שתף קטע נבחר

אתר נמל התעופה בן גוריון - לא ממריא

מה נרצה באתר שדה תעופה? לא הרבה. לוח המראות ונחיתות ואולי פירוט אמצעי תחבורה אליו. אך למתכנני אתר נמל התעופה הלאומי - היו תוכניות אחרות. ביקורת

לכבוד יום השימושיות העולמי המתמקד השנה בתחבורה, רצינו לבדוק מה יש לאתר שדה התעופה בן גוריון להציע לשני מיליון וחצי הנוסעים שעברו בו רק בחודשי הקיץ. מה בעצם אנחנו צריכים מאתר שדה תעופה? אם אנחנו הטסים המאושרים נרצה לוודא שהטיסה יוצאת בזמן. אם נצטרך לאסוף משפחה או חברים נרצה לדעת מתי הטיסה נוחתת, ואילו היינו תיירים הבאים לביקור בארץ הקודש היינו רוצים לדעת איך ומתי ניתן להגיע מהשדה למחוז חפצנו.

 

מה עוד כבר אנחנו יכולים לחפש? האם נרצה ללמוד על המבנה האירגוני של השדה? נזדקק לארכיון תמונות היסטורי? אולי נרצה לראות כמה סרטים המתעדים את התפתחות השדה? קרוב לודאי שלא. אלא שמתכנני האתר חשבו אחרת. למעשה, הם בטוחים שדברים אלה חשובים לא פחות מלוח הטיסות. אבל נתחיל בהתחלה.

 

מי אמר שדה תעופה?

הדבר הבולט ביותר בעמוד הבית של שדה התעופה היא המהומה שיוצרת האנימציה הרבה. בחלק העליון מקדמת את פנינו ברכת חג מרצדת. מתחתיה מתחלפות תמונות שונות של שדה התעופה. מצד שמאל יש לא פחות משלושה באנרים שונים של פרסומות. הפרסומות, אגב, מפרסמות את שדה התעופה עצמו ושירותיו. אין בכך כל פסול, אלמלא הרעש שהאנימציה יוצרת, אשר מקשה על חיפוש המידע החשוב ומסיח את הדעת.

 

עקרון שימושיות חשוב הוא שהמקום המוקדש למידע יהיה פורפורציוני לחשיבות המידע. באתר שלנו המידע לנוסע נאלץ להסתפק בפחות מ-40 אחוז משטח האתר. השאר מוקדש לפרסומות ולתמונות, לסקר ולשיעורים בהיסטוריה של השדה. דוגמא טובה לעמוד ראשי מצאנו באתר סחיפהול, שבו לוח הטיסות זמין מיידית.

 

לטובה נציין שלאתר בן גוריון גרסאות מעודכנות באנגלית ובערבית. למעשה גרסאות אלו נעימות יותר לשימוש שכן הן אינן מכילות את הפרסומות המטרידות מהגירסה העברית.

 


 

אפקטים רבותי, אפקטים

כיף לעצב אפקטים גרפיים, אבל פעמים רבות הם באים על חשבון השימושיות. קחו לדוגמא את התפריטים בחלק העליון של עמוד הבית. יש להם רקע חצי שקוף מגניב. רק חבל שהם נפתחים מעל תמונות וטקסט (שחלקו זז) מה שגורם לתפריט עצמו להיות בלתי קריא.

 

ואם כבר הזכרנו את אפקט הטקסט הזז - מצד ימין נמצא חלון "חדשות והודעות" ובו חגות ההודעות ללא הרף. ניתן לעצור את הסבב, אם אתם מהירים דייכם לעמוד מעל ההודעה הרצויה, אך אם פספסתם תאלצו לחכות לסיבוב הבא. היה עוזר אם כותרת החלון היתה מהווה קישור לדף שבו כל ההודעות הללו אינן נסות מעיני המשתמש. בעמודים אחרים דווקא קיימים קישורים ל'חדשות והודעות' ול'הודעות' (בתפריט המופיע בצד ימין), אך מעבר לכך שלא ברור מה ההבדל בין שני הקישורים. הקישור ל'הודעות' אינו פעיל ואילו הקישור לחדשות מפיק את התשובה: "לא נמצאו הודעות" (למרות שהן, כאמור, קיימות וחגות בעמוד הראשי).

 

בצד ימין ממש מעל לחדשות ולהודעות ישנן שתי תיבות שאת פשרן מי יודע. רק ניסוי וטעיה הביא אותנו למסקנה שלמרות שהן צמודות, אין ביניהן כל קשר. הראשונה היא תיבת חיפוש נטולת תווית. השניה היא מעין תפריט מוזר שכותרתו, 'מעבר מהיר', מהווה אחת מאפשרויות התפריט במקום לרמוז על תפקידו. מצד שמאל, לעומת זאת, יש ראיה לכך שניתן להוסיף תוויות ולרווח בין הרכיבים, אלא שכאן דווקא היה צריך להצמיד את תיבת החיפוש לתווית שלה באופן שיעיד על הקשר ביניהן.

  

המראות ונחיתות

מה הדבר החשוב ביותר בעמוד המראות ונחיתות? ודאי תאמרו: טבלת ההמראות והנחיתות? אבל תשובה נאיבית כזאת מראה שאתם לא מעצבי אתרים מדופלמים. שכן הטבלה מתחילה רק בסוף הדף.  יש לציין שאת האתר בדקנו על פי הרזולוציה הממולצת בתחתיתו: 768 על 1024פיקסלים.

 

תאמרו, לא נורא. מה הבעיה לגלול קצת? אלא שכאן מחכה לנו מלכודת. מתברר שגם את הטבלה יש לגלול (ולא רק את הדף). השתעשנו קצת בלנסות לגלול את האלמנט הרלוונטי. זהו ממשק מעניין למי שרוצה להשתעשע, אבל מאוד מתסכל למי שרוצה לחפש טיסה. נסו בעצמכם. דוגמא טובה יותר להצגת המראות ונחיתות מצאנו באתר שדה התעופה של סידני בו הטבלה גדולה וברורה והניווט בה נוח.

 

בראש טבלת הטיסות נמצאת תיבת חיפוש טיסה. כל ניסיון שלנו לחפש טיסות לפי שם היעד או שם חברת התעופה, בעברית או באנגלית, נכשל. החיפוש היחיד שהצליח היה לפי קוד הטיסה. וזאת למרות, שלפי ההסבר, יש לרשום ביטויים בשפה מדוברת. לצערנו החיפוש כשל גם כשניסינו להעתיק את הדוגמה המופיעה בהסבר. בעייתית לא פחות היא הודעת השגיאה אשר אינה נראית ככזו (למשל, אדומה ובולטת) מה שגרם לנו לחשוב שהטיסה פשוט לא נמצאת.

 


מצאו את ההבדלים

 

 

לאן תרצו לנסוע בישראל?

בניגוד לגרפיקה העשירה ביתר חלקי האתר, כאן בחרו המתכננים בגישה מינימליסטית. המידע לגבי אמצעי התחבורה אל ומהשדה הוא טקסט פשוט. צריך מפה כדי לדעת היכן נמצאת הרכבת? המוניות? האוטובוסים? בוא נראה אם תוכלו למצוא אותה. בסוף מצאנו. לא סתם מפה, אלא מפה תלת ממדית. (אפקטים כבר אמרנו?) הבעיה היא שמפה תלת ממדית קשה יותר להבנה ממפה דו ממדית, מכיוון שלמפה תלת ממדית יש נקודת מבט אחת, ואילו מפה דו ממדית ניתן לסובב.

 

אגב, אם אתם רוצים לנסוע באוטובוס, אז כדאי מאוד שתסעו לשוהם, מודיעין, באר שבע או לאשדוד. אלה כל היעדים האפשריים בישראל, אליבא דאתר נתב"ג. טוב יותר היה לספק מערכת חיפוש שבה נבחר לאן אנו רוצים להגיע (ומתי), והמערכת תציג לפנינו את כל האפשרויות, בכל אמצעי התחבורה הזמינים (כולל זמנים ומחירים).

 

כמעט כל אתר שמכבד את עצמו כולל מפת אתר, ובצדק. הרעיון הוא שאתה רואה את כל האתר פרוש לפניך כעץ ויכול לבצע חיפוש טקסטואלי פשוט או לסרוק בעין את כל הדפים שהאתר מציע. רעיון פשוט ואפקטיבי. פשוט מדי כנראה. מפת אתר השדה היא תפריט, שנחשף בהדרגה על ידי לחיצות מרובות (ומאתגרות – פתיחת היררכיה כרוכה בלחיצה על סימן '+' זעיר לצד הלינק). ה"שיפור" הזה נוטל מהמפה כמעט את כל הערך שלה, מכיוון שלא ניתן לחפש בה כראוי אלא אם פתחנו את כל עשרות התפריטים שהיא מכילה. אכזבה.

 

תאימות? רק עם אקספלורר

תאימות לאקספלורר בלבד היא מחלה שאופיינית להרבה מאוד אתרים ישראליים. אך מאתר ציבורי ועוד בינלאומי - ציפינו ליותר. אם תנסו למשל לפתוח את לוח ההמראות והנחיתות מפיירפוקס או כל דפדפן שאינו אקספלורר תקבלו את ההודעה: "האתר מיועד לדפדפנים מסוג אינטרנט אקספלורר 5.5 ומעלה". כל אתרי שדות התעופה שאותם בדקנו (ובדקנו עשרות) תמכו גם בדפדפנים פיירפוקס וספארי ולא רק באקספלורר. במילה אחת: שערוריה!

 

סיכום

בהתאם למוטיב החוזר לצערנו בביקורות אחרות של הטור, גם אתר שדה התעופה בן גוריון לא נכתב עבור משתמשיו. למרות זאת, מכיוון שבסופו של דבר האתר פשוט, ניתן יחסית בקלות לשפר אותו מאוד - אם יילקחו בחשבון הנקודות שהעלינו: מידע חשוב צריך להיות זמין מיידית ולתפוס את מירב המקום הנצפה, ואילו הרקע צריך להיות שקט כדי לא להטביע את המידע החשוב ברעש.

 

כרטיס ניקוד:

  •  מראה כללי: למרות שהכיוון הכללי של המראה, הגופנים והצבעים טוב, האתר רועש מאוד. ההרגשה היא שאנחנו נמצאים בחדר שבו כולם צועקים. לכל עמוד שלא נלך לא נוכל להתחמק מהבאנרים התזזיתיים. בנוסף, האלמנטים הגרפיים, בייחוד בעמוד הבית, משתלטים על שטח רב מדי ודוחקים את התוכן.

 

  •  תוכן: האתר מכיל הרבה מידע חשוב, אם כי בנושא התחבורה ציפינו ליותר. האתר מכיל גם הרבה מאוד מידע פחות חשוב. הבעיה היא שהצגת המידע לא משקפת את חשיבותו. 

 

  • קונספט: מניתוח של ארגון המידע באתר נראה כי מתכנניו ניסו לרצות את מנהלי השדה, ולא תכננו את האתר כך שיספק חווית שירות יעילה למשתמשים האמיתיים – הנוסעים ומקבלי הפנים.

 

  • שימושיות: אמנם ניתן להגיע למידע הנחוץ, אבל נדרשים מאמצים ומיומנות טכנית גבוהים יותר ממה שמצופה מאתר המיועד לציבור הרחב. הרעש הגרפי, כמות המידע הלא רלוונטי, תיבות החיפוש המסתוריות והסרבול שבגלילה כפולה, יגרמו למשתמשים לא מיומנים קשיים רבים בדרך למידע המבוקש, וגם אצל משתמשים מיומנים תשאיר חווית השימוש רושם לא נעים. בסופו של דבר זהו אתר שמטרותיו פשוטות והוא זקוק לתכנון פשוט ונקי.

 

  • חדשנות ומקוריות: חדשנות ומקוריות אינן שקולות לאפקטים מרשימים. מקוריות מרשימה היתה מתבטאת דוקא בוויתור על אפקטים ובאנרים, לטובת פשטות ונוחות השימוש באתר.

 

ענת גרינפלד היא מנתחת מערכות ומומחית שימושיות

ד"ר דוד פייטלסון הוא מייסד חברת ProActive Modeling, ומרצה במכללה האקדמית של תל-אביב יפו

 

גרינפלד וד"ר פייטלסון הם מנהלי התכנית של יום השימושיות 2008 , שיתקיים ב-13 בנובמבר בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רעננה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים