שתף קטע נבחר

מתכוננים לשעת חירום באתר פיקוד העורף

מומחי השימושיות ניסו למצוא מקלט ציבורי באתר של פיקוד העורף, והגיעו לאתר ידידותי, נגיש ונעים - אך את המקלט הם לא מצאו. מדוע? התשובה בפנים

האתגר - עברתי דירה, ועל אף שיש ממ"ד בביתי, הסתקרנתי לדעת היכן המקלט הקרוב. היכן מבררים? אני מניח שבאתר המועצה המקומית, או, רגע, אפילו עוד יותר טוב, באתר של פיקוד העורף.

 

קל להתמצא

וואו, הרבה מידע. איזה יופי. הפריט שקופץ ראשון לעין, זה דוקא באנר גדול, "במיוחד לילדים". קשה להאמין שילדים הם הקהל העיקרי של האתר הזה, ושיש הצדקה למיקום וגודל הבאנר.


 

ללא הבאנר הכבד במרכז עמוד הבית היה נראה הרבה יותר מזמין ופחות מאיים. אולם למעט הבאנר, ועל אף צפיפות מסוימת (וחוסר ניכר בחללים לבנים), עמוד הבית מאורגן יפה, ובאופן שקל להתמצא בו. כותרות גדולות וברורות, ושימוש יפה בצלמיות (אייקונים) ובהפרדה צבעית. הנושאים הראשיים באתר ברורים: "הכנה לשעת חירום" ו"כיצד לפעול במקרה חירום" .

 

ממוקד משתמש

ניכר שמעצבי האתר חשבו על קהלי היעד השונים. האתר מפעיל יתירות (redundancy) חכמה, בכך שמאפשר כניסה לשני הנושאים העיקריים, דרך מספר ממשקים המכוונים לקהלים שונים. הקהל הפחות מודע לנפלאות החיפוש, יכול להכנס דרך הממשק הוויזואלי שבמרכז העמוד:


 

ואילו הקהל היותר מודע, יכול להגיע לאותו מידע דרך הממשק החיפוש הטקסטואלי:


 

 

 

איתור המידע

טרם הגענו למשימה שלשמה נתכנסנו: איתור המקלט השכונתי הקרוב. הקוביה (מסגרת) השנייה מימין נקראת "הנחיות התגוננות לאזור" – נשמע נכון, ויש שם גם מפה. בואו נתחיל בחיפוש: הקלקה על המפה, מביאה אותנו למפה גדולה ומספר אפשרויות. מצוין. אין במפה את כפר יונה, אבל אפשר להקליק על נתניה הסמוכה. אי אפשר להקליק על האזור כולו, אלא רק על הנקודה הקטנה שליד הכיתוב "נתניה". מה איכפת להם לתת לי להקליק על כל האזור?   

 

יגענו, ומה מצאנו? רשימה של הערים. ואנחנו ציפינו לאפשרות הגדלה של האזור. ניסינו ללחוץ על "כפר יונה" (מקום מגורינו) מתוך רשימת הערים שבאזור - אך דבר לא קרה. לפתע, שמנו לב שכתוב למעלה "בשעת חירום יוכרז". אבל במקור היה כתוב "הנחיות התגוננות לאזור" - האם אין לאזרחים אפשרות למצוא מידע גם בעיתות שלום (יחסי)?

 

אם כך, חזרה לעמוד הראשי. אולי המידע נמצא בקוביה המרכזית של הכנה לשעת חירום. בואו ננסה. שם אין רמז לנושא המקלטים האזוריים. למזלנו, יש חיפוש באתר. הנה, במיקום קלאסי מימין למעלה. הקלדנו "מקלטים כפר יונה", וקבלנו את...מפת אזורי צפירה, שמזכירה באופן חשוד את המפה הקודמת.  חיפוש המילה "מקלטים" לבד מניב עמוד תוצאות, המחולקות לפי קטגוריות:

 


 

הסידור הזה אכן עוזר קצת לנחש מה מכילה התוצאה, אבל לא ממש. לו היו מצטטים שורה או שתיים מתוך העמוד, ועדיף את השורה המכילה את נושא החיפוש שלי (כמו בגוגל, למשל), היה יותר קל לבצע החלטה לגבי הקישור שיביא אותנו לתוצאה הרצויה. ובנוסף, בזבוז של מקום. בקלילות היה ניתן לדחוס יותר תוצאות על העמוד, כולל מידע שמאפשר החלטה יותר מושכלת על איזו תוצאה תביא אותנו למחוז חפצנו. 

 

לבסוף קבלנו תשובה: במאמר בשם "מקלטים לא תקינים – מי אחראי" מצוטטת התקנה שמפילה את התיק על המועצה המקומית. אנחנו אכן לא באתר הנכון. ובכל זאת היינו מצפים מפיקוד העורף שיפנו אותנו אל המקומות הנכונים. זה נכון ונדרש בהקשר של הנושאים בהם פיקוד העורף עוסק. 

 

כמה מילים טובות

רוב המידע החשוב באתר נגיש בצורה קלה וברורה מעמוד הבית. האתר מעוצב נקי, ומבנה המידע פשוט וברור. הכתבות כתובות בשפה ברורה (אם כי יבשה מאד), מלוות בקריאה לפעולה, מוצגות בטור צר הנוח לעין, ומאפשרות סקירה מהירה של התוכן. אמנם חלקן של הכותרות מעוצבות עם קו תחתי, על אף שאינן לחיצות, אבל לא נורא, לפחות אינן צבועות בכחול. האתר גם מאפשר הגדלת הגופן, לטובת מבקרים המעדיפים אות גדולה.

 

בסך הכל, פיקוד העורף מגיש בצורה טובה מידע חשוב לציבור.

 

ומעט נפנופי אצבע

האתר (בעיקר בעמודי מאמרים) לא מקפיד על חוקי נגישות. הסבר קצר: עבור גולשים בעלי מגבלות ראייה פותחו קוראי מסך למיניהם המאפשרים "שמיעה" של המסך. על מנת לאפשר לתוכנות להקריא נכון את המסך, יש להקפיד על חוקי נגישות. אתרים שאינם מקפידים על חוקי הנגישות אינם מאפשרים למוגבלי ראייה את המידע שהם צריכים. עצוב מאד שאתר שהוקם מחדש מהיסוד ב-2007 (כך לפי עמוד על אודות האתר) אינו מישם חוקי נגישות בסיסית.

 

כרטיס ניקוד

סה"כ חווית משתמש לא רעה, ורק שלא נזדקק

 

  • מראה כללי – נקי ובדרך כלל מאד נכון. רק הבאנר לסרטון תקוע קצת כמו קוץ בעין.
  • תחזוקה – על פניו האתר נראה מעודכן (גם אם חסרות פה ושם רשימות מקלטים למיניהן). מעניין לראות איך יתפקד בשעת חרום. אתם יודעים מה, עדיף שלא (לא בגלל האתר. פשוט עדיף שלא נראה שעות חרום).
  • שימושיות – כללית, בסדר, למעט הנקודות שמניתי למעלה, פשוט ולעניין. זאת אם מתעלמים מנושא הנגישות. אבל אנחנו לא. באחריות כל גוף ממשלתי לוודא שהאתר שלו מתאים לכל האוכלוסיות. באחריות מעצבי האתרים ונותני השרות בתחום ללחוץ על לקוחותיהם ליישם חוקי נגישות בסיסיים.
  • תוכן – מאורגן בסדר גמור, קל למדי להתמצאות. התוכן כתוב די יבש, אבל יתכן שזה לא האתר המתאים לחיפוש הבדיחה היומית.
  • חדשנות ומקוריות – לא כל כך. קצת 1999 בצורת הטיפול של המפות והרשימות. ניתן לשפר לטובת האזרח.

 

הכותב הוא יועץ מומחה לחווית משתמש. UPA ישראל הוא ארגון של אנשי מקצוע העוסקים בתחום השימושיות והממשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים