שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה זה דולבי? מדריך לתקני קול במגברי קולנוע ביתי
    מה ההבדל בין מונו לסטריאו? מתי נכנסו לקולנוע הביתי שיטות אודיו היקפיות ומה נותנים לנו תקני האודיו החדשים באבחנה גבוהה? כל המונחים שאתם צריכים לדעת לפני רכישת קולנוע ביתי

    מה זה AC3? מה ההבדל בין דולבי פרו לוגי'ק לדולבי סראונד? כשאנחנו באים לבחור מגבר בחנות החשמל, יצויין עליו באיזה תקנים ובאיזה שיטות הקלטה הוא תומך. כשאחנו מסתכלים על עטיפתו של תקליטור או סרט ב-DVD שרכשנו בחנות, נמצא עליו את אותם הסמלים, כאשר המונחים והסמלים באים לייצג שיטות הקלטה ותקני קול שונים. 

     

    מדובר כאן בשילוב הדומה למנעול ומפתח: פס הקול שעל התקליטור או הסרט, הוקלט בשיטה מסויימת וכך גם קודד אל תוך הדיסק. זהו המנעול. המפתח במקרה שלנו, זה המגבר, שיודע לקבל את האות המקודד מנגן התקליטורים או ה-DVD, לפענח אותו ולשלוח אותו לרמקולים. אז בואו נצא למסע לנבכי תקני הקול - מערוץ אחד ועד 14 ערוצים.

     

    מונו וסטריאו (ערוץ אחד או שני ערוצים)

    הכל התחיל עם ערוץ אחד של אודיו המכונה מונו. אותות הקול מוקלטים על ערוץ יחיד, אז היה קיים במערכת רק רמקול בודד. היום אם ננגן קטע המוקלט בשיטת מונו, כל הרמקולים יקבלו את אותו אות האודיו. בשיטת המונו אנחנו עלולים להיתקל בהאזנה להקלטות קול או מוסיקה ישנות, בצפיה בחלק מערוצי הטלוויזיה או בסרטי קולנוע ישנים.

     

    בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, פרץ לעולם השימוש המסחרי בשיטת הסטריאו, בה מוקלטים אותות האודיו בשני

    ערוצים, ימין ושמאל. בעזרת מיקום נכון של הרמקולים הקדמיים ומערכת סטריאו איכותית, ניתן להפיק צליל בעל תחושת עומק, גובה ורוחב (במת קול) עם יכולת מיקום במרחב של כלי המוסיקה והזמרים. דיסקי המוסיקה המוכרים (קומפקט דיסק), כמו גם מספר ערוצי טלוויזיה, מנוגנים או משודרים בשיטה זו בנוסף על סרטי קולנוע שיצאו בעיקר בשנות ה-70 עד שנות ה-90.

     

    הסבר קצר על רמקולים

    במערכת קולנוע ביתי בעלת מספר רמקולים, לכל רמקול יש תפקיד משלו: הסנטר (Center), אחראי על השמעת דיבור או דיאלוגים וניצב בדרך כלל בין שני הרמקולים הקדמיים, סמוך לצג, שני רמקולים קדמיים המוכרים לנו מהסטריאו, אחראים על מוזיקה ואפקטים. שני רמקולים אחוריים, הממוקמים בדרך כלל מאחורי הצופה, מייצרים צלילי אפקטים וצלילי אוירה. המהדרין מוסיפים גם רמקול סנטר אחורי. לששת הרמקולים שכבר הצגנו, מתווסף הסאב וופר - רמקול גדול אשר מייצר צליל בס עמוק, משלים את טווח התדרים ואחראי לנפח בואפקטים רועשים כמו פיצוצים.

     

    צליל היקפי בסיסי: דולבי פרו לוג'יק (ארבעה ערוצים)

    עם חדירת סרטי הקולנוע אל הסלון הפרטי הודות למכשירי וידאו בשנות ה-80, אומצה שיטת סאונד חדשה שפותחה על ידי מעבדות "דולבי". בעזרת קידוד מידע נוסף על שני ערוצי הסטריאו הקיימים, הצליחו המפתחים לשדר מידע אל שני רמקולים נוספים: רמקול סנטר וערוץ אפקטים אחורי בודד, שבפועל חובר לשני רמקולים שקיבלו אות זהה. לשיטה זו קראו Dolby Pro Logic. 

     

    עוד ב-dtown: דנון S-302 - מערכת קולנוע ביתי עם נגן אלחוטי

     

    כך, הצליחו בפעם הראשונה מהנדסי דולבי ליצור סביבת קול בעלת אפקט צליל היקפי היוצר תחושה של קולנוע בבית. בפועל, רוב המידע הקולי התנקז אל רמקול הסנטר ושני הרמקולים הקדמים, לכן נדרש שיפור בשיטה (האנלוגית) בכדי להגיע לצליל היקפי אמיתי.

     

    צליל היקפי אמיתי: 5.1 ערוצים

    לאתגר האחרון, הצטרפה עוד מעבדת קול חוץ ממעבדות "דולבי" שכבר הזכרנו בשם DTS. לכל אחת מהן הייתה שיטה ייחודית משלה ל"פצח" את האתגר של צליל היקפי מלא - הכולל חמש נקודה אחד ערוצים. למה נקודה אחד? ערוץ הבס, הערוץ של רמקול הסאב-וופר אינו נספר כערוץ מלא, ומכאן: 5.1 - חמישה ערוצים ועוד 0.1 ערוץ. בפועל, במערכות 5.1 נמצא ששה רמקולים: שניים קדמיים, שניים אחוריים, סנטר וסאב-וופר. ואלה השיטות השונות:

     

    Dolby Pro Logic II

    בשנת 2000 יצאה לשוק הגירסה המשופרת של הפורמט הוותיק, כאן כבר קיבלו הצרכנים חמישה ערוצים מלאים ועוד ערוץ אחד של תדרים נמוכים עבור רמקול הסאב וופר. במקרה זה, עדיין מדובר במקור שמבוסס על הקלטת שני ערוצים אשר מתוכה מצליח מעבד הקול ליצור 5.1 ערוצים עם תחושה ריאליסטית של צליל היקפי.

     

    Dolby Digital דולבי דיגיטל

    מכשירי הלייזר דיסק, שהופיעו בארה"ב בשנות ה-90, כללו בתחילה יכולת פענוח בפורמט פרו לוג'יק. בשנת 1995, לראשונה התווספה יכולת פענוח פורמט אודיו דיגיטלי חדש: דולבי דיגיטל (Dolby Digital) שנקרא גם AC3 בתחילת דרכו, אולם לאחר זמן מה חדלו להשתמש בכינוי זה וכיום הוא נקרא Dolby Digital בלבד. להבדיל מפורמט Pro Logic שהתבסס על מקור שהוקלט בשני ערוצים, כלל פורמט דולבי דיגיטל חמישה ערוצי אודיו נפרדים שקודדו באופן דיגיטלי ונדחסו כך שכל רמקול קיבל את המידע שהוקלט עבורו במקור - בנפרד. כל ערוץ כלל את טווח התדרים המלא שאוזן אדם מסוגלת לשמוע (20Hz-20,000Hz).

     

    גם הסאב וופר קיבל ערוץ אודיו משלו אשר כלל רק תדרים נמוכים (20Hz-120Hz), ולכן מכונה כאמור, 0.1 ערוץ. פורמט דולבי דיגיטל הינו פורמט האודיו הנפוץ ביותר בו מקודדים הפסקולים של סרטי DVD כיום.

     

    עוד ב-dtown: האם מסך ה- פלסמה חוזר?

     

    DTS

    חברת Digital Theater System מתחרה בחברת דולבי מאז אמצע שנות ה-90. הסרט הראשון שיצא בפורמט קול זה היה "פארק היורה" שיצא בשנת 1997 במהדורת לייזר דיסק. גם פורמט DTS כולל 5.1 ערוצי קול דיגיטלים, בקצב העברת נתונים מעט גבוה יותר בהשוואה לפורמט המתחרה.

     

    DTS :NEO6

    בדומה לפורמט Pro Logic II, גם תקן זה מסוגל ליצור שישה ערוצי קול מחומר שהוקלט במקור בתצורת סטריאו.

     

    DTS 96/24

    זהו פורמט ביניים, עם איכות קול משופרת ביחס ל- DTS המקורי. עם דיוק ברמת 24 ביט מול 16 ביט במקור וקצב דגימה של 96kHz – כפליים בהשוואה לפורמט DTS הקודם.

     

    תקנים למשקיענים:  6.1 או 7.1 ערוצים

    זוכרים את המהדרין? אלה שהוסיפו עוד רמקול סנטר בין שני הרמקולים האחוריים כדי לקבל מעברי קול יותר חלקים? אז התקנים הבאים מיועדים בשבילם. יחד עם רמקול הסנטר האחורי, אנחנו כבר סופרים לא פחות משבעה רמקולים - שזהו תקן 6.1. המהדרין שבמהדרין מוסיפים עוד רמקול סנטר אחורי (ארבעה רמקולים אחוריים) וכך מתקבל תקן 7.1 עם לא פחות משמונה רמקולים - בהחלט נהיה צפוף בסלון.

     

    Dolby Pro Logic IIx

    גירסה נוספת זו של התקן, כוללת תמיכה ב-6.1 ערוצים או 7.1 (עם רמקול סנטר אחורי כפול).

     

    דולבי דיגיטל EX / DTS ES Matrix

    6.1 ערוצים: בפורמט זה, יצר מעבד הקול של מגבר הקולנוע הביתי ערוץ קול שישי משילוב מטריצה של שני ערוצי האפקטים האחוריים. כך, בעזרת עיבוד מחוכם, נוצר ערוץ רמקול סנטר אחורי "יש מאין".

     

    דולבי דיגיטל Surround EX / DTS-ES

    6.1 ערוצים: בשיטה זו, התווסף מידע מקודד עבור ערוץ נוסף, על ערוצי הסאונד הקיימים, כך שמעבד הרסיבר מקבל מידע עבור ערוץ ששי (רמקול סנטר אחורי). לעיתים הועבר ערוץ נוסף זה לשני רמקולי סנטר אחוריים (7.1).

     

    פורמטי אודיו בהפרדה גבוהה High Definition

    עם כניסת דור הווידאו החדש באבחנה גבוהה בשנים האחרונות, מתלווה לשיפור באיכות הווידאו גם קפיצה גדולה ברמת הצליל.

     

    התקנים החדשים מגיעים עם מספר ערוצים רב יותר, ובקצב נתונים גבוה מאוד, אשר מעלימים את תופעות הדחיסה שפגמו באיכות הפורמטים הקודמים. לשם השוואה, פסקול בתקנים החדשים נושא מידע רב יותר מאשר כל המידע בסרט DVD - הצליל והתמונה גם יחד!

     

    Dolby Digital Plus

    פורמט צליל בקידוד משופר, אשר יכול להגיע לקצב נתונים של עד 6.144 מגהביט לשניה, ומספר מרשים של 13.1 ערוצי קול. מערכות אשר אינן תומכות בפענוח פורמט זה, יזהו אותו כפורמט דולבי דיגיטל רגיל בזכות תאימות לאחור המובנה בתקן.

     

    עוד ב-dtown: הפוך מחשב ישן אל מדיה סנטר

     

    Dolby TrueHD

    זהו אחד מהתקנים בהם משתמשים בנגני ה-Blu-Ray החדשים וגם בנגני HD-DVD. פורמט זה הינו עדיין דחוס, בדומה לכל הקודמים לו, אך הוא מסוגל להגיע לרמת הקלטת המקור (Lossless) עם קצב נתונים גבוה ביותר של 18 מגהביט לשניה - עד פי 35 מפסקול דולבי דיגיטל רגיל.איכות הצליל עומדת על 24 ביט ומספר הערוצים יכול להגיע עד 14, למרות שתקן Blu-Ray מגביל עד שמונה ערוצי קול. בהשוואה לפורמטי האודיו הקודמים, ל- TrueHD תהיה בדרך כלל איכות קול צלולה, מפורטת ומרשימה.

     

    DTS – Master Audio

    כמו מתחרהו מבית דולבי, גם פורמט זה תומך בקצב נתונים אדיר, במקרה הזה בקצב נתונים משתנה של עד 24.5 Mbit/s בתקליטורי Blu-Ray. הפורמט הינו דחוס, אך בעת השמעה הוא משוחזר ברמה שזהה לאיכות פסקול הסרט המקורי (Lossless). איכות דגימת שני ערוצי האודיו הקדמיים עומדת על 192kHz ו- 96kHz עבור שאר הערוצים, עם דיוק ברמה של 24 ביט לכל הערוצים, עד שמונה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים