כוכב חדש התגלה - גדל הסיכוי לגילוי חיים בחלל?

מדובר בפעם הראשונה בה מתגלה מערכת בה חמישה כוכבי לכת מקיפים שמש. לדעת מדעני חלל, יש אפשרות כי במערכת השמש בה התגלה הכוכב החדש עשוי להימצא כוכב לכת קטן, דומה לכדור הארץ, המכיל על פניו מים נוזלים ותנאים לקיומם של חיים

סוכנות החלל האמריקנית הודיעה אמש (ג') על גילויו של כוכב לכת חדש המקיף שמש מרוחקת. לכאורה, לא ידיעה מרגשת מכיוון שעד כה נתגלו יותר מ-250 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש. אולם, כוכב לכת זה הוא מיוחד; הוא שוכן במערכת השמש הראשונה מחוץ למערכת השמש שלנו שבה נתגלו חמישה כוכבי לכת.

עד כה היו ידועים במערכת זו רק ארבעה כוכבי לכת והיום אושר גילויו של החמישי. רק עוד כוכב אחד מתכבד במערכת שמש גדולה כזו, בת ארבעה כוכבי לכת - זהו הכוכב הקרוי מיו בקבוצת מזבח.

התרגשות המדענים נובעת מסיבה נוספת - כוכב הלכת החדש מקיף את כוכב האם שלו במסלול המצוי

ב"אזור החיים". זהו מרחק שבו מתאפשר קיומם של מים נוזליים על פני כוכב לכת. אולם, כוכב הלכת שהתגלה אינו דומה כלל ועיקר לכדור הארץ, או למאדים, שהם כוכבי לכת סלעיים שמים נוזלים יכולים להתקיים על פניהם בצורת מקווי מים גדולים.

כוכב גדול במיוחד

הכוכב שהתגלה גדול מאוד - מסתו גדולה פי 45 מזו של כדור הארץ וקרוב לוודאי שהוא, בדומה לכוכבי הלכת הענקיים במערכת השמש שלנו, עשוי רובו גזים.

למרות זאת, גילויו של כוכב הלכת מהווה מעין פריצת דרך – אם יש ירחים גדולים סביבו, כדוגמת הירחים הגדולים שמקיפים את שבתאי וצדק, שגודלם כמו הירח שלנו, עשויים להיות על פניהם מים נוזליים.

המדענים סבורים כי ייתכן שבמרחב הגדול מאוד שבין כוכב הלכת שנתגלה לבין כוכבי הלכת הפנימיים יותר, שגם הם אינם קוטלי קנים (כל אחד מהם גדול פי כמה מכדור הארץ שלנו) עשוי להימצא כוכב לכת קטן, דומה לכדור הארץ, המכיל על פניו מים נוזלים ותנאים לקיומם של חיים.

מערכת שמש מעט שונה משלנו

ראוי לציין שעד כה טרם נתגלתה מערכת שמש הדומה לזו שלנו. בכל מערכות השמש האלו התגלו כוכבי לכת בזכות השפעתם על מסלולו של הכוכב אותו הם מקיפים.

בגלל מגבלות הטכנולוגיה המשמשת לגילוי מתאפשר כיום רק גילויים של כוכבי לכת ענקיים או כאלה הקרובים מאוד לכוכב. אולם, במערכת השמש שלנו המצב הפוך - קרוב לשמש מצויים כוכבי הלכת הקטנים, הסלעיים, דמויי כדור הארץ, ואילו כוכבי הלכת הענקיים, הגזיים, מצויים הרחק מהשמש.

כל המודלים התיאורטיים של היווצרות מערכת השמש נבנו בהתאם למבנה מערכת השמש שלנו. אפס, גילויים של כוכבי לכת ענקיים, גזיים, סמוך מאוד לשמשות טרפה את כל הקלפים והיה צורך לנסח מודלים חדשים של יצירת מערכות שמש, כיוון שהמודלים המקובלים "אסרו" על יצירת כוכבי לכת גזיים סמוך לכוכב האם, בגלל החום הרב ששרר בקרבתו.

גם במערכת השמש של 55 סרטן המצב דומה - שלושה מכוכבי הלכת האחרים המקיפים את הכוכב מקיפים אותו במסלולים הקרובים יותר מאשר מסלולו של כוכב חמה סביב השמש. כוכב הלכת הקרוב ביותר משלים הקפה

סביב הכוכב בפחות משלושה ימים – במרחק של כמעט נגיעה בכוכב.

מסתם של כוכבי לכת אלה גדולה פי 5 עד פי 10 מזו של כדור הארץ. כוכב הלכת החדש משלים הקפה סביב הכוכב אחת ל- 260 יום במרחק ממוצע של כ- 120 מיליון ק"מ מהכוכב (לשם השוואה - מרחקו של כדור הארץ מהשמש 150 מיליון ק"מ), אך מסלולו אליפטי יותר מזה של כדור הארץ. כוכב הלכת הרחוק ביותר במערכת מרוחק מכוכב האם מרחק הדומה למרחקו של כוכב הלכת צדק מהשמש.

תזכורת: מאדים

אולם כל אלה החושבים שהינה או-טו-טו יחליפו דיוקניהם של חייזרים המתגוררים במערכת 55 סרטן את דיוקניהם של הסלבריטיז בתקשורת העולמית עשויים להתבדות.

במערכת השמש שלנו, במרחק "כמעט נגיעה" מכדור הארץ, מצוי כוכב לכת קטן, שייתכן ועל פניו היו מים נוזליים בעבר ויתכן ויהיו אף בעתיד, קטביו עשירים בקרח יבש, פניו מחורצי קניונים ונקיקי מים חרבים. זהו המאדים הטוב והוותיק, השוכן בבטחה ב"אזור החיים". ואף-על-פי שחלליות נחתו על פניו כבר בשנות ה-70 וביצעו סדרת ניסויים על פניו שתכליתה גילוי עקבות חיים ובעצם ימים אלה ממש מתרוצצים על פניו שני רכבי שטח של נאסא, שכל תכליתם למצוא סימנים שאולי יעידו על סיכוי להתכנות חיים על פניו, נותרה עדיין השאלה פתוחה וללא מענה ודאי - האם יש חיים על המאדים?

אז אם המאדים הקרוב מהווה חידה פתוחה, נראה שהשאלות לגבי קיומם הוודאי של חיים על כוכבי הלכת במערכות השמש האחרות יצטרכו להמתין זמן רב לתשובות. אולם זה תמצית יופיו של המדע, שמוסיף לספק לנו אתגרים וחידות חדשות לבקרים.

יגאל פת-אל הוא חוקר בחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים באוניברסיטת תל-אביב, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהלפורום אסטרונומיה ב-ynet.

כוכב הלכת החדש. אנחנו לא לבד?