שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: צעירים החשופים לרשת פחות ביקורתיים
    מחקר חדש של פרופ' יורם עשת וד"ר ערן חיות מצביע על ירידה מדאיגה בחשיבה ביקורתית בקרב הצעירים. דווקא המבוגרים השתפרו בחשיבה החזותית וביכולת ליצור ידע חדש. מסקנה: הניסיון ולא הגיל קובע

    האם רמת מיומנויות חשיבה הדרושות להפעלת סביבות עבודה, למידה, תקשורת ומשחק במחשבים ואינטרנט נקבעת על פי הגיל או הניסיון? האם במהלך השנים מתרחשים שינויים ביכולות בני אדם מקבוצות גיל שונות לבצע מטלות הדורשות יישום מיומנויות חשיבה מסוגים שונים בסביבות עבודה דיגיטליות? ואם כן, מה גורם לשינוי? האם זהו הניסיון? או אולי דווקא המבנה הקוגניטיבי, הקשור לגילו של המשתמש?

     

    מחקר חדש של פרופ' יורם עשת וד"ר ערן חיות מהאוניברסיטה הפתוחה מספק תשובות מפתיעות לשאלות אלה. במסגרת המחקר, שנערך בפרק זמן של חמש שנים, נבדקו יכולות נסיינים משלוש קבוצות גיל בביצוע משימות דיגיטליות.

     

    המחקר התבסס על מודל לחשיבה האנושית בעידן הדיגיטלי, שפיתח פרופ' עשת. לפי המודל, החשיבה האנושית מורכבת משש מיומנויות חשיבה בעת ביצוע מטלות בעבודה בסביבות דיגיטליות:

     

    • חשיבה חזותית (היכולת להבין מסרים מייצוגים חזותיים)
    • חשיבה מסתעפת (היכולת ליצור ידע חדש משיטוט לא-ליניארי בעולם הידע, כגון באינטרנט)
    • חשיבת מידע: היכולת לחשוב באופן ביקורתי על מידע
    • חשיבה משעתקת (היכולת ליצור ישויות חדשות משעתוק דיגיטלי של אלמנטים קיימים
    • חשיבה חברתית-רגשית: היכולת לפעול באופן אפקטיבי בסביבות תקשורת וירטואליות
    • חשיבת זמן אמת: היכולת לנהל במקביל מספר רב של פעולות וגירויים, כמו במשחקי מחשב או בסביבות צ'אט וירטואלי (ריבוי משימות).

     

    בשנת 2004 פורסם לראשונה מחקרם של פרופ' עשת וד"ר עמיחי-המבורגר, שהצביע על חשיבת המידע והשעתוק הירודה של הנבדקים הצעירים, לצד רמתם הנמוכה של המבוגרים בחשיבה מסתעפת ובחשיבה חזותית.

     

    במחקר הנוכחי, חזרו החוקרים למשתתפי המחקר המקורי (אותרו 85% מהם), והם התבקשו לחזור על המטלות מלפני חמש שנים, מתוך כוונה לבחון אילו שינויים התחוללו במיומנויות החשיבה הדיגיטלית שלהם. במקביל, נבדקה קבוצת ביקורת, של נבדקים חדשים, בני אותו הגיל (תיכון, סטודנטים במכללה ומבוגרים בני 30-40).

     

    הממצאים העיקריים

    • ירידה דרמטית במיומנויות חשיבת מידע, אך בעיקר אצל הצעירים.
    • שיפור מובהק וגדול בחשיבה חזותית בכל קבוצות הגיל, אך בעיקר אצל המבוגרים.
    • שיפור מובהק במיומנויות חשיבה מסתעפת - השיפור הגדול ביותר, אצל המבוגרים.
    • שיפור קל במיומנויות חשיבה משעתקת, מלבד אצל הצעירים - אצלם נמצאה ירידה.

     

    הממצא ה"מטריד" ביותר הוא הירידה הדרמטית בכל קבוצות הגיל (ובעיקר אצל הצעירים) במטלת חשיבת המידע, בה נבדק המשתתף לגבי יכולתו לנתח מידע באופן
    ביקורתי). החוקרים מסבירים כי הממצא מדאיג, כי דווקא באותן חמש שנים אחרונות, של חשיפה הולכת וגדלה למידע המצוי באינטרנט, היה צפוי שהמשתמשים יהפכו ביקורתיים יותר וערניים יותר להטיות וסילופים באינטרנט.

     

    מהממצאים עולה כי הקבוצה שעברה את השיפור הגדול ביותר במיומנויות החשיבה היא קבוצת המבוגרים, שהשתפרה מאוד בחשיבה חזותית ובחשיבה מסתעפת, וגם שמרה על יתרונה על פני הצעירים, בחשיבה משעתקת. השערתנו היא כי הממצא משקף את העלייה הגולה בחשיפה של מבוגרים בעבודה בסביבות מחשב

     

    לעומתה, קבוצת הצעירים, על אף שביצועיה עדיין עולים לעיתים קרובות על אלה של המבוגרים, השתפרה הרבה פחות, ובמקרים שונים, כגון בחשיבה משעתקת, אפילו השיגה תוצאות גרועות יותר.

     

    מההשוואה בין התוצאות שהשיגה קבוצת הביקורת לעומת אלה של קבוצת המחקר, ניתן לומר בבירור כי הניסיון ולא הגיל, הוא הגורם הקובע את יכולתו של המשתמש להפעיל בהצלחה מיומנויות חשיבה שונות בסביבות עבודה דיגיטליות. לממצא זה יש חשיבות רבה בהיותו מדגיש את חשיבותו של התירגול והשימוש המתמיד בביצוע מוצלח של משימות דיגיטליות שונות.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים