שתף קטע נבחר

בדיקה: האם תוכניות השנייה של הסלולריות משתלמות?

חברות הסלולר השיקו באחרונה תוכניות חיוב על פי שנייה. באמצעות חברת חצי חשבון בדקנו כדאיות מעבר מתשע תוכניות פופולריות בסלקום, אורנג' ופלאפון. המסקנה - המעבר לא בהכרח משתלם ולפעמים גם יכול לעלות לכם ביוקר

לפני כחודש יצאה סלקום במהלך שיווקי "חדשני", והציעה ללקוחותיה תוכניות חיוב לפי שנייה. מייד לאחריה יצאה פלאפון עם תוכנית דומה ובאיחור קל יצאה גם פרטנר עם תוכנית מקבילה. חברות הסלולר בעצם הקדימו תרופה למכה שהנחית עליהם שר התקשורת אריאל אטיאס, שהחליט לבטל את תוכנית התמחור לפי דקה, לאחר שממצאי משרד התקשורת גילו כי הן גורמות לצרכנים לשלם הרבה יותר מכפי שהם צריכים.

 

חברות הסלולר מצידן מדווחות כי קיים ביקוש עצום לתוכניות ה-1 שנייה. כביכול מדובר בשקיפות מלאה מול הלקוח, שמשלם בדיוק לפי כמות הזמן שבה הוא מדבר.

 

אז ניסינו לבדוק, באמצעות חברת חצי חשבון מקבוצת הפניקס, המתמחה בחיסכון בעלויות התקשורת, האם ייטב מצבם של הלקוחות שעוברים לתוכניות החדשות. המסקנה הראשונית היא שלא בהכרח. כי הכל בעצם תלוי בסוג התוכנית אליה משויך הלקוח בנקודת המוצא, בשאלה אם ללקוח יש התחייבויות קודמות בגין שידרוג או תוכנית, וכמובן בפרטי התוכנית החדשה אליה יצטרף בחברה אליה הוא משוייך.

 

תוכנית ה-1 שנייה שהושקה לאחרונה על-ידי סלקום ופלאפון הינה תוכנית ללא עלות דמי שימוש קבועה וללא התחייבות,  כשהמחיר לדקה עומד על 59-60 אגורות. התוכנית אינה כוללת אפשרות לצרף שירותים נלווים (כמו יעדים נבחרים וכו'). לקוחות שיעברו לתוכנית השנייה מתוכניות קודמות אליהן התחייבו – ייאלצו לפרוע את החוב ולשלם קנס מעבר. כמו כן, לקוחות ששידרגו בעבר בתוכניות עם התחייבות עשויים במעבר לאבד את זכות הזיכוי בתוכנית.

 

לגבי אורנג' - ממידע שנמסר ממרכזי השירות הטלפוני של החברה (התוכנית הזו לא מפורסמת), תוכנית ה-1 שנייה כוללת עלות של 60 אג' לדקת אוויר כשישנה אפשרות לצרף שירותים נלווים בתשלום נוסף. התוכנית כוללת דמי שימוש חודשיים קבועים של 9.90 שקלים אם יש ללקוח תוכנית קודמת עם התחייבות (במעבר יוכל להמשיך לקבל את הזיכויים, החיובים במועדם וההתחייבות ממשיכה עד 36 חודשים) או במידה שהלקוח שידרג מכשיר. במקרים אחרים, התוכנית היא ללא דמי שימוש קבועים.

 

הבדיקה שערכה חצי חשבון כללה בדיקת כדאיות מעבר מתשע תוכניות פופולריות בחברות פלאפון, סלקום ואורנג'. ברור כי מגוון התוכניות אצל המפעילים גדול וכל לקוח יצטרך לבדוק פרטנית את כדאיות המעבר מהתוכנית הספציפית אליה הוא משויך.

 

חברת חצי חשבון מצאה כי פרופיל שימוש ממוצע בקרב לקוחותיה הפרטיים הינו מנוי בעל המאפיינים הבאים:

 

  • מדבר 300 דקות בחודש.

 

  • מדבר 20% מהשיחות למשפחה ו-80% לאחרים.

 

  • מדבר 55% מהשיחות מחוץ לרשת ו-45% בתוך הרשת.

 

  • 40% מהשיחות הינן מתחת לדקה או דקה.

 

  • משלם ביטוח עבור המכשיר.

 

כל הניתוחים בוצעו על לקוחות בעלי פרופיל שימוש זהה אולם בעלי כמות דקות שימוש שונה.

 

הממצאים - פלאפון 


 

לדברי שירה בירנבאום, מנכ"ל חברת חצי חשבון, ניתן לראות כי מרבית הלקוחות בשתיים מהתוכניות (משתלמת ומשתלמת פלוס) יחסכו במעבר לתוכנית השנייה בין 7% ל-57%. ניתן גם לראות, כי אחוזי החיסכון הגבוהים הינם דווקא ללקוחות שכמעט ואינם מדברים (לקוחות ה-100 דקות).

 

בתוכנית משתלמת דווקא הלקוח הממוצע (300 דקות בחודש) יחסוך סכום זעום של 1.29 שקלים לחודש, ולמעשה המעבר לא אטרקטיבי עבורו.

 

גם בתוכנית השלישית (המסלול הגמיש) הלקוח היחיד שיחסוך במעבר יהיה זה שמשתמש 100 דקות בחודש - כלומר כמעט ואינו משתמש. כל הלקוחות בתוכנית זו ישלמו יותר במעבר. לקוח ממוצע – 300 דקות - יפסיד במעבר וישלם תוספת של 3% בחשבון. וככל שידבר יותר יפסיד יותר.

 

בירנבאום מציינת עוד, כי "לקוחות ששידרגו את מכשירם ואשר נמצאים בתוכניות דומות לאלו שנבדקו, יימצאו בדרך כלל בהתחייבות, ועל כן ישלמו במעבר בין התוכניות את עמלות היציאה של עד כ-990 שקלים ובכך יפחיתו אף יותר את אטרקטיביות המעבר. את חשבונית המכירה של המכשיר (תשלומים) הם ימשיכו לשלם בתשלומים, אך לא יקבלו זיכוי בתוכנית אם במעמד השדרוג הובטח כזה".

 

בטבלה המצורפת ניתן לראות, כי למעשה בשתיים משלוש תוכניות ללקוח הממוצע, שהוא למעשה מייצג את שוק הצרכנים, אין אטרקטיביות במעבר ובאחת מהתוכניות אין כדאיות במעבר כמעט לאף סוג של לקוח.

  

הממצאים - סלקום 


בסלקום לכאורה המצב טוב יותר - כולם חוסכים. על פי בדיקת חצי חשבון, החיסכון נע מ-1.5% לחודש (לקוח 600 דקות בתוכנית במיוחד בשבילך) ועד 40% בחודש (לקוח 100 דקות במשתלם לדבר באפס). ניתן לראות כי במעבר מתוכנית "משתלם לדבר באפס", אחוזי החיסכון גבוהים משמעותית ממעבר מתוכניות אחרות.

 

גובה החיסכון המקסימלי בשנה ללקוח הממוצע 300 דקות (בתוכנית במיוחד בשבילך) יגיע לכ-300 שקלים בשנה. ככל שידבר יותר - החיסכון יקטן. בתוכנית זו אין התחייבות ואין קנס עזיבה.

 

אולם בשתי התוכניות האחרות ייאלץ הלקוח לשלם במעבר קנס מאחר שהתוכניות הן עם התחייבות ל-36 חודשים וקנס בגובה 700 שקלים לעוזבים. לפיכך, בשני המקרים הללו המעבר המיידי אינו כדאי. עלות הקנס - 700 שקלים, גבוה מהחיסכון השנתי בתוכנית התעריף המשתלם המסתכם בפחות מ-400 שקלים. כלומר, בשנתיים הראשונות למעבר אין חיסכון, וכן הקנס גבוה מהחיסכון ב"משתלם לדבר אפס", המסתכם בכ-700 שקלים. כלומר - בשנה הראשונה למעבר אין חיסכון.

 

ככל שהקנס ירד תעלה אטרקטיביות המעבר (הקנס בד"כ מופחת על פני זמן – לא בהכרח). במידה שהחברות יחליטו לוותר על מימוש הקנסות, אזי המעבר כדאי.

 

לדברי שירה בירנבאום, "גם בסלקום חשוב לציין כי במידה וללקוח במעמד שדרוג הובטח זיכוי בגין חיוב המכשיר (מנגנון חיוב זיכוי על פני 36 חודשים בד"כ) אזי, יאבד הלקוח גם את הזיכוי המובטח ולעיתים אף יידרש לפדות את כל עלות המכשיר או הסבסוד ובכך להבטיח כי 'הוא נטול התחייבויות', שכן מסלול השנייה הוא מסלול ללא התחייבות".

  

הממצאים - אורנג'  


על פי הממצאים, עבור לקוח בעל דפוס שימוש ממוצע של 300 דקות, המעבר משתיים מתוך שלוש התוכניות שנבדקו לא נראה כדאי. החשבון ללקוח במעבר משתיים מהתוכניות לתוכנית ה-1 שנייה יעלה בין 0.4% לבין 7%, תלוי במסלול ובדמי השימוש, אם ישנם.

 

ללקוח הממוצע 300 דקות, במסלול שכן כדאי למעבר ממנו (מסלול 49-69), יביא המעבר לחיסכון של 26% במקרה שאין דמי שימוש ולחיסכון של כ-19% במקרה ויש דמי שימוש.

 

מסלול 59-49 הינו מסלול טוב יותר עבור הלקוחות הקיימים, ולא כדאי לעבור ממנו למסלול 1 שנייה כמעט לכל סוגי הלקוחות. החשבון יעלה מ-2% ועד 18%. היחידים שייהנו מהמעבר הינם לקוחות שכמעט ואינם מדברים (לקוחות 100 דקות).

 

מסלול 59-59 הכולל 200 דקות כלולות, הינו מסלול שהמעבר ממנו כדאי ללקוחות שכמעט ואינם מדברים או לקוחות המדברים הרבה מעל הממוצע. ללקוח הממוצע התוכנית אינה כדאית למעבר - כי זה יעלה לו את החשבון ב-2%.

 

חברת 'חצי חשבון', מקבוצת הפניקס, היא החברה היחידה בישראל שמבצעת פעולות חיסכון ללקוחות פרטיים ולעסקים בכל הוצאות התקשורת.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואול/פוטוס
סלולר. שווה לחכות שנייה?
צילום: ויז'ואול/פוטוס
מומלצים