שתף קטע נבחר

האם קסדות אופניים מושכות אליהן מכוניות?

האם כדאי לשכוח לחבוש קסדה כשאתם עולים על האופניים? לפני יותר משנה הכריז פסיכולוג מאוניברסיטת באת' שבאנגליה על תוצאות מחקר מעניינות, שבו השתתף הן כחוקר והן כשפן ניסיונות

ייתכן שלעולם לא תשכחו איך רוכבים על אופניים, אך האם כדאי לשכוח לחבוש קסדה כשאתם עולים על האופניים? לפני יותר משנה הכריז פסיכולוג מאוניברסיטת באת' שבאנגליה על תוצאות מחקר, שבו השתתף הן כחוקר והן כשפן ניסיונות.

 

כרוכב אופניים מושבע, שמע איאן ווקר תלונות מרוכבים אחרים על כך שחבישת קסדה גורמת, לכאורה, לכך שמרחב התמרון שלהם מצטמצם ושהדבר מגדיל את הסיכון לתאונה. ווקר חיבר חיישנים על-קוליים לאופניים שלו ונסע ברחבי באת', מניח ל-2,300 כלי רכב לעקוף אותו לפעמים כשהוא חבוש קסדה ולפעמים כשהוא גלוי ראש. פעמיים במהלך הניסוי, שתיהן כשחבש קסדה, פגעו בו משאית ואוטובוס, אך בדרך נס באף אחד מן המקרים הוא לא נפל מן האופניים.

 

מבטלת את ההגנה של עצמה  

הממצאים של ווקר, שפורסמו בגיליון מארס 2007 של כתב העת "ניתוח תאונות ומניעתן", מראים שכשחבש קסדה, התקרבו הנהגים לאופניו ב-8.5 ס"מ בממוצע יותר מאשר כשרכב ללא כיסוי ראש. אך כשבמקום קסדה חבש פאה נוכרית של תלתלים חומים וארוכים - דבר שהקנה לו מאחור מראה של אישה - הוא זכה במרווח נסיעה רחב ב-5.6 סנטימטרים נוספים.

 

"ההשלכות", אומר ווקר, "הן שההגנה שהקסדות מספקות מתבטלת על ידי מנגנונים אחרים, לדוגמה נטילה מוגברת של סיכונים על ידי הרוכבים ושינוי באופן שבו מתנהגים נוסעים אחרים בכביש כלפי הרוכבים." הוא אינו יודע להסביר את המרחב הנוסף שקיבל כשהעמיד פני אישה, אם כי הוא משער שהנהגים אולי תופסים את בנות המין היפה כרוכבות פחות מיומנות, יותר פגיעות או סתם רוכבות פחות מגברים.

 

עדיין יש די מרחב לדווש, נכון?

רנדי סוורט, מייסד המכון לבטיחות באמצעות קסדות אופניים, טוען שמחקרים כמו זה של ווקר עלולים להטעות רוכבים באשר ליעילות הקסדות. "בממוצע, המכוניות נתנו לו ממילא מרחב גדול מאד לנסיעה," הוא מסביר, ומוסיף שרוב כלי הרכב שמרו על מרחק של יותר ממטר מאופניו של ווקר, מרחק שהופך לזניח הפרש של 8.5 ס"מ.

 

לאחרונה ניתח ווקר מחדש את הנתונים שלו כדי להשיב לטיעון הזה. "הערכתי את מספר כלי הרכב שהתקרבו לרוכב במרחק קטן ממטר אחד, בהנחה שאלו הם כלי הרכב המהווים סכנה," הוא אומר. "כשחבשתי קסדה, עלה מספר כלי הרכב שנכנסו לטווח הסכנה של פחות ממטר ב-23%, כלומר מדובר בסיכון של ממש".

 

לפני פרסום המאמר של ווקר פרסמה דורותי רובינסון, מאוניברסיטת ניו אינגלנד בארמידייל שבאוסטרליה, מאמר שסקר בכתב העת הרפואי הבריטי את מה שהתרחש לאחר שאזורים באוסטרליה, בניו זילנד ובקנדה חוקקו תקנות שהביאו לעלייה של יותר מ-40% בשימוש בקסדות אופניים באוכלוסייה. מספר תאונות האופניים הכרוכות בפגיעות ראש היה בירידה עוד לפני החוקים החדשים, והיא גילתה שהתקנות החדשות לא גרמו לירידה פתאומית בשיעור נפגעי הראש בין הרוכבים.

 

האם כדאי להגן על הפדחת?

בצירוף מקרים, בערך בזמן שווקר הודיע על ממצאיו, פרסמה עיריית ניו יורק דוח של מקרי מוות ופציעה של רוכבי אופניים. הדוח חיזק דווקא את הטענה שקסדות מפחיתות פגיעות ראש: בין השנים 1996 ו-2005 מתו 225 רוכבי אופניים ברחובות העיר; 97% מהם לא חבשו קסדות. מתוך מקרי מוות אלה, 58% היו כרוכים בוודאות בפגיעות ראש, אלא שהמספר האמיתי יכול להגיע עד 80%. סוורט, המשווה בין הקסדה לבין חגורת הבטיחות ברכב, אומר: "כשהתאונה כבר מתרחשת, מוטב שתהיה חבוש."

 

בכירים במרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ולמניעתן (CDS) מסכימים עם סוורט ואומרים שהקסדות נחשבות אמצעי יעיל למניעה של פגיעות ראש כתוצאה מתאונות אופניים. ווקר עצמו אינו ממליץ לרוכבי אופניים אחרים, חוץ ממנו, לחבוש או לא לחבוש קסדה, אך הוא מעודד אנשים לקרוא את המחקר ולהיזהר ממכוניות.

 

כתב: ניחיל סוואמינתאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
מושכת נהגים?
צילום: איי אף פי
מומלצים