שתף קטע נבחר

תחרות בשוק הרכב? למשרד התחבורה יש זמן

מנכ"ל משרד התחבורה הבטיח כי בחודש יולי תוצג לוועדת הכלכלה תכניתו לפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל. כחודש וחצי מאוחר יותר, ynet בודק מה עלה בגורלה ולמה היא מתעכבת. משרד התחבורה: "מדובר בתקנות בעלות השלכה רחבה על גורמים רבים בשוק הרכב. לכן, התהליך נעשה בזהירות"

למרות הבטחות חוזרות ונשנות - פתיחת שוק הרכב לתחרות עדיין מתעכבת. בחודש יולי אמור היה משרד התחבורה להציג בוועדת הכלכלה בכנסת, את תוכניתו לפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל - מהלך המאפשר יבוא רכב על-ידי מספר יבואנים, מבלי שיהיו מחויבים בקשר ישיר עם יצרניות הרכב. יבוא מקביל אמור לעודד תחרות מחירים בשוק הרכב, וזוכה לתמיכת מרבית משרדי הממשלה הרלוונטיים. אולם עד כה לא הגיעה התוכנית אל הוועדה, ונראה כי פתיחת שוק הרכב לתחרות תתעכב עוד זמן רב: ל-ynet נודע כי הכנת התקנות הרלוונטיות עדיין לא הסתיימה, ורק בעוד כשלושה חודשים הן יגיעו לאישור ועדת הכלכלה.

 

כדאי לזכור כי דיונים בנושא פתיחת שוק הרכב לתחרות נערכים כבר קרוב לעשור: ועדות של משרדי התחבורה והאוצר המליצו מספר פעמים בעבר על פתיחת השוק לייבוא מקביל, במטרה לעודד תחרות ולהגדיל את כוחם של הלקוחות הפרטיים. עם זאת, עד היום לא השתנה מבנה שוק הרכב הישראלי, שנשלט כתמיד בידי קבוצה מצומצמת של יבואנים רשמיים.

 

למה כן, למה לא

היתרונות בפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל ברורים: צמצום הריכוזיות והגברת התחרות יביאו להגדלת כוח הלקוחות מול היבואנים. עם זאת, ההשפעה על המחירים בקטגוריות הרכב הפופולריות - למשל מכוניות משפחתיות קטנות - צפויה להיות קטנה יחסית, ולהסתכם באחוזים בודדים. במשרד האוצר מסבירים כי אחת הסיבות לכך היא כוחן העצום של חברות הליסינג, הרוכשות מדי שנה כ-60% מכל המכוניות החדשות. בכך הן מקטינות משמעותית את כוחם של הלקוחות הפרטיים.


האפשרות לייבוא מקביל עדיין רחוקה

 

בנוסף, הקשר ההדוק וארוך השנים עם יצרניות הרכב, מביא לכך שהיבואניות הרשמיות נהנות ממחירי רכישה נמוכים במיוחד. בשוק הרכב מעריכים כי קלושים סיכוייהם של יבואנים מקבילים להשיג מחירים נמוכים יותר. ראוי לציין כי בקטגוריות היוקרה צפויה השפעה משמעותית יותר על המחירים, ועדות לכך אפשר למצוא בשוק הייבוא האישי, שפרח בשנתיים האחרונות - בעיקר הודות לשער הדולר הנמוך.

 

במסגרת התוכנית לפתיחת שוק הרכב, יקבע משרד התחבורה תנאים מינימליים לעוסקים בייבוא מקביל, במטרה לשמור על הלקוחות. כך הסביר את קווי היסוד של התוכנית מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן: "אני רוצה שהייבוא המקביל יתנהג מבחינת האחריות שלו מול הצרכן שיקנה ממנו, כמו חברת ביטוח... יש אצל הממונה על הביטוח כללים למתן רישיון לביטוח: צריך הון מינימאלי, צריך שיהיו לו כישורים מסוימים, היעדר עבר פלילי של מי שמטפל בזה... בגדול, תחשבו שאני נותן אישור לייבוא מקביל לאדם או לישות משפטית שעומדים בקריטריונים ברורים וניתנים לפיקוח ולבחינה".

 

יש לציין כי בחודש אפריל האחרון שונתה שיטת רישום כלי הרכב בישראל, במטרה להקל על פתיחת השוק לתחרות. כיום נרשם ברישיון הרכב תאריך העלייה לכביש של כל מכונית חדשה, במקום רישום "שנת דגם" שהתבססה על ספרה שהוטבעה במספר השלדה של כל מכונית. השינוי - עליו החליטה ועדה שהמליצה על שינוי מבני בשוק הרכב - נועד להקטין את היתרון שיש ליבואניות בעלות קשר ישיר ליצרניות הרכב: במקרים מסוימים, שינו יצרניות את "שנת הדגם" בהתאם לרצון היבואניות. אולם מלבד שינוי זה, לא יושמו המלצותיה האחרות של הוועדה, וכך נשאר שוק הרכב סגור בפני יבואנים מקבילים.

  

"דיונים אחרונים" 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיונים אחרונים, והתקנות עצמן עוברות ליטושים אחרונים לקראת הבאתן לוועדת הכלכלה. מדובר בתקנות בעלות השלכה רחבה על גורמים רבים בשוק הרכב. לכן, התהליך נעשה בזהירות, ותוך שיתוף כל הגורמים הרלוונטיים". במשרד התחבורה מעריכים כי ניסוח התקנות יסתיים בשבועות הקרובים, וכי דיון בנושא בוועדת הכלכלה ייערך בתחילת מושב החורף של הכנסת - כלומר, לקראת נובמבר הקרוב.

 

מתגובה זו ניתן להסיק כי אישור בפועל של התוכנית - וזאת גם במידה שתוצג במועד החדש, ארבעה חודשים לאחר התאריך המובטח - לא צפוי לפני סוף שנת 2008, ואפילו תחילת 2009.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן. "השלכה רחבה על גורמים רבים בשוק הרכב"
צילום: ששון תירם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים