שתף קטע נבחר

דעה: לא צריך להתרגש מהדפדפן של גוגל

אפשר להפסיק להתרגש מהדפדפן Chrome של גוגל. למרות שהוא הצליח להפתיע אותנו, לאנס אולנוף מאמין שהוא לא באמת עומד לשנות את נוף הדפדפנים

גוגל, לעיתים יקירתנו, לעיתים האוליגרך שרודה באינטרנט, הניחה לחוברת קומיקס מקוונת בנושא הדפדפן הסודי שלה לדלוף "בטעות". דפדפן Google Chrome היה כביכול בשלבי פיתוח - כך לפי הקומיקס, אולם זמן קצר לאחר ההדלפה פרסמה החברה שהדפדפן יושק בו-זמנית במאה מדינות.

 

התבססותו על קוד פתוח, והאינטגרציה ההדוקה שהוא אמור להציע עם חבילת ענן המחשוב של גוגל נועדו רק לחזק את ההמולה.

 

כולם צריכים להירגע

משתמשים לעיתים רואים בדפדפן תחליף למערכת ההפעלה. למעשה עדיף לגוגל להציע דפדפן שמהווה שער כניסה לעולם היישומים המקוונים, במקום לבחור באסטרטגיה לפיה היא מנסה ליצור מערכת הפעלה חליפית שלמה. בכל אופן, אין בדפדפן

משהו שאמור להעלות לנו את לחץ הדם.

 

נביאי רשת כבר הספיקו למלמל כי זה יהיה סופו של אינטרנט אקספלורר ואפילו של פיירפוקס. גם אני אוהב כמה מהרעיונות שמיושמים בדפדפן. הלשוניות הנתיקות הן רעיון טוב. הגנים הנעולים (או sandboxים) שמונעים שיתוף קוד פוגעני נשמעים כמו כיוון מוצלח. עם זאת, לפחות לעת עתה מדובר בהרבה אוויר, עדיין בלי מסה של משתמשים.

 

יש גם הנחה, שמאחר שגוגל נכנסת לזירה היא יכולה לבלוע את כולה. האם יש צורך להזכיר את Google Talk? גוגל ודאי משערת שדפדפן פופולרי יחזק את יישומי הצ'ט, הדואר ושאר יישומי ענן המחשוב שלה. אפשר לומר שאני בספק שהאפקט יהיה משמעותי.

 

לא פורץ דרך

בסך הכל, דפדפן Chrome לא נראה כמו משהו באמת פורץ דרך. טכנולוגיית האנטי-פישינג חשובה, אולם בחינותינו מראות שאינטרנט אקספלורר ופיירפוקס כבר טובים למדי כקו הגנה קדמי נגד מתקפות מסוג זה.

 

הלשוניות הניתנות להתאמה מאפשרות חופש פעולה רב למפתחי אתרים ויישומים, ואפשר שטמון בהן פוטנציאל רב - אולם עדיין לא ברור כיצד יגיבו המשתמשים לחוסר העקביות בממשק במעבר מאתר לאתר. זוכרים כיצד הרימו המשתמשים קול צעקה כשמיקרוסופט מיקמה מחדש את הכפתורים באקספלורר 7?

 

השקה הגיונית

גם אם החדשנות של הדפדפן לא מדהימה, יש בהשקתו היגיון רב. הסינרגיה בין השירותים מובנת מאליה, אבל בבקשה - בואו לא נסיר את הכובע רק משום שגוגל מציעה לנו דפדפן בקוד פתוח. יש לנו כבר היום דפדפן בקוד מאוד מאוד פתוח, ושמו

פיירפוקס.

 

גם אחרי השקת Chrome, אנשים עדיין אוהבים את פיירפוקס 3, בו הם משתמשים מזה חודשים. יהיה קשה מאוד לגרום לאנשים להוריד דפדפן חדש ולהשתמש בו. אפילו אם עוברים משוכה זו, אני עדיין חוזה שנתח השוק של פיירפוקס יגדל - לא זה של Chrome.

 

הקרב על המשתמשים הרגילים

הדפדפן מבית גוגל נהנה מפופולריות מיידית בקרב הגורואים הטכנולוגיים ומומחי הרשת, אולם המשתמשים הממוצעים עדיין לא מצאו סיבה אמיתית לנטוש את דפדפן אינטרנט אקספלורר 7, שהגיע עם ויסטה, או את פיירפוקס - שהחברים הטכנולוגיים יותר שלהם התקינו עבורם.

 

נתח השוק של פיירפוקס צפוי להגיע ל-30 אחוז במאי 2009. בינתיים גרסת בטא 2 של אקספלורר 8 (מניסיוני היא קצת באגית) לא מהווה מקור השראה אמיתי. ה-Awesome bar של פיירפוקס עדיין מנצח את שורת הכתובות (המעודכנת) של אינטרנט אקספלורר. שורת הכתובות Omnibox של גוגל, שאמורה לספק חוויית שימוש חלקה יותר - לא ממש מסובבת ראשים.

 

עד אמצע השנה הבאה יתקדם Google Chrome במעלה הפופולריות, אולם עד אמצע 2010 לפיירפוקס תהיה אחיזה בכ-50 אחוז משוק הדפדפנים. אקספלורר ייקח 45 אחוז נוספים מה שמותיר לאופרה ול-Chrome את השאריות.

 

שינוי כללי המשחק?

האם דפדפן מבית גוגל מהווה חדשות מרעישות? בטח. כשהחברה שעומדת מאחורי מנוע החיפוש הגדול בעולם משיקה דפדפן - זה משהו לכתוב עליו. דפדפן בשל ומתקדם הוא אולי תנאי להצלחה, אולם בקטגוריית מוצר זו כבר נעשה צפוף - והדפדפן של גוגל לא נראה כמו משהו שמשנה את כללי המשחק.

 

בקיצור, אל תתלהבו יותר מדי מ-Google Chrome. אולי הדפדפן של גוגל היה הפתעה, אבל הוא לא עומד לשנות את נוף הדפדפנים.

 

המאמר פורסם במקור בגיליון ספטמבר של PC Magazine. לרכישת מנוי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים