איך מניחים תפילין כשיד שמאל מגובסת?
שאלה:
איך מניחים תפילין כשיד שמאל מגובסת? (פנינה, ירושלים)
תשובה:
פנינה שלום,
שנינו בגמרא (מגילה כד ב): "נתנו על בית אונקלי שלו הרי זה דרך החיצונים". הכוונה בהלכה זו, היא לאנשים שהניחו תפילין של יד על גבי הבגד (בית אונקלי), ועל זה אמרו - שהוא כדרך החיצונים.
בהסבר העניין כותב רבינו אשר - הרא"ש (בתשובותיו כלל ג' סימן ד') שאסור שיהיה דבר חוצץ על בשרו , לא בראש ולא ביד. משום שנאמר בתורה בציווי התפילין "לאות על ידך", והיינו, על היד ממש, שלא יהא דבר חוצץ בינו לידו. כך גם לגבי תפילין של ראש, שנאמר בהם "לטוטפות בין עינך" כלומר, שלא יהא דבר חוצץ בין תפילין ובין עיניך".
כך גם נפסק להלכה בשולחן ערוך (אורח חיים סימן כז סעיף ד) הכותב :"לא יהא דבר חוצץ בין תפילין לבשרו, לא שנא של יד לא שנא של ראש".
אולם, בהמשך דבריו הוא כותב: (שם סעיף ה) "אדם שהוא עלול לנזילות ואם יצטרך להניח תפלה של ראש על בשרו לא יניחם כלל, יש להתיר לו להניח תפלה של ראש על הכובע דק הסמוך לראש, ויכסם מפני הרואים". כלומר, מותר להניח דבר על הראש, גם על דבר החוצץ בין התפילין ובין ראשו.
כיצד מיישבים את הסתירה בין שני הפסקים? האחרונים, חילקו בין הנחת תפילין על גבי הבגד - האסורה, ובין הנחה על גבי תחבושת - המותרת. טעם ההבדל הוא; כאשר תפילין אינם מונחים ישירות על גבי היד – נוצרות שתי בעיות: א. התפילין אינם מונחים על היד. ב. חציצה.
אולם כאשר מדובר בדבר הדבוק לבשר כמו רטייה, תחבושת, ואפילו גבס, שאין עליהם שם של כלי, נחשב הדבר כאילו התפילין מונחות על גבי היד ממש. (מנחת יצחק ב מו).
כך גם נראה מדברי המשנה ברורה הכותב מצד אחד, שיש להיזהר מכל חציצה שהיא, ואפילו החמיר לרחוץ את היד מחשש חציצה (כז סק"יד). מצד שני הוא כותב, שבמקרה שיש מכה על כל היד, ויש שם חבישה יניח את התפילין ללא ברכה. כך גם משמע מפוסקים אחרונים אחרים , שהורו להניח תפילין על גבי התחבושת , גבס וכו' (הר צבי או"ח א כג, מנחת יצחק ב מו)
לכן, מי שקיבל מכה ביד אשר עליה מניח תפילין, ובמקום ההנחה יש תחבושת או גבס - יניח שם את התפילין ללא ברכה, ויברך רק בהנחת התפילין של ראש. (למנהג האשכנזים – שתי ברכות, ולספרדים – ברכה אחת) כל טוב ורפואה שלמה (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)
מומלצים