שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לאן הולך הכסף של משרד התחבורה?
    כיצד מנצל משרד התחבורה תקציב של 10 מיליארד שקל? בעיקר לטובת סבסוד תחבורה ציבורית וכבישים. בטיחות בדרכים? רק 2%
    מה עושים עם 10 מיליארד שקל בשנה? נותנים הרבה לחברות האוטובוסים ולפיתוח כבישים, ולא מספיק לבטיחות בדרכים. הדו"חות הכספיים של ממשלת ישראל, שפרסם הבוקר (ד') החשב הכללי,שוקי אורן, נותנים לאזרחי ישראל הזדמנות נדירה לבחון כיצד משתמשים משרדי הממשלה השונים בתקציביהם. אחד המשרדים העשירים ביותר הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. למעשה, רק משרדי הביטחון, החינוך והבריאות קודמים לו במונחים של היקף תקציבים והוצאות.

     

    למה משמש תקציב משרד התחבורה?

    • 3 מיליארד שקל (30% מהתקציב) לסבסוד תחבורה ציבורית
    • 3.5 מיליארד שקל (35% מהתקציב) לפיתוח ואחזקת כבישים
    • 217 מיליון (כ-2% מהתקציב) לבטיחות בדרכים 


    הוצאות משרד התחבורה ב-2007: כ-10 מיליארד שקל (צילום: צביקה טישלר)

     

    אז מה בדיוק עושה המשרד עם הכסף שלנו? מדו"ח החשב הכללי עולה כי יותר מ-30% מהוצאות המשרד, שב-2007 עמדו על כ-10 מיליארד שקל, שימשו למתן סובסידיות לתחבורה הציבורית בישראל. קצת יותר מ-2.5 מיליארד שקל יועדו למימון פיתוח ואחזקת כבישים בינעירוניים, וכמיליארד שקל נוספים הועברו למימון פרויקטים של כבישים עירוניים.

     

    וכמה השקיע המשרד בבטיחות בדרכים? הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוציאה בשנה שעברה 217 מיליון שקל - כ-2% בלבד מתקציב משרד התחבורה. תקציב הבטיחות משמש לביצוע פעולות הסברה וחינוך, עריכת מחקרים וסקרים, פרסום, וכן פעילות בטיחות בשיתוף עם רשויות מקומיות.

     

    איפה הבטיחות? 

    3.2 מיליארד שקל - זה הסכום שהקצה משרד התחבורה למימון סובסידיות לתחבורה הציבורית בשנת 2007. את החלק העיקרי של תקציב הסובסידיה מקבלות חברות האוטובוסים השונות, ובראשן הקואופרטיבים דן ואגד. בנוסף, המשרד מממן סובסידיות לאוכלוסיות של זכאים בתחבורה הציבורית, כמו קשישים, נוער, ועוד. חלק נוסף מתקציב זה מועבר לרכבת ישראל, הזוכה לסבסוד של פעילותה השוטפת.

     

    מול המיליארדים שמקצה המשרד למימון סבסוד התחבורה הציבורית, ההוצאה על בטיחות בדרכים מראית כמעט זניחה: מתוך תקציב מתוכנן של 281 מיליון שקלים, ניצלה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רק 77%, או 217 מיליון שקל. ברשות מסבירים היום ל-ynet כי הפער בין התכנון לביצוע, נובע מהתחייבויות שכבר ניתנו בפועל, אך טרם נגבה תשלום עבורן.

     

    במשרד התחבורה הסבירו פעמים רבות בעבר, כי תקציב הרשות אינו מהווה את ההוצאה היחידה בנושא הבטיחות בדרכים. כך למשל, לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) יש תקציב בטיחות נפרד, שאינו נכלל בזה של הרשות. בנוסף, פרויקטים תשתיתיים כמו הפרדה מפלסית לרכבת, נכללים בסעיפים אחרים, אך תורמים גם הם לבטיחות.

     

    גם לכביש 6 מגיע 

    בשנת 2007 הוציא המשרד כ-3.5 מיליארד שקל על פיתוח ואחזקת כבישים, וזאת מתוך תקציב מתוכנן של כארבעה מיליארד. כ-2.7 מיליארד שקל הופנו לחברה
    הלאומית לדרכים, המבצעת פיתוח ואחזקה של כבישים במרחב הבינעירוני. קצת פחות ממיליארד שקל הוקצו לפרויקטים במרחב העירוני, המבוצעים בהשתתפות של רשויות מקומיות, חברות עירוניות וחברת נתיבי איילון.

     

    בסעיף "חוצה ישראל" נרשמה בשנה שעברה הוצאה של 420 מיליון שקל. ומה בדיוק נעשה עם הכסף הזה? בדו"ח של החשב הכללי מסבירים כי סכום זה משמש למימון החברה הממשלתית האחראית על עבודות המגזר הציבורי בכביש 6. חברה זו גם מבצעת פיקוח על הכביש ועל חברת "דרך ארץ" המפעילה אותו.

     

    הנה באה הרכבת 

    מלבד הסובסידיה שמעביר לה משרד התחבורה, רכבת ישראל מקבלת גם תקציב פיתוח - שבשנת 2007 עמד על כמעט מיליארד שקל. ראוי לציין כי הרכבת היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, ומתוקף כך תפקידה לפתח ולתפעל את מערך הרכבות הארצי.

     

    סכום של כ-600 מיליון שקל הועבר בשנה שעבר לטובת מימון פרויקטים בתחום הסעת המונים: הרכבת הקלה בירושלים, פרויקט הסעת המונים במטרופולין תל-אביב, פיתוח תשתית בפרויקט הסעת המונים בחיפה, וכן הקמת נתיבי תחבורה ציבורית במספר רשויות מקומיות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז
    צילום: עופר עמרם
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים