שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרכבת תתחיל לדייק? אולי ב-2009
    מרמת דיוק סבירה של 90%, ירדה רכבת ישראל בחודשים האחרונים ל-65% בלבד. מנכ"ל הרכבת הסביר היום לוועדת הכלכלה למה זה קרה, והבטיח כי תוך שנתיים המצב ישתפר משמעותית. יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן: "יש לבחון תמריצים שיחייבו את הרכבת לפרסם לוחות זמנים שיהיו קרובים יותר לזמנים אמיתיים"

    אם אתם נוסעי רכבת, המידע הבא יעורר בכם ללא ספק את הרצון להגיב. לדברי רכבת ישראל, בשנת 2006 עמד "מדד הדיוק" של סך הרכבות בכל הקווים, על כמעט 90%. המשמעות - תשע מ-10 רכבות עמדו בלוח הזמנים המובטח, בטווח של חמש דקות איחור לכל היותר. רמה זו נשמרה גם במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, אך בין חודש יוני לאוקטובר, נרשמה ירידה דרסטית - רק 65% מהרכבות עמדו בלו"ז.

     

    • הרכבת: אנחנו מדייקים כמו באירופה

     

    למה לא מגיעים בזמן?

    את נתוני הדיוק, ובעיקר התייחסות ישירה למצב, הסביר היום בפני ועדת הכלכלה מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל. לדבריו, הסיבות העיקריות לירידה בדיוק הן פיתוח מואץ של תשתית הרכבת, ועלייה תלולה במספר הנוסעים - המצריכה הוספת מספר רב של רכבות לקווים הקיימים. לשאלת השאלות, הנוגעת להערכתו מתי ישתפר המצב, הגיב הראל באומרו כי שיפור מסוים צפוי כבר לשנה הקרובה, אולם רק ב-2009 צפוי המצב להשתפר משמעותית, בין היתר תודות לתוספת קרונות משמעותית. פיתוח תשתית הרכבת אינו צפוי להסתיים לפני 2012-2011.


    ב-2009 הרכבות יגיעו בזמן? (צילום: משה מילנר, לע"מ)

     

    "המציאות כיום היא שרכבת ישראל נמצאת בתנופת עשייה", אמר הראל לוועדה. "יש השקעה גדולה בפיתוח התשתית - יש לנו 29 פרויקטים של הקמת קווים

    חדשים, כמו בין באר-שבע ללוד, או בין אופקים ונתיבות לראשון-לציון ותל-אביב. היקף עבודות הפיתוח יוצר הגבלת מהירות לאורך המסילה הראשית, ופוגע ברמת הדיוק".

     

    אגב, לאחרונה נרשם שיפור מסוים ברמת הדיוק: בימי שני וחמישי עמדו לטענת הרכבת 90% מהרכבות בלוחות הזמנים. התמונה מעט פחות טובה בימי הלחץ הגדול - ראשון ושישי. כמו-כן ראוי לציין כי חלק ניכר מעבודות הפיתוח, נועדו לסגור פערי תשתית של עשרות שנים. למעשה, רק ב-2003 החלה השקעה משמעותית בפיתוח הרכבת, כחלק ממדיניות לאומית הרואה בה אמצעי תחבורה מרכזי.

     

    המטרה שמציב מנכ"ל הרכבת היא להגיע לרמת דיוק של 95%: "רכבת ישראל שמה את הדיוק כמרכיב חשוב מאוד ברמת השירות. בימים אלה מתבצעת עבודה לשיפור הדיוק, וכבר בשבועות הקרובים נהיה מסוגלים לשפר את רמת הדיוק מול מה שהיה בחודשים האחרונים".

     

    תמריצים לעמידה בזמנים

    ח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת הכלכלה ויוזם הדיון בנושא הרכבת, סבור כי יש לבחון תמריצים שיחייבו את הרכבת לפרסם לוחות זמנים שיהיו קרובים יותר לזמנים האמיתיים. "צריך להיזהר ולא לבחור בפתרונות פופוליסטיים, אבל יש מקום לשקול מנגנוני פיצוי לנוסעים, שישמשו כתמריצים לרכבת לעמוד בזמנים, או לחילופין כתמריץ לפרסום לוחות זמנים אמיתיים".

     

    יש לציין כי כיום, רכבת ישראל מחזירה את כספם של לקוחות רק במקרים בהם הרכבת מאחרת בחצי שעה או יותר. אולם, לדברי נציגת ארגון אמון הציבור שנכחה בדיון, איחורים רבים נרשמים דווקא בטווח זמן של עד חצי שעה, ולכן אינם מזכים את הנוסעים בפיצוי כלשהו. הארגון גם טוען כי דו"חות הדיוק של רכבת ישראל צריכים להיות גלויים בפני הציבור הרחב.

     

    "להקפיא ביטול מערך התצפיתנים" 

    לדיון בנושא איחורי הרכבת קדם דיון בנושא מערך התצפיתנים, המופעל כיום במפגשי מסילה-כביש. על-פי החלטת הממשלה, החל ב-1 בינואר 2008 תופסק פעילות התצפיתנים, כחלק מקיצוץ בתקציב המשרד.

     

    ח"כ ארדן דורש ממשרדי האוצר והתחבורה להקפיא את ביטול מערך התצפיתנים, וזאת עד שתגובש חלופה שתספק מענה בטיחותי הולם למפגשי מסילה-כביש. "אם מבטלים את מערך התצפיתנים, חייבים להציע לציבור מענה אחר. הנהגים במדינה לא הפנימו את העובדה שהרכבת הולכת ומתפתחת, והוכחה לכך היא תופעת שבירת המחסומים. מדי שנה, בין 700 ל-900 מחסומים נשברים ונפרצים. כל עוד פיתוח הרכבת לא הופנם, וכל עוד לא ליווינו את זה בהסברה ובאכיפה, אנחנו לא יכולים לקחת את סיכון התאונה".

     

    נציגי משרד התחבורה שנכחו בדיון, הודיעו כי בכוונת שר התחבורה להקפיא את ביטול מערך התצפיתנים, וזאת עד שתתקיים פגישה בין שר התחבורה, שאול מופז, לשר האוצר, רוני בר-און. אולם, נציג של משרד האוצר שנכח בדיון, גילה כי היוזמה לבטל את המערך הגיעה בכלל ממשרד התחבורה, וזאת על-רקע דו"חות פנימיים שטענו כי התצפיתנים אינם יעילים.

     

    יש לציין כי קיימת מחלוקת באשר ליעילותם של התצפיתנים. ל-ynet הגיעו דו"חות רבים המעידים כי תצפיתנים הצליחו למנוע עשרות אירועי בטיחות מאז החלה הפעלתם. מנגד, במשרד התחבורה וברכבת מצביעים על כך כי ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה מופעלים תצפיתנים, וכי יכולתם המעשית להתערב באירועי בטיחות מוגבלת.

     

    מאחר שאינו יכול למנוע את הפסקת פעולת התצפיתנים, אמר ח"כ ארדן במהלך הישיבה לנציגי משרדי התחבורה והאוצר, כי בכוונתו לעכב את הטיפול בייקור אגרות הטיסה מנתב"ג 2000 ובטיסות פנים-ארציות. זאת, עד שיושג פתרון לבעיית התצפיתנים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תצפיתן בפעולה (ארכיון)
    צילום: חיים הורנשטיין
    ח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת הכלכלה. "לא לבחור בפתרונות פופוליסטיים"
    צילום: חיים צח
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים