר לפתחו של הנאשם: במקרה של תאונה בה גרמתם למותו של אדם, תצטרכו להוכיח לשופט שאינכם מסכנים את הציבור. אחרת - רשיונכם יישלל עד תום המשפט

אשם עד שתוכיח אחרת. רישיונו של נהג, שהיה מעורב בתאונת דרכים בה נהרג אדם, ישלל עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו - כך אישרה היום הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. על-פי הצעת החוק של ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), בית המשפט יפסול את רישיון הנהיגה של מי שהוגש נגדו כתב אישום בשל מעורבות בתאונת דרכים קטלנית. על-פי ההצעה, הפסילה תהיה עד למתן פסק דין בעניינו של הנהג, אלא אם החליט בית המשפט אחרת.

 

לשאלת ynet, האם הוא מאמין כי ענישה חמורה יותר, היא-היא המפתח להורדת מספר תאונות הדרכים בכבישים, ענה ארדן: "לא. ענישה חמורה על מי שביצעו עבירות תנועה חמורות - בתוכן כאלו שגרמו למותו של אדם - היא אחת הדרכים להפחית את תאונות הדרכים, יחד עם השקעה רחבה בחינוך, תשתיות, תגבור בתי משפט לתעבורה והגברת הנוכחות המשטרתית בכבישי ישראל. אבל יש צורך להעביר לציבור מסר ברור: כאשר נהג נכנס לרכבו בבוקר, עליו להיות מודע לעונשים חמורים הצפויים לו, במידה ויבצע עבירות תנועה חמורות".

 

ארדן הוסיף ואמר כי "אין מדובר בהליך שלילה אוטומטי. בחוק הוכנס הליך ולפיו תינתן לנהג הזדמנות לשכנע את בית המשפט שאין בהמשך נהיגתו סכנה לציבור. לא ייתכן מצב בו ישלל רישיונו של אדם, מבלי שהציג טיעוניו קודם בפני שופט".

 


תאונת דרכים (צילום: שאול גולן)

 

ארדן הסביר עוד כי הצעת החוק משנה למעשה שני עקרונות: "הראשון הוא כי עד היום, כאשר אדם עמד לדין על עבירה שגרמה למותו של אחר, הכלל היה שרישיונו אינו נשלל, אלא אם כן בית המשפט החליט לשלול את רישיונו עד תום ההליכים. הצעת החוק הופכת למעשה את נטל ההוכחה וקובעת שעם הגשת כתב אישום, יתקיים הליך מקדמי. הכלל הוא שרישיונו של נאשם ישלל, אלא אם יצליח לשכנע את בית המשפט שהמשך נהיגתו לא מהווה סיכון לציבור".

 

"בנוסף, המצב הנוכחי הוא שפסילה עד 'תום ההליכים' פירושה על-פי חוק מקסימום שישה חודשי שלילה. כיוון שעורכי הדין 'מושכים' במתכוון את הליכי המשפט, נגרם מצב שרישיון הנהיגה מוחזר להם במהלך המשפט. הצעת החוק משנה מצב זה, וקובעת שאם בית המשפט שולל את רישיון הנהיגה מהנאשם, השלילה תהיה בתוקף עד ליום הכרעת הדין". 

 

ארדן אמר כי חייב לעבור מסר ברור, ולפיו המדינה לא תנהג בסלחנות למי שבנהיגה פרועה גרם למותו של אדם. "מעבר לסכנה שיש לציבור בהמשך הנהיגה של העבריין, ומעבר למסר שאנחנו רוצים להעביר עכשיו לכל אלה שמשתוללים - יש גם את ההיבט אנושי של משפחות שאיבדו את יקירם והנהג המואשם בהריגתו ממשיך לנהוג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ גלעד ארדן
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים