שתף קטע נבחר

מי רוצה מכונית עם גיר ידני?

לא הרבה, את זה אתם כבר יודעים. רוצים בכל זאת לנחש כמה לא-אוטומטיות נמכרו בישראל מהדגמים הכי פופולריים: מאזדה 3, טויוטה קורולה ופורד פוקוס? ניחוש אחד יספיק: אפס. אשמת היבואנים? לא בדיוק. גם כשהאפשרות קיימת, הלקוחות מעדיפים לוותר

עם ישראל אומר לא לתיבה הידנית. זה כמובן לא ממש חדש, אבל כדאי לכם לדעת עד כמה קיצונית התופעה. קחו למשל את שלוש המכוניות הכי נמכרות בישראל: מאזדה 3, טויוטה קורולה ופורד פוקוס. ביחד, 17,000 יחידות מתחילת השנה ועד סוף חודש מאי. אפילו לא אחת מהן מצוידת בתיבת הילוכים ידנית. 17 אלף, ואין אפילו אחת שמתאימה למי שמעוניין ביתרונות היחסיים של תיבת הילוכים ידנית (ראו פירוט בהמשך), עם מצמד. ולא שהמצב טוב בהרבה אצל אחרים.

 

ידני? יוק!

רוצים לרכוש משפחתית חדשה, או אפילו קטנה יותר, ומעדיפים לחסוך בקניה ובהוצאות שוטפות ולרכוש תיבת הילוכים ידנית? תשכחו מזה. שימו לב. בין 10 המכוניות הנמכרות ביותר בישראל, רק בארבע ניתן להזמין תיבה ידנית. ובסך הכל 1,307 מכוניות עממיות קטנות ובינוניות עם גיר ידני, נמכרו בישראל בחמשת החודשים הראשונים של השנה. הרבה יותר ממחצית מהן, לחברות השכרה וציי רכב. מולן נמכרו יותר מ-60,000 מכוניות אוטומטיות.

 

סך כל המכוניות הידניות שנמכרו כאן בינתיים השנה, עומד על 1,479 יחידות, מתוך למעלה מ-70,000. ובמספר הזה אנחנו כוללים גם דגמי נישה אזוטריים במיוחד, ספורט קיצוני ועוד. מי בכל זאת ממש קונה ידנית? חוץ מבעלי מקצוע שדורשים כזו, רק בקטגוריות המסחריות תוכלו למצוא אותו בקלות. בעיקר כי האפשרות שם לתיבה אוטומטית, כמעט שאינה קיימת...


זוכרים אותה? לפי נתוני המכירות, לא ממש

 

עבור יבואני רכב רבים, בעיקר הגדולים שבהם כמו דלק מוטורס (מאזדה ופורד) ויוניון (טויוטה), התיבה הידנית מתה. אין שום אופציה. כך שמצד אחד, נראה כי מודעות הציבור לנושא הרכב גדלה, ויתרונות התיבה הידנית ברורים מתמיד. מצד שני עומדים מנהלי שיווק, וטוענים כי מדובר בפלח שוק זניח ביותר.

 

דרור גורלניק מטויוטה, מסביר כי הקורולה הקודמת הגיעה גם עם תיבה ידנית, אך נמכרו ממנה כ-120 יחידות. לכן הוחלט לוותר עליה כליל. "אף אחד לא רוצה לקנות, גם אם זה עדיף ברכישה בגלל עלויות נמוכות יותר. הציבור, כמו-גם ציי הרכב הגדולים, מסתכלים על ירידת הערך והקושי במכירה לרוכש הבא, ומעדיפים להמנע מצרות. עם זאת", כך אומר גורלניק, "אנחנו שוקלים להביא את הקורולה עם תיבה ידנית בעיקר עבור מורי נהיגה" (כפי שנעשה בדגם הסדאן הקודם, ר.צ).

 

יואב חפץ מדלק מוטורס אומר בפשטות: "אם הייתה דרישה, היינו מביאים. זה טעמו של הצרכן, זה טעמו של השוק. אנחנו מתאימים את ההיצע לצרכן ולא להיפך. אין לנו כל כוונה לחנך. גם כשיש ביקוש אבל זניח, לא עושים דברים זניחים".

 

יתרונות הידני

  • חסכון בהוצאות דלק
  • פחות זיהום אוויר
  • זול יותר לרכישה
  • מאפשר בדרך כלל שליטה טובה יותר ברכב

 

חסרונות הידני

  • דורש מיומנות נהיגה גבוהה יותר
  • בדרך כלל קשה יותר למכירה (אובדן ערך)
  • פחות נוח בתנועה עירונית ופקקים

 

אלא שלעומתם עומד מנכ"ל יונדאי-ישראל, דן אורנשטיין. "יש יופי של ביקוש לגטס הידנית, בעיקר בקרב ציי רכב גדולים", כך הוא אומר. מכיוון שאין לי שום בעיה לספק את המכוניות, אני יוצא מזה נשכר. יונדאי לבדה אחראית על-כן לחלק ניכר מסך הידניות ששווקו בישראל. 200 גטס נמכרו כאן בחמישה חודשים, בהחלט כמות לא מבוטלת המהווה כמעט 6% מסך מכירות הגטס - וכמעט 20% מסך הידניות הנמכרות כאן, יש להזכיר. ובכלל, ביונדאי מאמינים כנראה כי אם הלקוח רוצה, אפשר לספק לו ידנית. שתי אלנטרה משפחתיות עם גיר ידני נמכרו אף הן.


קורולה ידנית? תשכחו מזה - רק רובוטי

 

אז מי בכל זאת מוכר כאן כמויות יפות יחסית של מכוניות ידניות? המקום הראשון שמור לצ'מפיון מוטורס בכלל, ולמותגיה השונים בפרט. פולקסווגן למשל מסרה כמעט 10% מכלל הגולפים שמכרה (62 יחידות), עם תיבה ידנית. פולו הקטנה יותר שווקה בכשליש מהמקרים (177) עם תיבה ידנית. לפחות במקרה של המותג הגרמני, אין ספק שיש ביקוש, והוא מתורגם לרווח. אבל גם סיאט משחקת במצמד, ואולי אפילו יותר. 75 איביזה, 20 קורדובה ו-18 ליאון מהוות 113 מכוניות בסך הכל. נשמע מעט? בסך הכל מסרה סיאט 171 מכוניות חדשות עד סוף מאי, וזה אומר ששני שליש מסך המכוניות שמכרה, היו ידניות. גם המותג סקודה, עם 136 יחידות פאביה, אוקטביה ורומסטר, עשה עסקים ידניים טובים.

 

דוגמה נוספת למי שמנסה ומצליח, היא שברולט קוריאה. גם כאן מדובר במותג המבסס עצמו היטב על חברות השכרה וציי רכב גדולים, ועובדה זו מתבטאת ב-158 אביאו למשל. או רנו, שמסרה 128 מכוניות מדגם מגאן דיזל, עם תיבה ידנית. אבל למה אין קליאו, מגאן בנזין או סניק? אילן טל, סמנכ"ל קרסו, הסביר לנו בעבר כי הלקוחות פשוט לא רצו לקנות כאלה - וכך הופסק השיווק.

 

אז מה המסקנה? שוק הרכב הישראלי נעדר באופן מכעיס ממכוניות ידניות. אלא שבניגוד למגמה הפופולרית להאשים את היבואנים, נראה שלציבור הרוכשים - כן, אתה ואת שקוראים את הכתבה ורצים להגיב "למה אין ידני?!" - יש חלק לא קטן בהחלטה של יבואנים רבים לשלב ל-D, ולנסוע כל הדרך אל הבנק מבלי להביט לאחור. 


הכי נמכרות - ידני מול אוטומט

הכי נמכרות - ידני מול אוטומט
הכי נמכרות עם ידני (כמה אוטומטיות) הכי נמכרות באוטומט (כמה ידני)
1. יונדאי גטס - 199 (3,495) 1. מאזדה 3 - 7,302 (0)
2. פולקסווגן פולו - 177 (292) 2. טויוטה קורולה - 5,896 (0)
3. שברולט אביאו - 158 (1,280) 3. פורד פוקוס - 4,864 (0)
4. רנו מגאן - 128 (1,507) 4. יונדאי גטס - 3,495 (199)
5. סקודה פאביה - 110 (10) 5. יונדאי אקסנט - 3,607 (0)
6. פיאט פונטו - 82 (238) 6. דייהטסו סיריון - 2,882 (0)
7. סיאט איביזה - 75 (31) 7. סובארו אימפרזה - 2,724 (70)
8. סובארו אימפרזה - 70 (2,724) 8. הונדה סיוויק - 2,481 (8)
9. פיאט פנדה - 66 (163) 9. מיצובישי לנסר - 1,770 (2)
10. פולקסווגן גולף - 62 (603) 10. מאזדה 5 - 1,748 (0)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה 3 - זו אפילו לא אופציה
יונדאי גטס. הידנית הכי נמכרת
פולקסווגן. המותג עם הכי הרבה ידניות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים