שתף קטע נבחר

אצלנו וגם בעולם - יום ללא מכוניות

בישראל תופסק תנועת המכוניות בשל קדושת יום הכיפורים; ברחבי העולם יציינו בשבת את "יום ללא מכוניות" - חלק מאירועי "שבוע הניידות" שמטרתו לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית כדי להפחית את הצפיפות בערים ואת זיהום האוויר והתחממות כדור הארץ

בישראל תיפסק היום (ו') תנועת כלי הרכב עם כניסת יום הכיפורים, אבל גם ברחבי העולם ינועו בסוף השבוע הזה פחות מכוניות על הכבישים. במאות ערים באירופה, אמריקה ואסיה יציינו מחר (שבת) את "יום ללא מכוניות", בו יתבקשו הנהגים להשאיר את מכוניתם הפרטית בבית ולהשתמש בתחבורה הציבורית או באופניים.

 

"יום ללא מכוניות" העולמי מתקיים משנת 2000, ונועד לקדם את השימוש בתחבורה ציבורית ולהמחיש לתושבים בערים כיצד יכלה העיר להיראות עם פחות מכוניות. האירוע מתקיים במסגרת "שבוע הניידות" שמצויין השנה בפעם השישית בין 16 ל-22 בספטמבר. בשבוע הניידות משתתפות קרוב ל-1,500 ערים מ-30 מדינות, בעיקר באירופה אך הוא מצויין גם בקנדה ובמספר מדינות בדרום אמריקה ובמזרח הרחוק. בשנה שעברה ציינו את שבוע הניידות 1,322 ערים ב-30 מדינות, בהן מתגוררים 500 מיליון בני אדם.

 

ברוב המדינות, משרדי איכות הסביבה או האנרגיה המקומיים מניעים ומסבסדים את הפעילות הארציות במשך שבוע המודעות. במהלך שבוע הניידות מתקיימות פעילויות שונות הקשורות לתחבורה, קידום השימוש בתחבורה ציבורית ואנרגיה חלופית והעלאת המודעות לזיהום אוויר. בין השאר מתאפשרים ניסויים שונים בנושאי תחבורה, כמו סגירת רחובות באופן המאפשר לרשות המקומית לבחון את התועלות או החסרונות של השינוי. החל השנה, בסוף שבוע הניידות, לפחות רחוב אחד בכל עיר זוכה לשינוי המוצע ועובר למצבו החדש באופן תמידי.

 

"שבוע הניידות" כולל פעילות מגוונת בערים השונות. בבלגיה למשל מתקיים אירוע "תן לרחובך חזות חדשה", במסגרתו מתחרים התושבים בציור פסי הזברה הארוכים והיצירתיים ביותר לכל אורך הרחוב. בטורונטו שבקנדה החליטה העירייה לסגור את הרחוב הארוך ביותר בעיר לתנועת כלי רכב, ובמקביל לערוך ארוע רחוב המוני עם הופעות רחוב, פעלולי אופניים, ריקודיםף תחרויות ומסיבות.

 

ויש גם תחרות

לקראת שבוע הניידות עורכת הוועדה המארגנת את בחירת "עיר הניידות". הערים המועמדות נבחנות על פי מדדים של רמת וכמות הפעילויות, יישום התכניות וההצלחה בפעילות הכוללת שיתוף האזרחים. במקום הראשון הוכרזה העיר לאון שבספרד, שם בכל יום במהלך "שבוע הניידות" הושם דגש על נושא תחבורתי מסוים. 

 

כ-30 בתי ספר השתתפו בפעילויות השונות וילדי העיר נדרשו לנסוע בקווי אוטובוס שונים ולהיחשף לתחבורה הציבורית, תוך שימוש בכרטיסים חכמים. במקביל נערכו פעילויות רבות הקשורות לרכיבה על אופניים, וכ-5,000 איש השתתפו באירועי הרכיבה השונים. לרגל שבוע הניידות נפתח גם שביל אופניים חדש.

 

במקום השני זכתה העיר בולוניה שבאיטליה, שם הושקו 21 אוטובוסים חדשים וידידותיים לסביבה, לצד תחנות חכמות הכוללות פרטים על מועד הגעת האוטובוסים ונתיבי נסיעתם. כמו כן הוכרזו שני שבילי אופניים חדשים באורך של 80 ק"מ, שהצטרפו ל 92 הק"מ של שבילים קיימים. בולוניה תכננה מחדש מספר אזורים בהם היה גודש תנועה וזיהום אויר גבוה, ואפשרה גישה נוחה לתחבורה הציבורית על חשבון סגירת כבישים וצירים לרכבים הרבים שזיהמו את האזור.

 

במקום השלישי זכתה בודפשט בירת הונגריה, שם השתתפו כמאה אלף איש באירועים שכללו יומיים ללא מכוניות.

 

מארגון "תחבורה היום ומחר" נמסר כי בישראל נדחו אירועי "יום ללא מכוניות" בגלל החגים והם יתקיימו ב-17 באוקטובר. השנה יושם דגש על רמת השירות בתחבורה הציבורית. תמר קינן, מנכ"ל "תחבורה היום ומחר" ציינה כי לישראל יש הרבה ללמוד מהמתרחש בעולם בתחום, בעיקר על העדיפות הברורה הניתנת לנתיבי תחבורה ציבורית, ורמת השירות של התחבורה הציבורית על סוגיה השונים לאוכלוסיות השונות.

 

קצת נתונים:

 

  • מאז 1970חל גידול של 145 אחוז בנפח התחבורה באיחוד האירופי . 80.6 אחוז משתמשים ברכב פרטי, 9.1 אחוז באוטובוסים, 6.4 אחוז ברכבות, 2.6 אחוז באופניים ו-1.4 אחוז ברכבות תחתיות.

 

  • בעשור האחרון חל גידול של 17 אחוז בשימוש ברכב הפרטי, 19.7 אחוז גידול בשימוש ברכב דו גלגלי, 5.8 אחוז גידול בשימוש באוטובוסים, 8.6 אחוז גידול בשימוש ברכבות , ו-48.8 אחוז גידול בשימוש בטיסות פנימיות.

 

  • מעל 75 אחוז מהאוכלוסיה באירופה מתגוררת באזורים עירוניים. הזמן הממוצע להגעה לנמל תעופה בעיר אירופאית אורך בממוצע יותר מזמן הטיסה בין ערים אירופאיות.

 

  • רכבות תחתיות בלונדון, פריז וסנט פטרסבורג מובילות מעל מיליארד נוסעים בשנה. הרכבת התחתית של מוסקבה מובילה מעל 3 מיליארד נוסעים בשנה. במדריד הכפילו את גודל הרכבת התחתית בעשור האחרון, בקצב ממוצע של 11 ק"מ בשנה. ב-40 השנים האחרונות מספר הרכבות התחתיות באירופה גדל פי 4.

 

  • נתיבי תחבורה ציבורית בדבלין הגדילו את מהירות הנסיעה בשעות העומס של האוטובוסים ב-200 אחוז. הנתיבים בעיר הובילו לירידה של 21 אחוז במספר כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר, לעומת גידול של קרוב ל-50 אחוז במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה עדיף? זה
צילום: ניב קלדרון
צילום: רינת מלכס
או זה?
צילום: רינת מלכס
מומלצים