שתף קטע נבחר

הבהלה לשלווה: קיצור תולדות הספא

בארץ ישראל הישנה והטובה פינוק היתה מילה גסה, וכדי ליהנות מבית הבראה היית צריך להיות באמת חולה, אולם עם השנים הפכו טיפולי בריאות לספא ומריחת בוץ לפילינג. מיכל בן ארי מספרת על הטרנד הכי נעים ורגוע - לפעמים הבריאות היא רק תירוץ

ים המלח מצפה הימים חמת גדר 

אם חשבתם שג'קוזי, ספא, עיסויים מפנקים ואוכל בריא הם המצאה תיירותית של שנות התשעים ואילך, כדאי שתחשבו שוב. למרות שלעבר הרחוק של ישראל יש דימוי עמל וסגפני, גם אז אנשים היו יוצאים לנופש ולהבריא את הגוף. אם כי, פעם הכל היה הרבה יותר צנוע.

 

בעשורים הראשונים של המדינה שלטו כאן הסוציאליזם והקולקטיביזם. נהנתנות ופינוקים היו מילים גסות, אבל החלמה ומרפא דווקא היו שגורות בלקסיקון והיוו אופציה מרעננת להשתחרר משגרת היום יום ולרחוץ בבריכת בוץ. הבעיה היחידה שאז באמת היית צריך להיות חולה.

 

לאחר שגמרו לבנות את הארץ הגיעו פרנסיה להכרה כי ענף התיירות משמעותי לכלכלתה של המדינה הצעירה. מאחר וארץ ישראל התברכה בשפע של שמש ומעיינות מרפא בעלי תכונות ריפוי, הוחלט לקדם אתרים אלו ולבסס בהם את התשתית לפיתוח תיירות מרפא מודרנית. כך, למשל, הפך איזור ים המלח למקום האולטימטיבי עבור המחפשים מזור לספחת. 


הרופא הורה על טבילה חמה. חמי טבריה, 1952 (צילום: פריץ כהן, לע"מ)

 

החל משנות השמונים ומהפיכתה ההדרגתית של מדינת ישראל למדינה קפיטליסיטית רודפת ריגושים ותענוגות, נחשף התייר הישראלי להנאות ולפינוקים בחו"ל וביקש ליהנות מחוויית בריאות גם מבלי להיות חולה. למעשה, הבריאות היתה רק תירוץ לפינוק, והבילוי בספא נתפס בהדרגה כמשהו רומנטי וכסמל סטטוס.

 

אתרי הבריאות הספרטניים כבר לא התאימו לתפיסת הנופש של הישראלי החדש והמלונות שהציעו עד אז טיפולי בריאות הסבו אותם לטיפולי ספא, רחצה באמבטיית טיפולים הפכה להידרותרפיה, בריכת מים מינרלים הפכה לג'קוזי, דיאטה מכונה כיום תזונה נכונה, ושמה של מריחת הבוץ הקלאסית הפך לפילינג גוף.

 

בסוף שנות התשעים ואילך, עם המודעות ההוליסטית לגוף ועם פריחתה של תרבות הפנאי הפכו חוות הבריאות ומלונות הספא להיות הדבר הכי איני. מקפיצות אירוביות ואכול ככל יכולתך על שפת הבריכה עבר התייר הישראלי להסתובב בחלוק מגבת, לקבל עיסוי באבנים חמות ולאכול ככל יכולתך, אבל אורגני.

 

הבהלה לשלווה הביאה להתפתחותו של טרנד תיירותי מקומי: מלונות ספא צצים בכל פינה, בתי מלון ותיקים בונים אגפי ספא וצימרים מפוארים מציעים ג'קוזי וטיפולים היישר לחדר השינה, ועוד לא הזכרנו את מכוני ספא-יום בעיר וגם בכפר. בתחילה נחשב הבילוי בספא לתענוג של העשירון העליון, אבל כיום, אם אתה לא ספא - אתה לא קיים.

 

הצטרפו אלי למסע רגוע ומענג אל עבר ההיסטוריה של שלושה נאות מרפא בארצנו:

 

ים המלח

 

העיסוי בבוץ לא נולד אתמול והוא ותיק בערך כמו ים המלח עצמו. כבר בימי בית שני היו מגיעים לים המלח להתרפא באמצעות ‮"‬מי המרפא‮" ‬הטבעיים, עתירי המינרלים והחום הטבעי‮, ומרבצי הבוץ השחור המרפא.

 

באמצע המאה ה-19 תיאר חוקר ארץ ישראל, הנרי בייקר טריסטראם, את ים המלח כמקום אידאלי להקמת בית מרפא בו יהיו מרחצאות חמים, קרים ומלוחים ומוסד הידרותרפי.

 

בשנות השלושים הוקם בצפון ים המלח מפעל האשלג. הישובים קליה וקיבוץ בית הערבה החלו להתפתח באיזור, וגם תעשיית התיירות לא נשארה מאחור, ובאזור הוקמו בית קפה ומלון "לידו". בן גוריון, למשל, אהב לנפוש בים המלח ואת החלטת עצרת האומות המאוחדות של כ"ט בנובמבר שמע בעת ששהה במלון לידו. בן גוריון כמו טיילים אחרים, נהג לשכשך במעיינות עין פשחה (שמורת עין צוקים של היום).  


בן גוריון וחברים משתכשכים (צילום: לע"מ)

 

בעקבות תכנית החלוקה עבר האיזור הצפוני של ים המלח לידי הירדנים, ואלו הרסו את המפעל ואת קיבוץ בית הערבה. על השטח שהיה אתר תיירות, שתוכנן והוקם ע"י האדריכל ריכארד קאופמן, הקימו הירדנים מחנה צבאי, ובסמוך אתר תיירות לעשירי רמאללה, בית לחם וירושלים. בידי ישראל נותר רק מפעל האשלג בדרום ים המלח.

 

את התפתחות התיירות בים המלח לאחר קום המדינה ניתן לזקוף לזכותו של יהודה אלמוג, ממייסדי גדוד העבודה וחלוץ ההתיישבות בים המלח. אלמוג, בעל רעמת השיער הלבנה, היה ראש המועצה הראשון של המוצה המקומית תמר, שנוסדה בשנת 1956 בעקבות הקמתה של האכסניה למרגלות "אשת-לוט" ובפתחה של "מערת-סדום".

 

המרחצאות ה"ממוסדים" הראשונים היו בקיבוץ עין גדי. בשנת 1953 עלו לקרקע ראשוני חברי הקיבוץ שהחל, בראשית שנות השישים, לפתח את אתרי המרפא: בשנת 62 הוקם בית הארחה קטן בצריפים הישנים שהועלו מהיישוב הישן; ב-63 נפתחו מרחצאות הגופרית הראשונים במבנה אזבסט פרימיטיבי, סמוך לבאר המים הטרמו-מינרליים. במהלך שנות ה-80 נבנו המרחצאות החדשים ובית ההארחה גדל והתפתח והפך למלון "ארץ עין גדי".

 

בראשית שנות השישים גם נוסדו המרחצאות בחמי זוהר, ובשנת 1971 החל לפעול סולריום 400 בעין בוקק, אליו הגיעו ומגיעים מתרפאים מכל העולם כדי לשזוף את גופם תחת קרני השמש העדינה בשילוב עם הקרינה האולטרא-סגולה המסוננת, ולהבריא את גופם ממחלות עור או פרקים. 


מתמרחים בבוץ. מאז (צילום: אורנה הרמן, לע"מ)

 


ועד היום (צילום: רויטרס)

 

ראשיתו של מתחם המלונות של ימינו באיזור עין בוקק היה בסוף שנות החמישים, עם הקמתו של מלון עין בוקק. בשנת 1964 נבנה מלון גלי זוהר, ובמרוצת השנים הוקמו במקום בתי מלון רבים שבין הותיקים ניתן למצוא את - מלון הוד המדבר, מלון גני זוהר ומלון מוריה. מלון מוריה היה שנים רבות בודד ברצועה הדרומית של ים המלח (סמוך לנווה זוהר), אך כבר בשנות השבעים יכולת ליהנות בו מבריכות מינרלים ואמבטיות טיפולים שהיוו את הטרום ספא וג'קוזי של ימינו.

 

היתרונות הנוספים של ים המלח ובהם סביבה נטולת אבקנים, אוויר בלתי מזוהם העשיר בחמצן ובברום, הלחץ הברומטרי הגבוה והלחות הנמוכה, עזרו להפוך אותו משנות השבעים ואילך למרכז לתיירות מרפא עולמית, בעיקר בקרב אזרחי גרמניה, דנמרק, אוסטריה שזכאים להחזר או מימון של עלות הטיפול בים המלח.

 

עם השנים, הם גילו גם את היתרונות התיירותים הקונבנציונלים של המקום – נוף עוצר נשימה, אתרים ארכיאולוגים ושפע אתגרים. את מקומה של האווירה הרפואית החליפה סביבת תיירותית תוססת ואל חולי הפסוריאזיס והשיגרון התווספו גם ועדי עובדים ונופשים חובבי מדבר או פינוקים.

 

המיתוג מחדש של ים המלח כ"איזור ספא" במקום "איזור מרפא" הגביר את כוח המשיכה התיירותי שלו והביקוש העולה וגובר למלונות ספא הביא לגידול במספר חדרי המלון בים המלח. כיום יש שתי רצועות של מלונות בעין בוקק ובנווה זוהר ובהן כ-15 בתי מלון המציעים, כמובן, מרכזי בריאות וספא, בהם ניתן ליהנות מחבישות הבוץ המסורתיות והטבילה בבריכות המלח לצד טיפולים 'מודרניים'. האיזור כולל גם חופי רחצה מוסדרים, ציבוריים ופרטיים שבחלקם מרחצאות, בריכות גופרית‮ ומלח וחדרי טיפולים.

 

אבל בעוד התיירות בים המלח פורחת ים המוות גווע לאיטו - הים מתייבש, מפלסו יורד, תופעת הבולענים גובה קורבנות, שרשרת בתי המלון מתרחקת מהחוף ואילו המים של בריכות האידוי מאיימים להציף את המלונות.

 

חזור למעלה
מצפה הימים

 

הסיפור של מצפה הימים הוא דוגמא מובהקת לשינוי שעבר ענף תיירות המרפא בארץ - ממקום סגפני ובריאותי, סנטוריום לכל דבר, לחוד החנית של הנהנתנות הישראלית ותרבות חולטי התה של ימינו.

 

ההיסטוריה של מצפה הימים בגרסתו הראשונה נעוצה אי שם בשנות העשרים, בטיול לצפת שערך ד"ר אריך ירוסלבסקי (ירוס), ההוגה והיוזם של מלון מצפה הימים, ומי שלימים יהפוך מראשוני המרפאים האלטרנטיבים בארץ וגורו טבעוני. באותו טיול עצר ירוס על צלע הר בין ראש פינה לצפת ונדר נדר כי יבוא יום ובמקום זה ממש יבנה את בית ההבראה שלו, שיהיה מושתת על תזונה צמחונית ועל דרכי טיפול טבעוניות.

 

ואכן בשנת 1926 הצליח ירוס לרכוש את הקרקע עליה נטע עצי פרי ויער. בשנת 1927 הוא חזר לגרמניה והשתלם בהומאופטיה ונטורופתיה, בשובו השתקע בתל אביב, שם תפסה הקליניקה הייחודית שלו תאוצה ופרסום.

 

לאורך כל השנים בהן ישב בתל אביב המשיך להגיע אל הקרקע בגליל ולעבד אותה, אך אישור בנייה לבית הבראה שלו, כמו גם מימון, בוששו להגיע והרעיון נדחה עד אמצע שנות השישים. אז החליט הד"ר כי 'אם אין אני לי מי לי' ומימן בעצמו את בניית בית ההבראה הקטן. 


 

מצפה הימים של ד"ר ירוס: פשוט, בריא וסגפני

 

המבנה הפשוט בסגנון הבאוהאוס, שתוכנן על ידי יחזקאל רוזנברג, כלל חדר אוכל, מטבח, חדר תרבות, 12 חדרי אורחים ומחסנים, ואף הוכן שלד לקומה שנייה. בשנת 1969 חובר המבנה אל צינור המים הארצי ואל רשת החשמל.

 

בניגוד למצפה הימים של היום שהינו מלון עם טיפולים מפנקים אליו באים אנשים בריאים להירגע, מצפה הימים של ד"ר ירוס היה מוסד רפואי, אליו היו באים אנשים חולים להתרפא. שמו של המקום יצא למרחוק וד"ר ירוס, שהיה אדם קפדן, טיפל אישית בכל אורח. הטיפולים כללו חוקנים למיניהם, צומות ודיאטות שונות ואיסור מוחלט על עישון. גישתו הספרטנית באה לידי ביטוי באיסור הכנסת טלוויזיה למקום, וגם כשהתרצה והביא מכשיר אחד, הוא הגביל את הצפייה בו לשעות 20:00-22:00.

 

בשנת 1982, שנתיים לפני מותו, מכר ד"ר ירוס את המלון לידי הבעלים הנוכחים של המקום ששיפץ אותו והפך אותו מפשוט וסגפני למפואר ומפנק, הקים בשטחיו את המשק האורגני האוטרקי והכניס תפיסה חדשה של מלונאות אותה הביא מאנגליה של אותם ימים - חוות בריאות.  


אין בושה להסתובב בחלוקים ולאכול חסה. מצפה הימים היום

 

מלון מצפה הימים בגרסתו המחודשת היה בין הראשונים בארץ שהכניס לתפריט טיפולים מענגים, בעיקר מאסז'ים וקוסמטיקה. בהתחלה, רוב הציבור הביט בתמיהה על האנשים המסתובבים בחלוקים לבנים ואוכלים חסה, אולם משנות התשעים ואילך נפתחו חוות בריאות נוספות ומלונות ספא כמו גם מלונות רגילים שהבינו שדרך הספא הם יכולים לשווק את עצמם טוב יותר, והכניסו טיפולים ועיסויים לשגרת יומם.

 

התחרות עשתה רק טוב למצפה הימים הוותיק, הוא התקבל להיות חבר בארגון הבינלאומי רלה שאטו, המאסאז'ים של שנות השמונים שודרגו לעיסוי באבנים חמות, טווינא ודומיהם, ובשנת 2006 הוא עבר שיפוץ מקיף במהלכו שופצו רבים מחדרי המלון וזכו לעיצוב מחדש, כולל 11 סוויטות חדשות בקומה הרביעית והחמישית שנבנו למעשה על גגו של אותו מבנה אבן שהקים ד"ר ירוס.

 

חזור למעלה
חמת גדר

 

בילוי במרחצאות חמים נקשר בעיקר למדינות כמו צ'כיה או גרמניה, וסצינת המרחצאות שהתפתחה בארץ התחברה בעיקר לקשישים הסובלים משיגרון שמשכשכים בחמי טבריה. גם המרחצאות השונים, שמספרם הרשמי עומד כיום על שש, רצו ליהנות מגל הבריאות המפנק, והחלו להציע לצד הטבילה במים המרפאים גם טיפולים מענגים, רפואה אלטרנטיבית, טיפולי יופי, ימי כיף ורחצות ליליות. אחד המרחצאות שעבר מטמורפוזה מאמבטיה חמה עם ריח לא מזהיר לאתר ספא יוקרתי הוא חמת גדר.


נופשים בחמי טבריה, 1979 (צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

חמת גדר, בה בוקעים מבטן האדמה חמישה מעיינות תרמו-מינרליים שחומם נע בין 25 ל-51 מעלות צלזיוס היתה אתר מרחצאות פעיל ומפואר בתקופה הביזנטית, בה נבנו בו בתי הארחה, מבני תיאטרון ודת.

 

מאז הכיבוש הצלבני עמד המקום שומם עד שנחכר מממשלת המנדט בשנות העשרים על ידי סולימאן נדיף ביה, ערבי עשיר ובעל השפעה. בתמורה לשירותים שנתן לבריטים במהלך מלחמת העולם הראשונה, קיבל נדיף ביה זיכיון להקמת ולהפעלת מרחצאות באל-חמה (כיום חמת גדר) ובראשית שנות הארבעים הוא החל בהקמת המרחצאות מחדש.

 

בשנת 1942 חבר אליו זאב ספיר, ממקימי ממגורות התבואה בחיפה, שיזם הקמה של מלון מרפא באתר המרחצאות. הוא השקיע 24,000 ליש"ט והקים בית מלון ופנסיון מצליח שכלל 45 חדרים והיה בשותפות יהודית-ערבית. רב המתארחים במקום היו ערבים עשירים מסוריה או מנצרת.


חמת גדר ב-1967 (צילום: אילן ברונר, לע"מ)

 


משודרג ומשוכלל. חמת גדר של היום (צילום: אפי שריר)

 

חמש שנים לאחר מכן, עם סיום המנדט הבריטי בשנת 1947, נאלץ ספיר לנטוש את אל-חמה מטעמי ביטחון. במלחמת העצמאות כבשו הסורים את אל-חמה, ולאחר המלחמה הוכרז האזור כשטח מפורז אך הסורים המשיכו לשלוט בו עד מלחמת ששת הימים.

 

עד תקרית אל חמה בשנת 1951, שבה ניסתה ישראל לממש את ריבונותה באיזור, המשיך זאב ספיר להגיע מספר פעמים למלון שלו בלווית נציג של האו"ם בתקווה שיוכל להפעילו. בינתיים, המשיכה משפחת נדיף להחזיק במלון ולארח ערבים עשירים מארצות שכנות.

 

במלחמת ששת הימים כבשה ישראל את אל-חמה וזאב ספיר ביקש לשוב ולהפעיל מחדש את המלון "מרפא", אולם מינהל מקרקעי ישראל טען כי לספיר אין זכויות באתר וכי המסמכים שבידו אינם תקפים. במקום זאת נמסר הזיכיון על האתר לקיבוצי הסביבה, מבוא-חמה, תל קציר והאון, שהקימו אתר מרפא בשיתוף קופת חולים.

 

בשנת 1969, זמן קצר לפני הפעלת אתר המרפא, פוצץ מבנה המרפאה על ידי מחבלים והמקום נזנח. רק בשנת 1977 נפתח האתר המחודש לציבור. ב-2002 עבר המקום כולו שיפוץ רציני, וכיום יש באתר מתקני מים, מרחצאות חמים, חווה לגידול תנינים ומלון ומרכז ספא חדשני ומפנק בשם "ספא וילאג".

 

חזור למעלה
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוקן לכל דורש ובלי טלוויזיה. ד"ר ירוס, מייסד מצפה הימים
עין זוהר בים המלח, 1975
צילום: משה מילנר, לע"מ
מומלצים