שתף קטע נבחר

כמה עולה המתנה של קווי זהב

קווי זהב מבטיחה למי שיצטרף לשירותי הטלפונייה שלה טלפון במתנה, בלי דמי אחזקה חודשיים ובלי דמי התקנה. בפועל זה שונה לגמרי וכולל עלויות שונות. קווי זהב: אין לנו שום כוונה להטעות

נראה לי שהיום נגדיר מחדש מהו מוצר "במתנה", מה פירוש עסקה "ללא התחייבות", וכמה יעלה לנו "ללא עלות התקנה". אף פעם לא מאוחר ללמוד. התעמקו איפוא במודעה של 072, כאן מימין, ונצא לדרך.

 

"מצטרפים עכשיו ל-072 קו הטלפון הביתי המתקדם של 012" ו"מקבלים טלפון Dect מתנה!" – זה מה שמבטיחה המודעה בכותרתה. ובצד מובטח לנו שאין דמי אחזקת קו חודשיים. נדלקנו וחייגנו למספר הטלפון שבתחתיתה.

 

כבר בתחילת השיחה ידעה נציגת המכירות לספר לנו, שהעסק יעלה 59 שקלים לחודש.  "אז איך זה מסתדר עם ההבטחה שאין דמי אחזקת קו חודשיים" - הטחנו בנציגה, שרק רגעים לפני כן ידעה לשיר בגנות בזק ודמי האחזקה הקבועים שלה. "בתמורה אתם מקבלים 500 דקות שיחה וגם טלפון Dect במתנה", נשלפה תשובתה חיש קל.

 

חשדנותנו כבר החלה לגאות. במודעה הבטיחו "ללא עלות התקנה". החלטנו לבדוק את העניין עד הסוף. "מן הסתם תצטרך 012 לבצע בביתנו התקנה", אמרנו. "מה עם דמי התקנה?" על זה – התבשרנו – נשלם תשלום חד-פעמי של 99 שקלים.

 

כעת הגענו לסעיף "ללא התחייבות". למודי ניסיון הרגעים הקודמים שאלנו בפירוש האם הסידור הזה של טלפון "במתנה" ו-500 דקות שיחות טלפון "חינם" – והכל תמורת 59 שקלים כתשלום קבוע לחודש – אינו כרוך בהתחייבות לתקופה מסוימת. "ההתחייבות היא לשנה", ענתה המוכרנית.

 

ומה יקרה אם נרצה להתנתק מהשירות הזה לפני שתעבור שנה? כאן כבר קיבלנו תשובה יצירתית: "תשלמו 15 שקלים עבור כל חודש שנותר", ענתה הגברת, "אבל זה לא עבור הקו – זה עבור המכשיר".

 

בואו נסכם מה היה לנו עד עכשיו:

 

הטלפון יעלה לנו 59 שקלים לחודש – וזאת בעקבות מודעה שבה הובטח לנו שהטלפון יהיה במתנה ולא יהיו דמי אחזקה חודשיים; אם נתחייב לשנה – אחרי שהבטיחו שלא נצטרך להתחייב לכלום; והטלפון הזה יעלה לנו, אם נתחרט, רק 15 שקלים לחודש – לחודשים שייוותרו אחרי התקופה-נטולת-ההתחייבות של שנה.

 

זו דרך מעניינת למדי להתחיל יחסי ספק-לקוח. לגולש שהעביר בעניין זה לדואר האדום היו כמה מילים חריפות להגדיר מה חש בעקבות שיחת טלפון דומה שקיים עם נציגי 012. אנחנו, עקב הנימוס המתחייב ועוד כמה מגבלות על חופש הביטוי של מי שמבקש להתריע ולמחות, נסתפק בהערה בסגנון של מסיבת תה אנגלית.

 

מעבר לכך, יש כאן לכאורה עבירה על החוק. נזכיר כאן שוב את לשונו של חוק הגנת הצרכן, שההוראה המרכזית בו אוסרת על סוחרים לבצע הטעיה כלפי הצרכנים: "לא יעשה עוסק דבר - במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה - העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה".

 

די ברור, לא?

 

012: אין לנו שום כוונה להטעות

מחברת 012 נמסר בתגובה, כי  "012 הינה חברת תקשורת מובילה בתחומה, אשר שמה דגש על שירות איכותי ונוהגת על פי חוק, ואין לה שום כוונה להטעות צרכנים, ואם הדברים השתמעו אחרת אין לנו אלא להצטער על כך. עד היום הצטרפו לשירות ה- 072 עשרות אלפי לקוחות, אשר נהנים מתעריפים זולים ביותר, וכן מחסכון של מאות שקלים בשנה.

 

"לגופו של עניין, המסלול הספציפי של התוכנית הזו (כפי שמופיע בתקנון) הוא מסלול הכולל 500 דקות שיחה בחודש בעלות של 59 שקלים. לפיכך, תשלום זה אינו בגין אחזקת קו אלא תשלום עבור דקות שיחה בפועל, זאת לעומת חברות אחרות בהן נדרש הלקוח לשלם 50 שקלים בגין דמי מנוי באם הוא מבצע שיחות ואם לאו.

 

"אכן במסלול זה אין התחייבות ולקוח יכול להתנתק ממנו בכל עת שיבחר וללא קנסות. ללקוח מובהר בעת שיחת המכירה שהיה ויבחר להתנתק מהמסלול ישלם את החלק היחסי בגין מכשיר הטלפון שקיבל במסגרת הצטרפותו לשירות.

 

"לגבי עלות התקנה של 99 שקלים מדובר בטעות של נציג השירות, וכאמור מסלול זה אינו כולל עלות התקנה או התחייבות".

  

הכותבת היא עו"ד המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים