שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מחזאי נולד

    שמות חדשים ומפתיעים בשמי התיאטרון, חמש הפקות מלאות, 10 מחזות בקריאה מבוימת ואירועים מיוחדים בשנתו התשיעית של פסטיבל "פותחים במה"

    פסטיבל "פותחים במה" למחזאות ישראלית הפך בשנים האחרונות לסמן אפקטיבי להלך הרוח בשפת התיאטרון הישראלי. קולות חדשים, סגנונות כתיבה שונים, נושאים שמעסיקים את העושים במלאכת התיאטרון, נקבצים לפסיפס שאיכשהו מנסח תמונת מצב.

     

    השנה יוצגו בפסטיבל חמש הפקות מלאות, 10 מחזות בקריאה מבוימת ואירועים מיוחדים שמבקשים לתת לכל אלה מסגרת. את הפסטיבל, המתקיים זו השנה התשיעית ומתארח באולמות בית ציוני אמריקה, תפתח ב-11 בספטמבר ההפקה "פרישמן פינת ברודווי", מחווה משעשעת למחזות זמר כחול-לבן שהציגו בארץ מראשיתה ועד היום.


    "צל של אשה". נותן פנים לסטטיסטיקה (צילומים: מרב יודילוביץ') 

     

    "אם לא הייתי מתביישת, הייתי קוראת לפסטיבל הזה 'מחזאי נולד', זו האמת", פתחה מנהלת בית ליסין ויוזמת הפסטיבל, ציפי פינס, את מסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר (ג') בחדר החזרות של התיאטרון. באותה הנשימה אמרה כי במהלך ימות הפסטיבל יתקיים במסגרתו דיון פומבי בהשתתפות אנשי תיאטרון על 60 שנות מחזאות ישראלית תחת הכותרת: "בין נס אמנותי לזבל מסחרי".

     

    פרובוקציות לחוד אך עם זאת קשה שלא להבחין כי תכניית הפסטיבל מנסה להעשיר את המרחב המחזאי בישראל בשמות חדשים לו. כך למשל הסופרת והמשוררת לאה איני, המשורר אילן שיינפלד וח"כ לשעבר הסופר מיכאל בר זוהר, שמחזות ראשונים שלהם ייחשפו בפסטיבל. התסריטאי אסף ציפור, שמפלרטט בשנים האחרונות לא מעט עם התיאטרון באמצעות תרגום מחזות, יביים לראשונה בפסטיבל וגם בזה יש אמירה.


    "טניה - עולה חדשה". מחזה אחרי פיתוח עם קאסט חדש

     

    "זה פסטיבל מאוד חברתי השנה", אומר הדרמטורג ומנהלו האמנותי של הפסטיבל אבישי מילשטיין. בהתחשב בכך שפסטיבל "פותחים במה" מעולם לא התנהל תחת תמה מרכזית שמכתיבה נושא, ההבחנה של מילשטיין מקפלת בתוכה קו מרכזי שמעסיק היום את היוצרים.

     

    "המחזאים מספרים סיפורים אישיים דרך פריזה חברתית מגוונת", מוסיף מילשטיין ומתייחס בין היתר למחזות כמו "ראודה" מאת ברוריה אבידן בריר והשחקנית ראודה ובבימויו של נעם שמואל. המחזה מביא את סיפורה האוטוביוגרפי של השחקנית והסטנדאפיסטית הערבייה הראשונה בישראל ונוגע בילדותה כמוסלמית בעיר דרוזית, התבגרותה בקהילה חונקת ושמרנית וניסיונותיה לפתח קריירה משל עצמה ולהיות "ראויה" לאהבת בעלה שמתחתן עם אישה נוספת.

     

    גם "ברנז'ה", שכתב בועז גאון וביים ניר ארז, הוא מחזה שעוסק גם אם בעקיפין בנושאים פמיניסטיים. זוהי דרמה קומית צינית על בועת התקשורת, שקר ההצלחה ויחסים מסובכים בין אם ובת. "צל של אשה", שכתבה שירלי עודד דורן וביים ארתור קוגן, מבוסס על סיפורים אמיתיים במקלט סודי לנשים מוכות שהוא התחנה האחרונה שלהן לפני שהן משנות זהות במסגרת תכנית הגנה. המחזה, שעוסק בבעיה מורכבת, כואבת ונוכחת מאוד במציאות הישראלית, נותן לסטטיסטיקה פנים.


    "ברנז'ה". על בועת התקשורת, שקר ההצלחה ויחסים בין אם ובת 

     

    מחזה נוסף שנוגע גם הוא בפצע פתוח של החברה הישראלית הוא "טניה עולה חדשה" שכתבה אורלי רובינשטיין קצפ וביימה נויה לנצט. המחזה, שעלה כתיאטרון קריאה וזכה בשנה שעברה בפרס הראשון בפסטיבל, עולה הפעם בהפקה בימתית מלאה ועם קאסט שונה לחלוטין. בעוד שבשנה שעברה הוצג המחזה שעוסק בהגירה ובקשיי ההתמודדות של המהגרים עם קאסט מצוין שמרביתו עולים מחבר העמים, בבית ליסין החליטו לשנות כיוון. המחזה, שעבר תהליך ממושך של פיתוח, יוצג על ידי זהרירה חריפאי, קובי ליבנה, מיכל נאור, יונתן פז בוגנים, עידית נוידרפר ולנה סחנוב.


    "פרישמן פינת ברודוויי". גרסת כיס ל-60 שנות מיוזיקל ישראלי 

     

    במסגרת תיאטרון קריאה ייחשף המחזה "קישטא" מאת אפרת שטרן ובבימויו של ישראל גוריון. מדובר בקברט סטירי על שני חתולי רחוב שמחליטים לפתוח את הפה על חולייה של החברה הישראלית. במסגרת תיאטרון הקריאה ייחשפו גם המחזות: "מי מכיר את עמוס חבר" מאת טוביה ציפין בבימויו של איציק סיידוף, דרמת יחסים משפטית על מורה, הומוסקסואל בארון, המואשם בהטרדה מינית של תלמידה שמבקשת נקם; "אמסטרדם.בלוג" מאת ראובן קלינסקי בבימויו של דליה שימקו על צעירה שבורחת לאמסטרדם מגלה את האהבה הלסבית ואת שורשי יהדות הולנד שלפני השואה;

    "בנות הים" מאת אילן שינפלד בבימויו של אסף ציפור מעין אגדה במסווה של דרמה חברתית על שני דייגים שמוצאים בת ים בחוף. המחזה "רוחקה" של רחל שליטא שיביים אורי אגוז מלווה מסע שורשים של אישה צעירה שנתקלת בהתנגדות מפתיעה מצד משפחתה על רקע סוד אישי אפל של אמה.

     

    לצד המחזות שיעלו במסגרת תיאטרון קריאה או כהפקות בימתיות מלאות, יארח הפסטיבל מחוץ לתחרות אירוע הקראה מבוים מיוחד של "אלתרמן שלי", מחזה עם פזמונים מאת ח"כ לשעבר, מיכאל בר זוהר. המחזה שיביים רזי אמיתי, מנסה לפצח את חידת חייו הסוערים של המשורר ונוגע ביחסיו עם נשותיו, בתו ומשוררים קולגות.

     

    בנוסף למלגות פיתוח המחזות שמעניקה קרן תל אביב למחזאים במסגרת התחרות, יחולקו השנה לראשונה גם פרסים ליוצרים של ההפקות המלאות. פרסים בסכום של 2,500 שקל יוענקו לשחקנים, במאים ומחזאים מבטיחים כמו גם פרס ליוצרים.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אייל לנדסמן
    "הייתי קוראת לזה מחזאי נולד"
    צילום: אייל לנדסמן
    צילום: מרב יודילוביץ'
    ראודה. מחזה אוטוביוגרפי
    צילום: מרב יודילוביץ'
    לאתר ההטבות
    מומלצים