שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    כיתת האוטיסטים "בוטלה", הילדים מידרדרים
    עשרה ימים אחרי תחילת הלימודים נסגרה כיתת תקשורת מיוחדת שנפתחה עבור חמישה ילדים אוטיסטים. במשרד החינוך הציעו חלופה - כיתת מפגרים - אבל ההורים זועמים: בעיית תקשורת אינה פיגור. ובינתיים, מצב הילדים הולך ומידרדר
    חמישה תלמידים אוטיסטים שלמדו בבית ספר "סדנת שילוב" בקיבוץ ראש צורים אינם מגיעים לבית הספר כבר כמה חודשים: עשרה ימים בלבד לאחר תחילת שנת הלימודים החליט משרד החינוך לסגור את כיתת התקשורת המיוחדת שהוכנה עבורם והותיר אותם ללא מענה הולם לצרכיהם. רופאים פסיכיאטרים שבדקו לאחרונה חלק מהם, מדווחים על הידרדרות קשה במצבם.

     

    בית הספר בראש צורים, בו לומדים 40 תלמידים בחינוך המיוחד, פועל על-פי שיטת לימוד ייחודית שכוללת, בין היתר, טיפול בבעלי חיים, רכיבה טיפולית, נגרות ואומנות. לאורך היום משתלבים התלמידים בלימודים עם ילדים נוספים בעלי צרכים מיוחדים (כמו למשל ילדים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות) ובאים במגע עם תלמידים בחינוך הרגיל, דבר שמעניק להם מגע חברתי מגוון ועשיר.

     

     

    בסוף שנת הלימודים שעברה קיבלו הורי חמישה ילדים אוטיסטים הודעה מבית הספר, לפיה הם ילמדו בכיתת תקשורת מיוחדת שנפתחה במיוחד עבורם. לאחר שערכו בדיקה יסודית בקרב מומחים הגיעו ההורים למסקנה כי מסגרת זו עשויה להיטיב עמם ולענות בצורה מוצלחת על צורכיהם - לאחר ששיבוצם במסגרות אחרות, בשנים קודמות, לא עלה יפה.

     

    עם תחילת שנת הלימודים שולבו הילדים בהצלחה בכיתה ושיפור הורגש בהתנהגותם. אך כעשרה ימים בלבד לאחר פתיחת שנת הלימודים, החליט משרד החינוך לסגור את הכיתה, מסיבה שאינה ברורה. הילדים, כך נאמר להורים, יחזרו למסגרות הקודמות בהם למדו - מסגרות שלטענת ההורים, נכשלו בעבר.

     

    לטענת משרד החינוך, עלות ההסעה של שניים מהתלמידים יקרה מדי מפני שהם מתגוררים באזור ירושלים, מרחק רב מבית הספר, ועל ההסעה להיות ממוגנת. במשרד החינוך הציעו אפשרות חלופית - לשלב את הילדים בכיתה לילדים מפגרים הקיימת בבית הספר.

     

    הילדים שוקעים בדכאון ונעשים אלימים

    הוריהם של הילדים מתרעמים על הצעת משרד החינוך. לדבריהם, ילדיהם סובלים מבעיות תקשורת ולא מפיגור, ולכן הכיתה המוצעת אינה מתאימה לצורכיהם ועלולה להביא להרעה במצבם. שני ילדים הועברו למסגרות חלופיות אך ללא מענה הולם לצורכיהם. אחד מהם חזר לבית ספרו הקודם בירושלים, אך הוא נמצא רק עם סייעת, מאחר שלא נמצאה לו כיתה מתאימה, ובמשך היום הוא מסתובב חסר מעש במסדרונות בית הספר.

     

    לטענת שאר ההורים, מאז נסגרה הכיתה נאלצים הילדים להישאר בבית, מצבם מידרדר והם החלו להתנהג באלימות ולשקוע בדכאון. "המצב של הילדים מאד קשה כרגע", אומרת לאה הוכבוים, אמו של אחד הילדים. לדבריה, "משרד החינוך פוגע בילדי החינוך המיוחד, הם מתנהגים לילדינו כאילו הם שווים פחות. קראתי ב-ynet על הילד העיוור שעושה את צרכיו במכנסיו בכיתתו בגלל שלא מתקצבים לו סייעת ואני מרגישה שהמקרה שלנו דומה מאוד".

     

    "משרד החינוך סגר את הכיתה לחמישה ילדים אוטיסטים חסרי ישע באמצע שנה. אני רוצה לראות האם משרד החינוך היה מעיז לנסות לסגור כיתה ל 30 או 40 ילדים רגילים", אמרה.

     

    הוכבוים מספרת שמאז שנסגרה הכיתה שוהה בנה בבית. "כשבישרנו לו שהכיתה שבה למד נסגרה הוא הגיב באורח קשה, עד כדי אלימות כלפי הסביבה וכלפי עצמו. קשה לו מאוד והוא נזקק לטיפול תרופתי על מנת להירגע". בחוות-הדעת של הפסיכיאטר ד"ר דניאל מאיר נקבע כי היעדר המסגרת מביא להחמרה במצבו של הילד. כך גם בחוות הדעת של רופאי שאר הילדים.

     

    "מתכוונים לסגור את בית הספר"

    מנהלת בית הספר "סדנת שילוב", תמר הקשר, הכחישה כי עלות הנסיעה מירושלים גרמה לסגירת הכיתה ואמרה כי הסיבה לסגירת הכיתה היא כוונת משרד החינוך לסגור את כל בית הספר. "ישנם תלמידים נוספים בבית הספר שאותם כן מסכים המשרד להסיע, למרות שהם מתגוררים במרחק רב. הכיתה נסגרה מפני שמשרד החינוך מתכוון לסגור את בית הספר בגלל כמות התלמידים הרבה שמתווספת אליו מדי שנה".

     

    הקשר מאשימה את משרד החינוך בסגירת הכיתה. "קיבלתי את האישורים המתאימים לפתיחת הכיתה, לאחר שבמשרד החינוך הבטיחו לי שמצאו לה תקן", סיפרה, "לאחר תחילת השנה התקשרה המפקחת ואמרה שבמשרד לא מוכנים לאשר את התקן ושיש לשלוח את הילדים לשיבוץ מחדש. אם הייתי יודעת מראש אז לא הייתי קולטת אותם, זה עולה לי 60 אלף שקל בחודש ומה אני צריכה את הצרה הזאת".

     

    ההורים פנו לאחרונה לעו"ד אמיר ברק כדי להגיש תביעה נגד משרד החינוך. במכתבו כותב ברק כי התלמידים קיבלו הבטחה שלטונית כי ילדיהם ישובצו בכיתה תקשורתית בבית הספר. "התעקשות של משרד החינוך כי הילדים יופנו למסגרות אחרות שאינן מתאימות לילדים לוקה בחוסר מקצועיות שלא לומר אדישות", כתב.

     

    אמיר כתב עוד, כי אם ההחלטה על סגירת הכיתה קשורה במחלוקות בית בית הספר למשרד החינוך, "הרי עולה כי ההחלטה נגועה בשיקולים זרים שאין בינם לטובת הילדים דבר ועניין".

     

    במשרד החינוך אישרו כי הכיתה נסגרה ומסרו בתגובה, כי "לשניים מהתלמידים שלמדו בבית הספר בשנה שעברה אושר שיבוץ גם השנה. בנוסף, אושר לתלמיד שגר בחברון שיבוץ בבית הספר. לשני התלמידים שגרים בירושלים אושר שיבוץ בבתי הספר שבעירם, מאחר שלא נמצאה הצדקה להסיע מרחק רב כל כך בהסעה ממוגנת ירי. יודגש, כי בבדיקה שהתקיימה עם מנהלת המוסד, היא גילתה הבנה למצב ולבקשתה תוקצב בית הספר ב-15 שעות סיוע נוספות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילומים: ויז'ואל/פוטוס, אורן אגמון
    אילוסטרציה
    צילומים: ויז'ואל/פוטוס, אורן אגמון
    מומלצים