שתף קטע נבחר

 

דו"ח שלום עכשיו: המתנחלים זוכים לכבישי לוקסוס

בדו"ח שמפרסמת הבוקר תנועת השמאל מפורטת ההשקעה בכבישים חדשים מעבר לקו הירוק. ב"שלום עכשיו" מסבירים כי בשעה שגל תאונות הדרכים ממשיך להכות בתוך תחומי ישראל - במקרים רבים בשל תשתית לקויה, היעדר אמצעי בטיחות ותחזוקה ירודה – דווקא בשטחים ההשקעה נמשכת

נושא תאונות הדרכים עומד הבוקר (א') במוקד ישיבת הממשלה השבועית ובמקביל מפרסמת גם תנועת "שלום עכשיו" דו"ח הנוגע לכך וקובע: אחת הסיבות לעליה במספר הנפגעים בכבישים היא ההשקעה הגדולה בתשתית מעבר לקו הירוק, לעומת ההשקעה בתוך תחומי ישראל.

 

על פי בדיקת "שלום עכשיו", נסללים בימים אלו ממזרח לגדר ההפרדה לפחות שישה כבישים וחלקי כבישים באורך של כ-33 ק"מ בהשקעה מוערכת ב-315 מיליון שקלים. מנכ"ל התנועה, יריב אופנהיימר, אמר ל-ynet: "המדינה מוציאה לפחות 50,000 שקל לכל רכב של מתנחל, על תשתיות וכבישים חדשים. כאשר בישראל נהרגים יום יום בכבישים בשל העדר כסף לתשתיות, המתנחלים זוכים לכבישי לוקסוס".


השקעה של מיליונים, כשבתוך הקו הירוק השתית משוועת לשיפור

 

בין היתר מדובר בכביש עוקף זעתרה (כביש ליברמן) המשמש ארבע התנחלויות, בהן 483 כלי רכב וכ-2,570 תושבים. הערכת מחיר הכביש לפי מע"צ היא 142.5 מיליון שקלים, כאשר מדובר בפרוייקט הכולל בתוכו שלושה גשרים וארבעה נתיבים. כביש שמעה–מיתר (בין מחסום מיתר ליישובי דרום הר חברון) אשר נמצא כעת בהרחבה, משמש שמונה התנחלויות, כ-10,000 תושבים, בעלות של 80 מיליון שקל.

 

כביש נוסף שכעת מתבצעת בו סלילה הוא כביש א-זעים חיזמה המשמש התנחלות אחת שבה 762 תושבים, בעלות של כ-35 מיליון שקלים. כביש חוצה שומרון (המשך הרחבת כביש מספר 5 מזרחית לאריאל) משרת התנחלויות בגב ההר בשומרון ומשרת כ-13,000 תושבים בעלות של כ-40 מיליון שקלים.


כביש ליברמן. כמה אנשים באמת משתמשים בו?

 

ב"שלום עכשיו" מוסיפים וטוענים כי כביש מס' 1 ירושלים–יריחו, הנמצא גם הוא בהרחבה בימים אלו בעלות של כ-85 מיליון שקלים, משמש 27 התנחלויות שבבקעה וכן ישראלים הנוסעים מירושלים לים המלח. כעת מתבצעות פעולות לסלילת כניסה נוספת למעלה מכמש, בעלות של 12 מליון שקלים.

 

נציגי התנועה מזכירים כי בעקבות התאונות המחרידות האחרונות בכביש הערבה נודע כי עלות הצבת גדר הפרדה בין הנתיבים מגיעה לכ-10 מיליון שקלים לק"מ אולם לא ניתן לעשות זאת בהיעדר תקציב. בשטחים, לעומת זאת, יש ויש.

 "בחודשים האחרונים הקים צה"ל מעקה הפרדה באורך של 41 קילומטרים לאורך הכביש בדרום הר חברון", אומרים ב"שלום עכשיו" ומוסיפים באותה נשימה כי בג"צ קבע שהמעקה לא חוקי וצה"ל נאלץ לפרקו. עלות ההקמה והפירוק מוערכת בכ-80 מיליון שקלים.

 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אומרים ב"שלום עכשיו", משקיעה המדינה לאורך השנים בסלילת כבישים בשטחים הרבה יותר מאשר בתוך תחומי הקו הירוק. בשנים האחרונות אחוזי הסלילה בשטחים לצורך המתנחלים עמדו לעיתים על למעלה מ-17% מכלל הסלילה בישראל, זאת בעוד אוכלוסיית המתנחלים עומדת על כ-3.5% מאוכלוסיית ישראל.

 

בעקבות הדו"ח אמרו במועצת יש"ע כי הם רואים בחומרה את "הניסיון של שלום עכשיו לרקוד על דם הרוגי תאונות הדרכים, להכפיש את המתיישבים ואת מדינת ישראל ולהאשים את המתנחלים בגרימה למותם של בני אדם בתאונות דרכים. לטענת המועצה, "לנתונים המופיעים בדו"ח אין קשר למציאות וחלקם מבוססים על 'הערכות' שלא ברור מקורן". במטה "חומש תחילה" אמרו כי "10 מיליארד שקלים שהשקיעה הממשלה ביישום ההתנתקות יכולים היו לפתור את רוב בעיות הבטיחות בדרכים. מוטב לשלום עכשיו שתתרום את הכסף שהיא מקבלת מהאיחוד האירופי למלחמה בתאונות ותתחיל לפעול לטובת עם ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים