שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מדריך קנייה: מצלמות לחובבים רציניים

    מצלמות דמויות ה-SLR הומצאו כדי לפתות צלמים חובבים אל הצילום הדיגיטלי, אך יותר ויותר צרכנים מעדיפים מצלמות SLR אמיתיות. עם זאת, מצלמות אלה הן עדיין אלטרנטיבה מצוינת למי שמעוניין לחסוך כסף על עדשות

    עד לפני כשנתיים לערך, חובבי הצילום הרציניים יכלו להרים את האף, והיו להם את כל הסיבות לעשות כן - לצילום הדיגיטלי לא היה מה להציע להם. הברירות היו בין מצלמות קומפקטיות מוגבלות יחסית ביכולותיהן, לבין מפלצות שאומנם הציעו יכולות דומות למצלמות הרפלקס (מכונות גם SLR) של הפילם - אך הן עלו בערך כמו אופנוע קטן - כך שהן נותרו נחלתם של הצלמים המקצועיים בלבד.

     

    בצר להם, ובניסיון למשוך את החובבים הרציניים אל הצילום הדיגיטלי, החליטו יצרני המצלמות להמציא קטגוריית ביניים

    חדשה: "מצלמות כמו SLR" או "דמוי SLR". המצלמות האלה נראו רציניות ומרשימות כמו הדבר האמיתי, הייתה להן תחושה דומה ביד, ובמבט מרחוק - אף אחד לא היה מזהה את ההבדלים.

     

    דמויות ה-SLR הציעו בעדשה בודדת, שאינה מתחלפת, טווח זום דומה לזה של מצלמות הרפלקס של הפילם, ואיכויות צילום, שגם אם נפלו עדיין ממצלמות הפילם - היו משביעות רצון למרבית החובבים שדרשו מהמצלמה שלהם קצת יותר מאשר רק צילומים באירוע משפחתי או טיול מזדמן.

     

    מאז, השתכללו טכנולוגיות הייצור, מחירי מצלמות הרפלקס הדיגיטליות הוזלו, והשאר הוא בדפי ההיסטוריה - גם חובבי הפילם הסנובים ביותר הפכו למאמינים, ועברו למצלמה דיגיטלית שזהה, ואולי טובה יותר מזו שהחזיקו ביד בתקופת הסרט הכימי.

     

    אבל מצלמות "דמויות SLR" עדיין איתנו. הן מציעות אלטרנטיבה מצוינת לחובב הרציני, שמעוניין במצלמה בעלת יכולת - בלי להסתבך בהוצאות כספיות כבדות נוספות על עדשות, היכולות לגרום בקלות להכפלת ההוצאה הכספית על גוף המצלמה עצמו בחלק מהמקרים. וכמובן, כשלוקחים דמויית SLR לשטח - לא צריך להיסחב עם תיק מצלמות עמוס ומאמץ כתפיים כדי לקבל טווח זום מלא. (ניב ליליאן)

     

    חיישן קטן

    החיישן בעולם הדמויות SLR קטן משמעותית מהחיישן בעולם הרפלקס. חיישן קטן יותר הינו זול יותר לייצור, אולם הוא לוכד תמונות רועשות יותר מאלה שלוכד חיישן מצלמת רפלקס טיפוסי, בנתונים מקבילים של רגישות ודירוג מגהפיקסל.

     

    מצד שני - קוטנו של החיישן מהווה יתרון כשרוצים טווח זום גדול. עדשת 6.3 עד 63 מ"מ של מצלמת דמויות SLR טיפוסית, אקוויוולנטית לעדשת 38 עד 380 מ"מ במצלמת 35 מ"מ. נראה אתכם משיגים עדשה עם טווח כזה ל-SLR (ובכזה מחיר).

    היצרנים ממשיכים לספק מידע לגבי מרחק המוקד האקוויוולנטי במונחי עולם ה-35 מ"מ, על מנת לספק לצלמים מימי הפילם נקודת ייחוס.

     

    באיזה מרחק מוקד תצלמו?

    בתור צרכנים, חשוב שיהיה לכם מושג לגבי טווח הזום בו אתם מעונינים. רוכשים מסוימים עלולים ללכת שבי אחר הקצה הארוך של הזום - לצילום עצמים ממרחק רב. במקרים רבים עשויים אותם רוכשים למצוא את עצמם משתמשים דווקא בחלק הרחב של הזום, לצילומים משפחתיים בסלון, צילומי נוף, וכדומה.

     

    בהקשר זה יש פער משמעותי בין מצלמה דמויות SLR שהעדשה שלה מתחילה ב-38 מ"מ לבין כזו שמתחילה ב-28 מ"מ (כל הערכים - אקוויוולנטיים ל-35 מ"מ). בעוד ש-38 מ"מ היא אכן יותר רחבה מכל מה שיש לאותה מצלמה להציע בהמשך הזום, הרי שזו לא זווית רחבה ממש. צילום ב-28 מ"מ מאפשר ללכוד ביתר קלות פיסות גדולות יותר של נופים וחללים פנימיים של בתים - ואף ליצור קומפוזיציות דרמטיות.

     

    ייצוב תמונה

    כמובן שגם החלק הארוך של הזום חשוב, שהרי לשמו אתם קונים דווקא דמויית SLR. היום כדאי לקנות מצלמת דמויות SLR עם מנגנון לייצוב תמונה, שמבטל את רעידות היד בזמן הצילום (ומייתר במקרים רבים את הצורך בחצובה). הרעידות מורגשות יותר ככל שמרחק המוקד רב יותר. הסוג המוצלח ביותר של ייצוב התמונה הוא ייצוב תמונה אופטי, בו מתבצע

     

    הייצוב באמצעות רכיב ייעודי בתוך העדשה. מנגנון ייצוב תמונה ממשפחה זו באמת מקיים את ההבטחה של הפחתת רעידות. הוא מספק תמונות חדות וברורות הרבה יותר מאשר ניתן בלעדיו - באותה רגישות צילום (ISO) ומפתח צמצם. 

     

    חלק ממצלמות הדמויות SLR מצוידות במנגנון אלקטרוני פשוט הרבה יותר ללכידת צילומים לא "מרוחים".

     

    מצלמות מסוימות פשוט מקפיצות את רגישות הצילום כדי שיהיה אפשר לצלם במהירות תריס שתמנע "מריחה" של התמונה. היתרון של שיטה זו - היא מונעת באופן אפקטיבי את הרעידות. החיסרון - היא מכניסה הרבה יותר רעש דיגיטלי לצילום.

     

    בנוסף, בחוגי הצילום ובפורומים המקצועיים נשמעות ביקורות רבות על השימוש השיווקי המבלבל במונחים "ייצוב תמונה" או "הפחתת רעידות" לתיאור מנגנון הקפצת הרגישות, שכן הוא עלול להטעות את הצרכנים לחשוב שמשולב במצלמה מנגנון ייצוב תמונה אמיתי (שמזיז רכיב בעדשה, או את החיישן עצמו - כדי לייצב את התמונה).

     

    LCD, פורמט RAW 

    בדומה לרוב מצלמות ה"כוון ולחץ" (Point & Shoot) הקטנות, מצוידות מצלמות דמויות SLR רבות במסכי LCD מרהיבים, שניתן לסובב על ציר לנוחות מירבית. רוב מצלמות הדמויות SLR מצוידות בעינית אלקטרונית (ולא אופטית, כמו מצלמות הרפלקס), שבתוכה מסך LCD נוסף. צילום באמצעות העינית האלקטרונית עשוי להיות שימושי בעת צילום באור בוהק מאוד - אז קשה מאוד לבנות את הקומפוזיציה באמצעות מסך ה-LCD שטוף השמש.

     

    חלק ממצלמות הדמויות SLR מציעות כר פעילות נרחב לצילום ידני, כמו גם את האפשרות לצלם בפורמט RAW. צילום ב-RAW מקל על ביצוע תיקונים בתמונות, ומגדיל את החופש היצירתי עבור צלמים שמבצעים עיבוד לאחר הצילום (post production). פורמט RAW מובן מאליו במצלמות הרפלקס הדיגיטליות, אולם הוא חדש יחסית בדמויות ה-SLR, ורק חלק מהדגמים תומכים בו.

     

    מצלמים סרטים 

    עד לנקודה זו, אולי לא הבחנתם ביתרון כלשהו של מצלמות הדמויות SLR על פני מצלמות רפלקס דיגיטליות כבדות ורציניות.

     

    ברם, אחד היתרונות המוחשים ביותר של מצלמות דמויות SLR הוא יכולתן להסריט וידאו. מה שכן - יש בין הבדלי איכות גדולים בווידאו שמפיקות המצלמות.

    אם אתם צופים שתשתמשו ביכולת המצלמה להסריט וידאו מזדמן, ודאו שהיא יכולה ללכוד וידאו לפחות באבחנת VGA או 640 על 480, ושקצב ההסרטה אינו נופל מ-30 תמונות בשניה. קצב נמוך יותר יפיק וידאו קופצני ולא שימושי - בעיקר אם אתם מסריטים פעילות ספורטיבית.

     

    חשוב שהמצלמה תאפשר להסריט וידאו עד למיצוי המקום בכרטיס הזיכרון, ולא תגביל אתכם לשווא לסרטונים של 30 שניות (ואז תאלץ אתכם לחבר אותם יחד במחשב).

     

    בטבעת זום זו

    בדקו מראש גם אם ניתן לעשות זום במהלך ההסרטה, ולהתמקד מחדש. קראו את הנתונים הטכניים של כל מצלמה לעומק, על מנת לקבוע האם בעת הסרטת וידאו היא מבצעת זום אופטי או דיגיטלי בלבד. זום דיגיטלי כמעט תמיד גורם להנחתה משמעותית של איכות הוידאו.

     

    מצלמות הדמויות SLR הטובות ביותר מספקות טבעות נפרדות לזום ולמיקוד, ומאפשרות שימוש שקט בזום. שיטה זו  מכונה לעיתים "זום ישיר" או "זום מיכני". (טרי סאליבן, PC Magazine)

     

    המצלמות המומלצות

    Fuji FinePix S5600

     

    ה-S5600 נמצאת בשוק זמן רב, ובסוף חיי הייצור שלה ברם, היא מצלמה מאוד ורסטילית, שמציעה לצד שפע תכונות "מקצועיות", גם מצב צילום אוטומטי מלא שמניב תוצאות מעולות, גם בתאורה חלשה.

    חיי הסוללה שלה ארוכים ואיכות הווידאו טובה. במחיר שהיא מוצעת בזמן כתיבת שורות אלה, של קצת יותר מאלף שקלים, כולל כרטיס זיכרון של 1 גיגהבייט - זו מציאה של ממש. 

     

    מחיר מומלץ: 1280 ש"ח כולל כרטיס xD בנפח 1GB. לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: איכויות תמונה מצוינות, ביצועים יותר מסבירים, זמן סוללה מצויין, איכות וידאו טובה, מתמודדת היטב עם תאורה חלשה, ידידותית ופשוטה לתפעול, אחריות לשנתיים.

    נגד: מפתח עדשה קצת מוגבל (f3.2), אין שליטה ידנית בזום, צג קטן.

    השורה התחתונה: הכי טובה ברמת המחיר שלה.

     

    ציון:

     

    Fuji Finepix S6500 fd

     

    היורשת של ה-S5600. אינה נופלת ממנה ומציעה תמורה מעולה במחיר נמוך, תמונות חדות וחיות ותכונות שמצויות בדרך כלל במצלמות יקרות יותר, כמו טבעת נפרדת לתפעול הזום ותכונה לזיהוי פנים.

     לאלה אפשר להוסיף יכולות עריכה וזום חזק למדי של X10.7. ה-S6500fd היא מצלמה מהנה, אמינה ונוחה לשימוש.

     

    מחיר: לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: זום אופטי x10.7, איכויות תמונה מצויינות, טובה במיוחד בצילומי פנים, הנדסת אנוש טובה, אפשרויות תצוגה ועריכה נוחות במצב ה-Preview, זיהוי פנים אוטומטי.  

    נגד: תצטרכו לקנות סוללות נטענות בנפרד, צילום-רצף קצת חלש, לא תומכת בפלאש חיצוני, הברגת חצובה מפלסטיק. 

    השורה התחתונה: כמעט לעולם לא מאכזבת והיא תעניק תמורה מצויינת לכסף שלכם.

    ציון:

     

    Canon PowerShot S3 IS

     

    דמויות SLR איתנה אבל עם סטייל, המצוידת בחיישן 6 מגהפיקסל, בזום אופטי X12 ובמסך LCD המסתובב על צירו. יש כמובן גם מנגנון ייצוב תמונה, שתורם לחדות התוצאה. הגוף מעוצב באופן שמאוד מקל על תפעול המצלמה, והתוצאות שלה מצוינות ונאמנות.

     

    מחיר: לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: מצלמת אולטרה זום טובה מאוד, תמונות חדות וצבעים נאמנים למקור, כפתור נוח לצילום וידאו, 3 שנות אחריות.

    נגד: מסך קטן

    שורה תחתונה: מצלמה טובה מאוד, אך לא זולה באופן יחסי.

      

    ציון:

      

    Panasonic Lumix DMC-FZ50

     

    אם אתם לא רוצים להתפשר על כלום, רכשו את Panasonic Lumix DMC-FZ50,

    שמצוידת בחיישן 10 מגה-פיקסל ובזום אופטי X12 עם מנגנון ייצוב תמונה אופטי. היא מפיקה תמונות חדות במגוון מצבי צילום והיא אחת המצלמות הטובות ביותר שפגשנו בקטגוריה הזו.

     

    מחיר: לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות

    בעד: זום אופטי x12, ביצועים ואיכויות תמונה מצויינים, נוחה מאד.

    נגד: יקרה

    השורה התחתונה: הדבר הכי קרוב למצלמת רפלקס דיגיטלית שיכול להיות.

     

    ציון:

     

    Panasonic Lumix DMC-FZ7  

     

    מצלמה שעושה דרך ארוכה לקראת הצלם החובב. אחת המצלמות היותר פשוטות לתפעול שפגשנו. הממשק הפיזי זמין ונוח, מערכת התפריטים ידידותית מאד, וצג ה-LCD זריז, בהיר וחד. העינית גדולה וברורה. אחוז מכריע של התמונות שצילמנו באמצעותה הציגו חשיפה נכונה, מיקוד מצויין, ודיוק טוב בצבעים. אבל במצבים קיצוניים היא נוטה לזייף בכל הדברים האלה. (שוקי גלילי)

     

    מחיר: לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: קלה, קומפקטית, ידידותית, זמן סוללה ארוך, תכונות וידאו מתוחכמות, זום אופטי X12.

    נגד: רעש (Noise) קל במצבי ה-ISO, כבילה לא סטנדרטית.

    השורה התחתונה: מצלמה קומפקטית ומתוחכמת.

     

    Olympus SP-550UZ  

     

    ה-SP-550UZ של אולימפוס מציעה זווית צילום רחבה בשילוב עם זום גבוה מאוד.

    אלה ממצבים אותה כאחת המצלמות המעניינות בתחום. ייצוב התמונה הכפול של אולימפוס מרשים לטובה, אך ציפינו לאיכות מעט יותר גבוהה ממצלמה כזו בהשוואה, למשל ל-Canon PowerShot S3 IS, אשר מציעה תמונות איכותיות יותר וגם מהירה יותר. מ-ISO 400 ומעלה איכות התמונות ירדה משמעותית – וראינו לא מעט "רעש" בתמונות. (דן פרידמן).

     

    מחיר מומלץ: 2999 ש"ח. לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: זום אופטי פי 18, זווית רחבה של 28 מ"מ, חיי סוללה, עיצוב נוח.

    נגד: איכות תמונה מאכזבת ביחס למחיר, איטית.

      

    שורה תחתונה: איכות תמונות גבוהה יותר ומהירות צילום גבוהה יותר, היו הופכים אותה למושלמת.  

      

    ציון:

     

    Fuji FinePix S9600 

    FinePix S9600, היא דמויית SLR במלוא מובן המילה. עם ביצועים ואיכות תמונה טובים, עדשת זום שנשלטת ידנית, וטבעת לשליטה בפוקוס הידני ועם אפשרות גמישה לשלוט בכל מאפייני הצילום. ברם, התמ

    ורה שתציע FinePix S9600 לכסף שלכם בהשוואה ל-Panasonic FZ50 היקרה ממנה אך במעט, היא פחות טובה. (שוקי גלילי)

     

    מחיר: לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.

    בעד: שליטה מעמיקה באפשרויות הצילום, זום אופטי x10.7, איכויות תמונה מצויינות, הנדסת אנוש, מתאם לפלאש חיצוני.

    נגד: זמן סוללה והביצועים היו יכולים להיות טובים יותר. בעיית חשיפה באור מלא. לא זולה.

    שורה תחתונה: יופי של מצלמה, אבל לא הבחירה הראשונה שלנו.

    ציון:

     

    Kodak P880

     

    ה-Kodak P880 לא יכולה בשום פנים להחליף מצלמת רפלקס – ולזה היא

     מתיימרת. התאכזבנו מאיכות התמונות ומהמהירות הנמוכה, אך מי שמעוניין בתחליף למצלמה דיגיטלית רגילה, עם כמה אפשרויות נוספות (בעיקר זווית צילום רחבה מאוד ואפשרות לפלאש חיצוני וצילום וידאו סביר) – אולי ירצה לרכוש אותה. (דן פרידמן)

     

    מחיר מומלץ: 2,749 ש"ח. לחצו כאן להשוואת מחירים בערוץ הקניות.


     

    בעד: זווית רחבה (24 מ"מ).

    נגד: איטית, איכות התמונות נמוכה.

     

     

    השורה התחתונה: בשום פנים לא תחליף ל-SLR.

     

    ציון:

     

     

    קו המשווה - כל המצלמות, כל הסקירות 


    קו המשווה - כל המצלמות, כל הסקירות

    תשע מצלמות דמויות SLR
    שם המצלמה ציון (מתוך 5) אבחנה (במגה -פיקסלים) זום אופטי השורה התחתונה
    Panasonic DMC-FZ50 4 10 X12 הדבר הקרוב ביותר ל-SLR
    Panasonic DMC-FZ7 4 6 X12 מצלמה קומפקטית ומתוחכמת, שעושה דרך ארוכה לקראת הצלם החובב.
    Canon Powershot S3 IS 4.5 6 X12 מצלמת אולטרה זום טובה מאוד, אך יקרה באופן יחסי.
    Fuji Finepix S6500 fd 4.5 6.3 X10.7 מהנה ונוחה לשימוש. היא כמעט לעולם לא מאכזבת והיא תעניק תמורה מצויינת לכסף שלכם.
    Fuji Finepix S5600 4.5 5.1 X10 אחת ממצלמות החובבים הטובות ביותר שאפשר לרכוש - אך קרובה לסוף חייה.
    Sony Cybershot DSC-H5 3 7.2 X12 ביצועים לא מרהיבים. שיהוי חשיפה ניכר, צילום מתפרץ גרוע
    Olympus SP-550UZ 4 7.1 X18 זום גבוה וזווית רחבה – במצלמה בגודל סביר
    Kodak P880 3.5 8 X5.8 לא תחליף ל-SLR. למעשה, היא בקושי דמויית SLR.
    Fuji Finepix S9600 4 9 X10.7 יופי של מצלמה, אבל לא הבחירה הראשונה שלנו.
     

    * הציונים בטבלה מבוססים על סקירות כתבי ynet (למעט מצלמת Sony שנסקרה בידי PC Magazine)

     

    השתתפו בהכנת הכתבה: טרי סאליבן, PC Magazine, שוקי גלילי, ניב ליליאן, דן פרידמן, אהוד קינן, מישל דור

     

    לכל סקירות המצלמות ב-ynet 

     

    כתבתו של טרי סאליבן פורסמה במקור בגליון אפריל של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר הכרות. לאתר הבית של PC Magazine  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים