שתף קטע נבחר

הונדה ג'אז - הוסיפו לה רובוט

דור חדש לסופר-מיני המצליחה של הונדה. עם מידות גדולות יותר, מנועים חזקים מבעבר, אך בעיקר תיבת הילוכים רובוטית חדשה, ללא מצמד. שחר הזלקורן נהג בה לראשונה, ומספר על גוזמאות

כמו שכל צופה טלוויזיה יודע, תשדירי פרסום נוטים להשתמש בגוזמאות. כך למשל, כל חברת תקשורת סלולארית מבטיחה ללקוחותיה בית טוב, קריירה מכניסה, וכמובן שיפור בחיי המין. בפועל, לקוחות החברה צפויים לקבל חשבון חודשי תפוח וארוז היטב, בתוספת בונוס של מעט קרינה מיותרת. לקראת הבחירות הקרובות, כדאי לצופי הטלוויזיה לזכור שפוליטיקאים נוטים להשתמש בטקטיקה דומה: הם מבטיחים שלום, ביטחון ושגשוג כלכלי. בפועל, הם בעיקר מעוניינים למצוא בית טוב, קריירה מכניסה, וכן - גם שיפור מסוים בחיי המין.

 

בסרטון פרסומת המציג את הונדה ג'אז החדשה, מבטיחה היצרנית היפנית שמכונית הסופר-מיני שלה תעשה עבורכם את הכל: היא שימושית וזריזה בעיר, נוחה מחוץ לעיר - ומי שיירצה, יוכל אף למצוא בה "ניחוח ספורטיבי". ועכשיו נשאלת השאלה - האם הג'אז אכן כה מוכשרת ומוצלחת, או שמא הונדה נוהגת כפוליטיקאית משופשפת, ומנסה למכור לנו גוזמאות משכנעות? התשובה מפתיעה.


גדולה וחזקה מבעבר, עם תיבת הילוכים שמעלה תהיות. הונדה ג'אז החדשה

 

כבר לא קופסה

הבטחה אחת של הונדה מתממשת מיד: היפנים החרוצים אומרים שהעיצוב החיצוני נראה כמו "התפתחות של העיצוב הקודם". ואכן, הדור השני של הג'אז דומה מאוד לדור הראשון, שהושק עוד ב-2001. אלא שלמרות זאת, המכונית החדשה נאה והרמונית מקודמתה. המפתח לשיפור טמון בצמיחה בממדים: הג'אז החדשה ארוכה ב-55 מ"מ ורחבה ב-20 מ"מ מהמכונית המוחלפת. המידות הנדיבות יותר מאפשרות עיצוב עגלגל וספורטיבי מזה שהציגה הג'אז הקודמת, שנראתה כמו קופסה עם אף פחוס ועיניים ממש מופתעות.

 

השיפורים בתא הנוסעים מרשימים קצת פחות. מחד, המרחב הפנימי שמציעה הג'אז החדשה גדול מזה שהציעה קודמתה - שהייתה אחת המרווחות בקטגוריה. זאת, בזכות צמיחה של 50 מ"מ בבסיס הגלגלים. בנוסף, תא המטען גדול ושימושי יותר, ואת המושבים האחוריים ניתן לקפל בקלות רבה מבעבר. אלא שכל השיפורים האלה אינם מצליחים לחפות על איכות חומרים מאכזבת: הנהג והנוסעים מוקפים מכל עבר בפלסטיק אפור ונוקשה, שנוסך על תא הנוסעים של הג'אז אווירה מעט קמצנית ומלנכולית.

 

כבר לא רופסת

והנה עוד הבטחה שמצליחה הונדה לממש: לג'אז החדשה יכולת דינמית גבוהה מקודמתה. ריסון המרכב מוצלח יותר, התגובה להפניית ההגה מהירה וחדה יותר, ומי שיתעקש לנסוע מהר בכבישים מפותלים, יגלה אחיזה גבוהה למדי. כדאי רק לזכור שזו חוכמה קטנה (מאוד) להציג שיפור בתחום הדינמי לעומת הג'אז הקודמת, שהייתה רופסת במיוחד וגילתה חוסר חיבה מופגן לנהיגה מהירה.


מבצעת טוב יותר, אבל הנוחות עדיין בינונית. הסופר-מיני של הונדה כבר כאן

 

אלא שהשיפור ביכולת הדינמית אינו מכפר על הבעיה האמיתית של הג'אז: היא נוקשה וקופצנית מדי, במיוחד באזור המחייה הטבעי שלה - בכבישים עירוניים ובמהירות נמוכה. למעשה, וזאת בהחלט אכזבה, נדמה כי המכונית החדשה אינה מציגה כל שיפור לעומת קודמתה, שהייתה גם היא נוקשה וקופצנית. ראוי גם לציין כי נוקשות הג'אז הורגשה בכבישים איכותיים וסלולים היטב בגרמניה - כך שהמצב בכבישי ישראל עלול להיות גרוע אף יותר.

 

כבר לא אוטומטית

את מצב הרוח האופטימי שהתאמץ לעורר סרטון הפרסומת של הג'אז, מנסים להציל שני מנועי בנזין חדשים: 1.2 ליטר עם 90 כ"ס, ו-1.4 ליטר עם 10 כ"ס יותר. בשני המקרים מדובר בשיפור משמעותי לעומת הג'אז הקודמת, שהסתפקה במנועים בנפח דומה, עם 78 ו-83 כ"ס (בהתאמה). יחד עם משקל עצמי נמוך, פחות מ-1,100 ק"ג, הג'אז מציעה ביצועים נאים ואפילו תוססים. אגב, בין השניים, דווקא המנוע הקטן מציע פעולה שקטה וחלקה יותר.

 

בהונדה מתגאים בכך שלמרות השיפור בהספקי המנועים, הג'אז החדשה חסכונית מקודמתה. חלק מהשיפור נזקף לזכות השימוש בתיבה רובוטית - תיבה ידנית-אוטומטית, בה מתבצעות העברות ההילוכים בעזרת מנופים מאחורי ההגה או בורר רגיל, וללא שימוש בדוושת מצמד. תיבה כזו זולה מתיבה אוטומטית רגילה, קלה יותר במשקל ומסייעת להקטנת תצרוכת הדלק בהשוואה לתיבה אוטומטית רגילה, ולכן יצרניות רכב רבות מציעות אותה כיום כתחליף.


רציתם מקום לעגלה, חיתולים ולול מתקפל? הסירו דאגה מלבכם. יש

 

אלא שלצד היתרונות, כדאי לזכור שהעברות הילוכים בתיבה רובוטית אינן חלקות כמו בתיבה אוטומטית רגילה - יש בהן טובות יותר, ויש פחות. זו של הג'אז מטלטלת את הנוסעים לפנים ולאחור באופן מוחשי, בעיקר בשני ההילוכים הנמוכים. ובמדינה בה הרוב המוחלט של המכוניות מצוידות בתיבה אוטומטית "רגילה", מדובר בחיסרון משמעותי.

 

עדיין יקרה

נו, אז מה נשאר מהבטחות הונדה? הבשורות הטובות הן שהג'אז החדשה טובה מקודמתה: היא מרווחת יותר, שימושית יותר, ואפילו הביצועים שופרו - הודות לצמד המנועים החדשים. אלא שלצד השבחים, כדאי לזכור ששתיים מהבעיות העיקריות שפגמו בג'אז הקודמת, לא נפתרו: נוחות נסיעה בעייתית, ואיכות חומרים מאכזבת בתא הנוסעים. למעשה, נדמה שהשיפור בהתנהגות וביכולת הדינמית מיותר, שכן הג'אז היא מכונית עירונית מטבעה. טוב הייתה עושה הונדה אם הייתה משפרת את נוחות הנסיעה, ולא משקיעה את כל מרצה בהקניית "ניחוח ספורטיבי".

 

אלא שבפני יבואני הונדה בישראל תעמוד בעיה גדולה יותר מנוחות הנסיעה: התיבה הרובוטית של הג'אז החדשה, שמחליפה את התיבה האוטומטית הרציפה של קודמתה, עלולה להרתיע רבים מהלקוחות - בוודאי לאחר שינהגו בה. אין גם ספק כי יבואני הונדה מודעים לבעיה העלולה לצוץ: מקרה טויוטה יאריס, שעברה אף היא שינוי תיבה כפוי, מוכר להם היטב.


 

לכך מתווספת בעיית מחיר: גרסת 1.2 ליטר ידנית צפויה לעלות 105 אלף שקל, ואילו גרסת 1.4 ליטר אוטומטית - שתגיע לארץ בסוף השנה - תעלה כ-114 אלף שקל. עם מחירים שכאלה, המציבים את הג'אז בקטגוריית מחיר של משפחתיות קומפקטיות כמו פורד פוקוס ויונדאי i30, יתקשו אנשי השיווק של הונדה לשכנע את הלקוחות להעדיף דווקא את הג'אז.
הונדה גאז החדשה

הונדה ג'אז החדשה
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,339 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 100 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 12.9 קג"מ ב-4,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, שישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 390 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 152.5 ס"מ
בסיס גלגלים 250 ס"מ
משקל 1,082 ק"ג
נפח תא מטען 399 ליטר
100-0 קמ"ש 13.6 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 19.2 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני חסר נתון
מחיר 114,000 שקל
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחנה
 

הכותב היה אורח חברת הונדה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הונדה ג'אז - משובחת
שימושית, גם אם מעט אפרורית מהרצוי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים