שתף קטע נבחר

הסייעת כבר לא צמודה - הילד הנכה נשאר בבית

אילאי בן ה-3 זקוק להשגחה בכל שעות היממה בשל מחלתו, אך בשל החלטת משרד החינוך לבטל את הסייעות האישיות הוא נותר כבר חודש וחצי בביתו. הרופאים אומרים כי הוא זקוק להשגחה צמודה, אך לדברי אמו בגן הוא נותר לפעמים ללא השגחה. במשרד החינוך אומרים כי סייעות קבוצתיות מספיקות

אילאי, בן 3, נמצא כבר חודש וחצי בבית ולא משחק עם חבריו בגן הילדים. מלבד התמודדות עם מחלה קשה שהרופאים לא יודעים להגדירה, נאלצים הוריו להתמודד כעת עם החלטת משרד החינוך לבטל את הסייעות האישיות לילדי החינוך המיוחד ולאשר במקומן רק סייעות כלליות.

 

מיום היוולדו, סובל אילאי מפיגור וממחלה נוירולוגית שמקצינה את סף הכאב שלו. מדובר בסכנה ממשית לחייו, משום שאילאי פוגע בעצמו מבלי להרגיש. בשנה האחרונה אושפז חמש פעמים בבית החולים, לאחר שתלש צינור האכלה מיוחד שמחובר לבטנו.

 

בשל מצבו, שובץ בתחילת השנה בגן לחינוך מיוחד, המטפל בחמישה ילדים עם מקרים קשים שצריכים השגחה. בהיעדר סייעת צמודה, נמצאת במקום סייעת תגבור שאחראית להשגיח על כל חמשת הילדים בגן. כאשר הבינו הוריו של אילאי שבנם נותר מספר פעמים בלא השגחה, דבר שמסכן את חייו, החליטו להוציא אותו מהגן.

 

"זה ילד שצריך שמירה צמודה של 24 שעות ביממה", אומרת אמו דפנה. "אך מתחילת השנה אין לו סייעת צמודה. עד עכשיו הייתי מגיעה ארבע פעמים בשבוע לראות שמשגיחים עליו, אבל יום אחד באתי בהפתעה לגן וראיתי שהוא לבד. שאלתי את הגננת למה הוא יושב לבד והיא ענתה שזו שאמורה להשגיח - סייעת התגבור - לא שמה לב.

 

"במקרה של הבן שלי מדובר בחיים ומוות ואני לא אשלח אותו למקום שמסכן אותו. אני חוששת לחיים של הבן שלי", אמרה. בידי הוריו של אילאי חוות דעת של רופאים בכירים שמחזקות את חששם. ד"ר בוריס אורקין, כירורג ילדים, כתב כי "יש להגביר את השמירה ככל שניתן, עד לשמירה מוסמכת צמודה".

 

משרד החינוך החליט לשנות מדיניות

הבעיה לא נוגעת רק להוריו של אילאי. מאז תחילת השנה מנהלים הורים רבים לילדים בחינוך המיוחד מאבק לקבלת סייעת צמודה, אך הדבר נמנע מהם בשל החלטה חדשה של המשרד שהפסיק לאשר סייעות אישיות ומאפשר רק סייעות קבוצתיות.

 

הבעייתיות נעוצה גם בלשון החוק עצמו, שכן לא קבועה בו החובה למתן סייעות עבור ילדים בחינוך המיוחד. במשרד החינוך טוענים עוד, כי בידיהם מחקרים הקובעים שהטיפול בילדי החינוך המיוחד, עדיף שייעשה על ידי סייעת קבוצתית ולא אישית.

 

על פי נתוני משרד החינוך, חלה לכאורה תוספת של סייעות בחינוך המיוחד - 150 תקנים נוספים. אולם, בעוד שאשתקד אושרו סייעות אישיות ל-136 ילדים, הרי שהשנה לא אושרו סייעות אלה ובמקום זה הועברו התקנים לסייעות הכלליות.

 

בינתיים, ההורים הם שסופגים את המחסור באישור סייעות אישיות. הוריו של אילאי הפסיקו לעבוד כדי להתפנות ולהתמסר לטיפול בו. "הפסקנו לעבוד בגלל הילד", סיפרה האם. "בכל פעם שבעלי מנסה למצוא עבודה מפטרים אותו כי הילד התאשפז לתקופה ארוכה ואנחנו חיים מהבטחת הכנסה. זה פשוט התעללות מה שעושים לנו. לא מספיק מה שאנחנו עוברים, כל הסבל הזה. גם ככה כל בני המשפחה הרוסים, אין יום, אין לילה - מהיום שהילד נולד לא ישנתי לילה אחד שלם", היא מספרת בכאב.

 

תגובה: הילד זוכה למענה לכל צרכיו

במשרד החינוך מסרו בתגובה כי "בעקבות שינוי מדיניות של האגף לחינוך מיוחד בעניין הסייעות האישיות ובכלל זה טענות הורים רבים, הסמיכה שרת החינוך, יולי תמיר, יועץ מטעמה כדי להיפגש עם ההורים ולדון עמם באופן פרטני בפניות של ההורים.

 

"במקרה הנדון נועדו יועץ השרה ומנהלת האגף לחינוך מיוחד עם גננת הגן והורי הילד כדי ללמוד מקרוב על הבעיה ולתת מענה במידת הצורך. במהלך הפגישה הוצגה תמונת מצב, לפיה במשך כל שעות השהייה של הילד בגן קיימת נוכחות של צוות מתוגבר - גננת, סייעת, אחות ורופא. על כן, הילד זוכה למענה מרבי לכל צרכיו.

 

"יחד עם זאת, ישנם מקרים רפואיים שמטעמי צנעת הפרט נמנע מהמשרד לפרטם. אשר לעניין ההשגחה במקרה של סכנה, הרי שהילד במעקב על ידי אחות ובמקרה חירום הילד מופנה לטיפול בבית חולים והגן עצמו נמצא בטווח זמן סביר להגעה לצורך הטיפול הנדרש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דפנה ואילאי. לא הולך לגן
צילום: שמעון אזרזר
אילאי. לא חש בכאב
צילום: שמעון אזרזר
מומלצים