שתף קטע נבחר

אנשי הקמפיין כבר מריחים בחירות באוויר

אנשי תעשיית הבחירות - מדפיסי הכרזות והסטיקרים ומלחיני הג'ינגלים - כבר מתרגשים מהאפשרות שהבחירות יוקדמו וטוענים: "אפשר להריח בחירות כשרואים בשטח סטיקרים על המצב". חלק מהם מודים: "אפשר כבר להתחיל בהכנות", אך אחרים סבורים שהעגלה נרתמה לפני הסוסים. ויש מי שמזהיר: אם היינו פותחים את הפה, הרבה פוליטיקאים היו מסתבכים

"הסנונית שמבשרת את בוא הבחירות". הסערה המתחוללת במערכת הפוליטית על רקע פרשת טלנסקי, מגבירה את ההערכות, לפיהן הבחירות לראשות הממשלה כבר בפתח. אף על פי שהפור טרם נפל, ולמרות שהבחירות לרשויות המקומיות צפויות אף הן, יש מי שכבר נערך ליום הפקודה - "אנשי תעשיית הבחירות" - המרוויחים הגדולים בסיפור.

 

בצילם של המרוויחים הגדולים - חברות הפרסום, הייעוץ האסטרטגי ואנשי יחסי הציבור - ישנם נותני השירות השונים. אלה הם יצרני שלטי חוצות וכרזות, סטיקרים, ג'ינגלים וכדומה. מערכת בחירות מזמנת עבורם הרבה עבודה, בזמן קצר. "בחירות זה בית משוגעים", אומר ברוך זכאי, מנהל חברת "עיצוב ושילוט בע"מ".


בית דפוס בירושלים. מתניעים את המכונות (צילום: דן בלילטי)

 

חברת השילוט שמנהל זכאי, עוסקת למעלה מ-17 שנים בייצור שלטים למערכות בחירות. "עבדנו עם שמעון פרס, בנימין נתניהו, אהוד ברק, אריאל שרון ואהוד אולמרט ואנחנו מייצרים שלטי ברזנט לכל המפלגות. אנחנו כבר לא מתרגשים מעוד מערכת בחירות שכזו, למרות שזו עבודה קשה מאד. ביום רגיל עובדים במפעל 12 איש, ובתקופת בחירות - כ-100 איש, 24 שעות ביממה".

 

זכאי מציין כי בעקבות ההתפתחויות בימים האחרונים, קיבל אתמול (יום ד') המפעל פנייה מגורם פוליטי, כדי לייצר במהירות האפשרית שלטים הנושאים ססמא נגד השחיתות, לקמפיין שיתחיל כבר ביום ראשון. יחד עם זאת, הוא סבור כי הבחירות עדיין רחוקות. "כרגע אנו עסוקים בעיקר בבחירות לרשויות המקומיות בסוף השנה - יש הרבה יותר מועמדים, הרבה יותר שלטים ועבודה הרבה יותר קשה", אמר.

 

"אפשר להתחיל בהכנות לבחירות"

רפי דימרי, מנכ"ל ברק הדפסות, מעיד על עצמו כמי ש"עוסק כבר 20 שנה בקמפיינים למערכות בחירות". חברת ברק חתומה על סטיקרים פוליטיים רבים, בהם "שלום חבר", נתניהו - עושים שלום בטוח" ו"העם עם הגולן". גם דימרי מאשר כי קיבל פנייה מגורם כלשהו, שציין בפניו "אפשר להתחיל בהכנות לבחירות. יש תחושות באוויר וכנראה שזו הסנונית שמבשרת את בוא הבחירות".

 

דימרי מסביר, כי קמפיין בחירות מתחיל כמעט תמיד בסלוגן נייטרלי, ללא שייכות מפלגתית. "אפשר להריח בחירות כשרואים בשטח סטיקרים המבשרים את המצב - כמו 'מושחתים נמאסתם'. בהמשך מגיעים הסטיקרים עם השייכות הפוליטית. הסטיקר הוא מדיה מצוינת המחולקת בחינם, שהעלות להפיקו מאד זולה. כולם מייצרים סטיקרים, כולם מחלקים סטיקרים בצמתים".

 

בשנים האחרונות חלה דעיכה בכמות ההזמנות של הסטיקרים הפוליטים, מציין דימרי, מה שמעיד לדעתו על הירידה במעורבותם של האזרחים והאמון שהם נותנים במערכת הפוליטית. "פעם המפלגות הגדולות היו מזמינות כמויות אסטרונומיות וביום אחד במערכת בחירות הייתי מייצר חצי מיליון סטיקרים. היום זה הרבה פחות, אנשים לא מדביקים ולא רוצים להביע דעה, ולמען האמת - אין גם הרבה סטיקרים מעניינים".

 

"לרתום את העגלה לפני הסוסים"

המוסיקאי והמפיק שמוליק נויפלד חתום על כמה מהג'ינגלים הבולטים של מערכות הבחירות בישראל בשנים האחרונות. בין היתר, הוא חתום על הג'ינגלים "ישראל מחכה לרבין", "ישראל חזקה עם פרס", "קדימה - התקווה" ועוד. בניגוד לקודמיו, נויפלד דווקא סבור כי עוד מוקדם להסיק מסקנות בנוגע לעתיד הממשלה והכנסת. "לחשוב על בחירות עכשיו זה לרתום את העגלה לפני הסוסים", הוא אומר.

 

הג'ינגל, מסביר נויפלד, הוא אחד הדברים המרכזיים בקמפיין בחירות. "בתחום שלנו, מתחילים לעבוד רק שיש תאריך לבחירות, יש מנהל קמפיין ויש מסר.

אתה מקבל טקסט, מלחין אותו ועושה משהו קליט שכולם יזכרו, שמתאים לרוח הקמפיין. אם זוכרים את הג'ינג'ל של רבין מ-92', זה אומר הכל. אף אחד לא זוכר את המודעה, אבל זוכרים היטב את השיר והכותרת".

 

באשר לנסיבות שבגינן נשקלת עתה הליכה לבחירות - חקירתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט - אמר אחד מהגורמים בתעשייה, שביקש שלא להזדהות: "אם כל נותני השירות למערכת בחירות היו פותחים את הפה, הרבה פוליטיקאים היו מסתבכים. לא חסרים אנשים שמימנו עצמם בדרכים לא דרכים. ללא תרומות אף גלגל במערכת השיניים של הקמפיין לא היה עובד, זה תמיד היה קיים ותמיד יהיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט. בינתיים, עוסקים בבחירות המקומיות
צילום: AP
כרזה של קדימה. גם בבחירות הבאות?
מומלצים