שתף קטע נבחר

בי-ם אין רכבת קלה, אבל יש הפסד של 750 מיליון שקל

יו"ר הועדה לביקורת המדינה יצא לסייר לאורך התוואי הלא גמור של הרכבת הקלה, וגילה תמונה עגומה: העבודה בשטח מתנהלת בעצלתיים, העירייה, הממשלה והיזמים מאשימים אלה את אלה, הרכבת עדיין רחוקה, אבל ההפסדים שרושמת המדינה תופחים לממדים מבהילים

הרכבת הקלה בירושלים עוד לא יצאה לדרך אבל הפסדים כבדים כבר יש. "נותר לנו רק להצטער על 750 מיליון השקלים שכבר נקברו בין הפסים", נאנח היום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), במהלך סיור מייגע שערכה הוועדה לאורך התוואי הלא גמור של הרכבת, שמועד סייומו כבר נדחה פעמים. הסיור נועד להמחיש את הביקורת הקטלנית של מבקר המדינה על הסחבת, המענקים הנדיבים שעברו ליזמים וההפסדים שנגרמו בגללה.

 

האוטובוס של הוועדה השתרך כמעט שעה בפקקי התנועה לאורך הקילומטרים הספורים של תוואי הרכבת, בצווארי הבקבוק שגורמות העבודות, שלא יורחבו לאחר הפעלת הרכבת. 24 נציגים של הגופים המעורבים במחדל - משרדי התחבורה והאוצר, עיריית ירושלים והזכיין הפרטי חברת סיטי-פס - הגיעו לסיור, אבל פרט לאורלב, איש מ-14 חברי הוועדה האחרים לא טרח להגיע, כולל הח"כים הירושלמים שמקטרים בכל הזדמנות על הפרויקט.

 

"מדוע אין כמעט פועלים וציוד מכני לאורך התוואי?" היקשה אורלב במהלך הסיור, "מדוע העבודה בפועל מתנהלת בעצלתיים?"

 

"ההרגשה שעבדנו לאט בשנה האחרונה היא נכונה", הודה נציג סיטי-פס, אלכס קרוקסקי, אבל הבטיח שהם מגייסים כוח אדם ובקרוב יתחילו לעבוד במשמרות, כדי לעמוד בלוח הזמנים החדש. אורלב לא הרפה ושאל מה מחיר הפסדי הסחבת שמבקר המדינה העריך ב"מאות מיליונים". התשובה שקיבל: 750 מיליון שקל לפיגור של שנה וחצי.

 

אורלב ביקש הסברים לסחבת. מבקר המדינה תלה אותה בשידוך שבין הממשלה, העירייה והיזם הפרטי המבצע את הפרוייקט. כל צד האשים את האחר. "היו מתחים", הודה נציג האוצר, "אבל ההדורים יושרו ונקבע לוח זמנים חדש" (שלפיו העבודות אמורות להסתיים רק ב-2010).

 

"כל היתרי הבניה כבר ניתנו"? פקפק אורלב. "שני היתרים עדיין חסרים", השפיל נציג האוצר את עיניו. האוצר הבטיח לו שהם מאמצים את דרישת המבקר, לבדוק את יעילות השידוך הציבורי-פרטי שנבחר לביצוע הפרויקט. אורלב ביקש להעביר אליו מסמך של הפקת לקחים, לפני שהוועדה תחליט על צעדיה בעקבות הביקורת (למרות שחברי הוועדה, כאמור, כלל לא נכחו בדיון).

 

מי יגן על הקרונות?

עמרי אדומי מארגון "מגמה ירוקה" העיר את תשומת לב הנוכחים בסיור כי 14 קרונות הרכבת ממתינים לפתיחת הקו בחניון פתוח, חשופים לפגעי מזג האוויר הירושלמי. "שכחו לחשוב - איזו צורה תהיה להם אחר כך, אם לא יקבלו תנאי אחסון נאותים?" שאל, ולא קיבל תשובה.

 

הח"כים שנעדרו מהסיור הם: עמירה דותן, מיכאל נודלמן ועתניאל שנלר (קדימה), שלי יחימוביץ ויורם מרציאנו (עבודה), לימור לבנת ומיכאל איתן (ליכוד), יצחק וקנין (ש"ס), יעקב ליצמן (יהדות התורה), דוד רותם (איחוד לאומי), אבשלום וילן (מרצ), אלחנן גלזר (צדק לזקן), חנא סוויד (חד"ש) וטלב אל-סנאע (רע"מ).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה: רכבת עדיין אין, הפסדים כבר יש
צילום: צבי לביא
מומלצים