שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    האוצר: חסימת כבישים לא תבהיל אותנו

    בתגובה לאיומי המובילים כי יחסמו את צירי התנועה החשובים במרכז, אומרים באוצר כי אין להם כל כוונה לשנות את המדיניות - "לא יכול להיות שהמשק חופשי רק כשקל, אבל כשקשה - באים אלינו בדרישות"

    היום (ה') בצהריים מאיימים מאות נהגי משאיות ואוטובוסים לחסום את התנועה בנתיבי איילון, אך במשרד האוצר לא מתכוונים להיכנע לדרישות המובילים, ולבטל את מס הבלו על הסולר. במשרד האוצר מביעים היום (ה') התנגדות נמרצת לדרישות ארגוני המובילים, להפחית את המסים המוטלים על הדלק. "ברמה הרגשית, אפשר להבין את הדרישה להקל", אומר ל-ynet בכיר באוצר, "אבל נשגב מבינתי איך אפשר לדרוש דבר כזה ברמה המעשית, הרציונאלית".

     

    מול המספרים שמציגים המובילים, המצביעים על עלייה חדה בעלות הפעלת משאיות באוטובוס - כפועל יוצא של הנסיקה במחירי הנפט בעולם - מציגים באוצר מספרים בעייתיים לא פחות: כל הפחתה של 10 אגורות במסים המוטלים על הדלק - בנזין וסולר - תעלה למשק חצי מיליארד שקל.

     

    "מאיפה יגיע הכסף הזה? מהעלאת מסים? או שאולי נקצץ במקומות אחרים", אומרים שם. "אפשר אולי לקצץ בתקציב הרווחה, או בסל התרופות. זה פשוט לא יעלה על הדעת. אין בצעד כזה כלום, חוץ מהליכה בעקבות העדר".


    הפחתת 10 אגורות במסי הדלק תעלה חצי מיליארד שקל (צילום: צביקה טישלר)

     

    באוצר מציינים סיבה נוספת לחוסר נכונותם להיכנע לדרישות המובילים: עליית מחירי הנפט והדלקים, מקטינה את השימוש בכלי רכב - פרטיים ומסחריים - ולכך עשויה להיות השפעה חיובית וברורה על איכות הסביבה, הגודש בכבישים, ובריאות הציבור. למעשה, עליית מחירי הדלק מתרחשת בדיוק בזמן שבו משרד האוצר מתכוון ליישם את תוכנית "מיסוי ירוק", שנועדה לעודד את השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה, תוך הקטנת היקף השימוש בכלי רכב פרטיים.

     

    גם טענת המובילים כי אינם יכולים "לגלגל" את עלות ההתייקרות על לקוחותיהם, אינה משכנעת את פקידי האוצר. "צריך לזכור שלחלק מהעוסקים אנחנו למעשה מחזירים חלק מהמסים - אם דרך המע"מ, ואם דרך הכרה בהוצאות. ובכל מקרה, אי אפשר להבין את הטענה לפיה אי אפשר לייקר את המחירים ללקוחות. אין שום סיבה שהמדינה תסבסד את הובלת הסחורות, למשל. לא יכול להיות שהמשק חופשי רק כשקל, אבל כשקשה - באים אלינו בדרישות".

     

    לסיכום, באוצר אומרים גם כי עליית מחירי הנפט והדלק משפיעה על הממשלה - כמו על כל אחד מהאזרחים: "צריך לזכור שגם המדינה נושאת היום בעלויות גבוהות יותר - בהפעלת רכבות, אוטובוסים, חימום בתי-חולים, וכו'. אנחנו מפסידים היום, בדיוק כמו אזרחינו".

     

    "להיזהר בשינוי מדיניות המיסוי" 

    חיזוק לעמדת משרד האוצר, לפיה אין להתערב בשלב זה בשוק הדלק, אפשר למצוא בדברים שאמר אתמול (ד') אחד מבכירי משק האנרגיה העולמי - הנציב לענייני אנרגיה בנציבות האירופית, אנדריס פייבל: "אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בנוגע לשינויים במדיניות המיסוי על הנפט. הניסיון מלמד שצעדים כאלה, שאמנם נראים מאוד אטרקטיביים, למעשה הופכים את ההתמודדות עם מחירי אנרגיה גבוהים יותר ועם צמצום פליטת מזהמים - לקשה יותר".

     

    בנאום שנשא אתמול בפני הפרלמנט האירופי, ציין פייבל כי הצעדים החשובים ביותר להתמודדות עם משבר הנפט נוגעים להתייעלות משק האנרגיה: מציאת תחליפים לנפט, צמצום צריכת הדלק במגזרי התחבורה והתעשייה, והגדלת השקיפות בשוק הנפט העולמי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בקרוב בנתיבי איילון: שביתת המובילים
    צילום: ניב קלדרון
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים