שתף קטע נבחר

  • מרושתים
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מדוע יש צורך במנועי חיפוש אנשים?
    למרות הדומיננטיות של מנועי החיפוש הגדולים, כאשר מדובר בחיפוש נישתי אחר אנשים, הראשונים מציגים יכולת ירודה ביחס למנועי חיפוש המתמקדים באנשים

    יותר משבעה מיליארד חיפושים אחר אנשים מתבצעים מדי חודש בארצות הברית. גולשים מחפשים מידע על אנשים שפגשו, אנשים שהם עומדים לפגוש, אנשים שהם כבר מכירים וכמובן "חיפושי אגו" (אנשים המחפשים את שמם).

     

    לרוב המחפשים "מגגלים" את השמות בגוגל או מחפשים אותם ברשת חברתית. מנוע חיפוש סטנדרטי מחזיר תוצאות ודפים המתייחסים לאותו אדם, יחד עם הרבה תוצאות לא רלוונטיות, שלא מלמדות אותנו הרבה על האדם.

     

    הרשתות החברתיות נמצאות בקצה השני של הבעיה. ברשת חברתית מקצועית אפשר לקרוא על הניסיון התעסוקתי של האדם, על ההתמחויות שלו, תובנותיו ותחביביו. עם זאת, בעל הפרופיל האישי שולט על הדף ויכול לכתוב

     בו מה שהוא רוצה, ובכך הוא מספק תמונה מאוד חד-מימדית או מוטה.

     

    כדי לספק מידע איכותי על אנשים יש צורך במנוע חיפוש שיודע להפריד בין אנשים בעלי שם זהה ויאחזר תוצאה אחת לכל אדם. על התוצאה לכלול פרטים ממספר מקורות אמינים והגולשים יוכלו לתרום מידע משלהם כדי לשפר את איכות התוצאות.

     

    האלטרנטיבה החכמה

    היום זמינים כמה מנועי חיפוש המתמחים בחיפוש אנשים לפי שם, היסטוריית תעסוקה, ואפילו מציעים חיפוש חופשי. ZoomInfo, הפועל מאז 2000, הוא הוותיק מבין המנועים ה"מודרניים".

     

    ZoomInfo אוסף באופן אוטומטי מאתרי אינטרנט אמינים מידע על אנשים ומרכז את המידע שצבר לפרופיל אחד.

    כל גולש יכול ליצור פרופיל או לערוך את הפרופיל האוטומטי שנוצר עבורו. המידע מקוטלג באופן אוטומטי לפי נתונים כמו תפקיד, תחום עיסוק והיסטוריה תעסוקתית. בגלל הצורך במקורות מידע אמינים.

     

    החברה מתמקדת בשוק העסקי ומוכרת את יכולות החיפוש והאיתור המתקדמות שלה לרשתות ארגוניות של חברות גדולות. ZoomInfo יצרה שיתוף פעולה עם הרשת החברתית Xing ופועלת להרחבת בסיס הפרופילים שלה כמו גם לשיפור הדיוק במידע

     

    בתחום החיפוש הפרטי פועלות מספר חברות, בהן Pipl ו-Wink. מנוע החיפוש Pipl מייצר עמוד תוצאות

     המכיל עובדות שליקט על אדם מסוים ותוצאות של דפים באינטרנט. Wink שומר את הפרופילים מראש ולא מייצר אותם בזמן אמת. מנוע חיפוש זה מציע אפשרויות רבות לחיפוש וסינון תוצאות. ב-Wink ניתן לראות את התוצאות על מחוון המציג את המרחק בין המחפש לבין כל תוצאה שמוצגת.

     

    Spock מעל כולם

    בתחילת החודש הושק Spock, הקורא תגר על כל השרותים הקיימים ורושם קצב גידול מהיר ותוצאות נהדרות. השירות מכיל מאות מיליוני פרופילים של אנשים (חלקם דמויות היסטוריות) והשימוש בו מהיר פשוט וקל. האתר עשיר ביכולות ומאפשר יצירת חשבון אישי עם רשימת קשרים מועדפים, היסטוריית חיפוש ואף את היכולת הייחודית של הוספת תגים לפרופילים.

     

    היכולת לתייג פרופילים היא בעלת משמעות מיוחדת בזכות היכולת של הגולשים לדרג את הרלוונטיות של התגים בפרופיל מסוים. המשמעות של התגים באה לכדי ביטוי בתוצאות החיפוש המדויקות והיכולת לשייך פרופיל לנתונים פרטיים (כגון משפחה ותחביבים) ולנתונים עסקיים (כגון תחומי התמחות ותעסוקה) על גבי פלטפורמה אחת.

     

    למרות תכונותיו החדשניות, יש ל-Spock לא מעט בעיות הפוגמות באיכות התוצאות. לצורך ההסבר, רצוי להבין איך מנוע החיפוש הזה פועל. תוכנה מיוחדת של Spock מבקרת באתרים אמינים כגון רשתות חברתיות ומנסה ללקט כמה שיותר מידע כמו כתובת מגורים, e-mail, טלפונים, מקומות עבודה ועוד.

     

    המידע הנצבר תורם לזיהוי ייחודי של כל אדם. ייתכנו 10 אנשים בשם ישראל כהן, אך רק אחד מהם גר

    ברחובות וכך מנוע החיפוש יוכל לזהות כי מדובר במידע ייחודי על ישראל כהן אחר מזה שגר בתל אביב.

     

    לאחר איסוף מידע ממקורות אמינים, התוכנה מנסה להתאים לפרופיל שהיא יצרה נתונים נוספים בעזרת שימוש בהקשרים (contextual search). למשל, היא מזהה כי שם מסוים המשויך לכתובת מסוימת מופיע בשני מקומות. לכן, היא מבינה כי מדובר באותו אדם ואפשר להשתמש בשני המקומות כמקורות מידע לאותו הפרופיל. לאחר חיפושים רבים וחישובים סטטיסטיים התוכנה מזהה מספר מקורות מידע כרלוונטיים ומייצרת פרופיל אוטומטי.

     

    הבעיה של Spock

    כאן גם טמונה בעיה. מה קורה כאשר אדם עבר לכתובת מגורים חדשה ולא עדכן את הפרטים בכל דפי האינטרנט בהם הוא מוזכר? ומה באשר לאדם בעל שתי כתובות דוא"ל, אחת פרטית ושנייה עסקית? בכל אחד מהמקרים ייווצרו שני פרופילים לאותו האדם.

     

    הבעייתיות נמצאת בקושי הגדול של מערכות אוטומטיות להבדיל בין אנשים עם נתונים דומים ולאחד מידע שונה על אדם אחד. התוכנה אינה יודעת להבדיל בין מידע שנכתב בהומור, אשר מאפיין לא מעט פרופילים אישיים (למשל, "בטלן חסר תקנה" או "אני הסיוט הגרוע ביותר שלכם" ומצרפת אותו לפרופיל האישי שהיא בונה.

     

    לשם כך, Spock מאפשרת לאנשים לדווח על פרופילים משוכפלים ומידע שגוי אחר. בחברה מקווים שבכך שהם מאפשרים לגולשים יכולות עריכה ודירוג של אמינות הנתונים, הם יוכלו להתגבר על הבעיות הרבות שבמנוע האוטומטי ליצירת הפרופילים. ככל שיותר גולשים ייכנסו ל-Spock ויעשו תהליך של שיפור איכות הנתונים, נקבל מוצר מדויק יותר ואיכותי יותר.

     

    מבחן התוצאה

    בהבדל הענק בתוצאות בין המנועים הגדולים למנועים הייעודיים ניתן להבחין בבדיקה פשוטה. חיפוש

    הערך google employees יחזיר ב-google עשרות תוצאות לפני שיציג את האנשים הרלוונטיים. אותו החיפוש ב-Spock יחזיר תוצאות רלוונטיות כאשר מקימי החברה מופיעים ראשונים ואחריהם שורה מכובדת של מנהלים ועובדים בחברה.

     

    למרות הדומיננטיות של מנועי החיפוש הגדולים, כאשר מדובר בחיפוש נישתי אחר אנשים, הראשונים מציגים יכולת ירודה ביחס למנועי חיפוש המתמקדים באנשים. בעקבות צמיחת הרשתות החברתיות, מנועי חיפוש האנשים מציגים יכולות משופרות להשיג מידע כולל על אנשים ולנהל את הזהות הדיגיטלית שלנו. תחזוקה שוטפת של הפרופיל האישי במנועי חיפוש האנשים תספק לנו מיתוג אישי ותאפשר להיחשף להזדמנויות חדשות.

     

    עידן גפני הוא יזם אינטרנט וסלולר. לביוגרפיה המלאה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים