שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אביב: אילו ויטמינים ומינרלים מונעים אלרגיות?

    חומצת שומן, אנזים, ביופלבנואיד, ויטמין, מינרל וצמח - תוספי תזונה אלה ירחיקו את האלרגיה, על שלל סיבוכיה. רק לשים בפה

    לצד התרופות הקונבנציונליות והרפואה המשלימה, המיועדות להקל על תסמיני האלרגיה, יש גם כמה תוספי תזונה שהוכחו במחקרים כיעילים לא רק במקרי אלרגיה אלא גם במניעת סיבוכים כמו אסתמה, דלקות אוזניים או סינוסיטיס.

     

    ליקוֹריש

    שורש הליקוריש (שוּש קירח), הוא אחד מצמחי המרפא היעילים ביותר בטיפול באלרגיות. מחקרים הוכיחו כי פעילותו המיטיבה של הצמח מתבטאת במיתון התגובה הדלקתית, וזאת, במנגנון הדומה לזה שבו פועלות התרופות ממשפחת הקורטיקוסטרואידים (ההורמונים הסטרואידים המיוצרים על־ידי קליפת בלוטת יותרת הכליה). בניגוד לתרופות אלה, הליקוריש אינו גורם לתופעת הלוואי האופיינית של דיכוי מערכת החיסון, אלא אפילו משפר את כושרה. במקרים של אלרגיות ממושכות או עונתיות, תוספת ליקוריש לתרופות הקונבנציונליות מביאה לשיפור ניכר במצב.

     

    מינון מומלץ ליום: עד שלוש כמוסות של 500 מ"ג. אזהרה: צמח הליקוריש מכיל מרכיב שנקרא חומצה גליצירטינית. זו עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם ולאגירת נוזלים אצל אנשים הנוטים לכך. ברוב תוספי הליקוריש המסחריים כיום הוסר מרכיב זה, אך חשוב לוודא שהתכשיר נטול חומצה גליצירטינית. עם זאת, לסובלים מיתר לחץ דם או מנטייה לאגירת נוזלים, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני נטילת התוסף.


    (צילום: פוטוס)

     

    קְוֶורְצֶטִין

    תוסף הקוורצטין נמנה עם קבוצת הביופְלָבוֹנוֹאִידים – מרכיבים צמחיים המקנים לצמחים, לפירות ולירקות את צבעם ומשמשים כנוגדי חמצון חשובים. מחקרים מראים כי לקוורצטין תפקיד חשוב בדיכוי אלרגיות. הוא עושה זאת בכך שהוא מעכב את שחרור ההיסטמין (החלבון שגורם לתגובות אלרגיות אופיינות) מתאי מערכת החיסון, הנקראים תאי פיטום. למעשה, נמצא שפעילות הקוורצטין דומה לזו של תרופת המרשם סודיום כרומוגליקאט (ששמה המסחרי קרומולין), המשמשת לטיפול באלרגיות ובאסתמה.

     

    מינון מומלץ ליום: 2־3 כמוסות של 400 מ"ג לפני האוכל.  

    תוספים מהמזון (למניעת אלרגיה באדם בריא): כמויות גדולות יחסית של קוורצטין יש בתפוחים, דובדבנים, ענבים, תה ירוק ובצל (אדום ולבן). בק"ג אחד של תפוחים יש בערך 36 מ"ג קוורצטין (שנמצא בעיקר בקליפה), ובק"ג דובדבנים כ־32 מ"ג.  

     

    ברומלין

    הברומלין הוא שם כולל לקבוצה של אנזימים פרוטאוליטים (מפרקי חלבון) המופקים מגזע האננס שנמצאו כנוגדי דלקת יעילים ביותר. בדומה לתרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידיות (ממשפחת ה־NSAID), הברומלין פועל

     ישירות על תאי מערכת החיסון ומפחית את הדלקת האלרגית ואת האדמומיות והנפיחות המקומית בעור במצבי אלרגיה.

     

    מינון מומלץ ליום: 400־500 מ"ג (בצורת טבליות), שלוש פעמים ביום, על קיבה ריקה. הברומלין אינו מומלץ למי שסובל מכיב קיבה או מכיב בתריסריון, וכן לא לאנשים הרגישים לאננס. במקרים של מינונים גבוהים במיוחד (מעל 1,500 מ"ג) מומלץ לעשות זאת בפיקוח רופא, שכן הדבר עלול לגרום לעלייה בקצב הלב.

     

    אומגה 3

    חומצות השומן מסוג אומגה 3 מהוות חלק חשוב מקרומי התאים. הן שומרות על גמישות התא ומפקחות על חדירותו לחומרים שונים, וכן מסייעות לפעילות הקולטנים השונים ומסדירות את הולכת האותות העצביים. כמה מחקרים קליניים מצביעים על כך, שצריכת אומגה 3 משפרת את תפקוד מערכת הנשימה בתגובה לאלרגנים, ככל הנראה בזכות העובדה שהיא מובילה לירידה ברמה של חומצת שומן אחרת, חומצה אראכידונית. מאחר שהחומצה האראכידונית היא מתווכת דלקת, הורדת הרמה שלה מובילה לייצור מועט יותר של גורמי דלקת, ובכך לשיפור בתסמיני האלרגיה.

     

    מינון מומלץ ליום: שש כמוסות במינון רגיל (120 מ"ג חומצות שומן מסוג EPA ו־180 מ"ג DHA), או שלוש כמוסות במינון כפול. אם אתם נוטלים תרופות לדילול דם, התייעצו עם רופא לפני שאתם מתחילים בנטילת אומגה 3.

    תוספים מהמזון (למניעת אלרגיה באדם בריא): 0.65 גרם ליום של חומצות שומן EPA+DHA (30-40 גרם דג הרינג, 90-250 גרם טונה, 50-70 גרם סרדינים).

     

    ויטמין C

    לוויטמין C תפקיד חשוב בשיפור תפקודה של מערכת החיסון. מחקרים מצאו קשר הפוך בין צריכת הוויטמין באוכלוסייה לשכיחותן של אלרגיות ואסתמה. נמצא שוויטמין C מונע את הפרשת ההיסטמין מתאי הדם הלבנים של מערכת

     החיסון, וכי קיים קשר הפוך בין רמות ההיסטמין לריכוז החומצה האסקורבית (ויטמין C) בדם. מחקר שנערך בתחילת שנות ה־90 הראה שהתזת ויטמין C בתרסיס לאף מפחיתה משמעותית (ב־75%) את תסמיני הנזלת והעיטוש אצל אנשים הסובלים מאלרגיה רב־שנתית.

     

    מינון מומלץ ליום: 500־1,000 מ"ג. מומלץ להעדיף תוסף תזונה המכיל ויטמין C מסוג אֶסְטֶר, שכן תוסף זה, המיוצר כיום על־ידי כל החברות, מכיל חומצת שומן המעלה את זמינות החומצה האסקורבית בתאים.

    תוספים מהמזון (למניעת אלרגיה באדם בריא): 60 מ"ג ליום: 1/2 כוס פלפל אדום חי, 1/2 כוס ברוקולי, 3/4 כוס תותים (יש מומחים הממליצים אפילו על עד 500 מ"ג ליום). למעשנים נחוצה כמות כפולה.  

     

    מגנזיום

    מינרל זה פועל להרפיית שרירים וכלי דם מכווצים, ולכן יש לו תפקיד חשוב בהתכווצות כלי הנשימה, ובעיקר בהתקפי אסתמה, כשהוא מסייע לשחרור השרירים החלקים של הסמפונות. במצבים של מחסור במגנזיום, הנטייה להתקפי אסתמה גוברת.

     

    מינון מומלץ ליום: 400־600 מ"ג (2־3 טבליות) במשך היום, אחרי הארוחות. מומלץ להעדיף מגנזיום ציטראט, שהוא בעל מסיסות טובה יותר וזמינותו הביולוגית גבוהה יותר. נטילת מגנזיום כתוסף אסורה לחולי כליה ללא התייעצות ברופא.

    תוספים מהמזון (למניעת אלרגיה באדם בריא): 420 מ"ג ליום: 150 גרם שקדים או אגוזי קשיו, 500 גרם דג הליבוט, 3 כוסות תרד מבושל


     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תוספים. טובים נגד אלרגיה
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים