שתף קטע נבחר

פגיעת צוואר - איזו מכונית שומרת עליכם טוב יותר

למבחני הריסוק החשובים של ה-Euro NCAP, התווסף מבחן חדש, המעניק למכוניות חדשות ציון על הגנה מפני פגיעות צוואר בעת תאונה. דייהטסו טריוס וסיטרואן C5 קיבלו ציון "עלוב", וולוו XC60, אלפא מיטו ופולקסווגן גולף - ציון "טוב"

באיזו מכונית כדאי לשבת כאשר מתנגשת בכם מכונית מאחור? סדרת מבחנים חדשה שאימץ ארגון ה-Euro NCAP, האחראי גם למבחני הריסוק למכוניות חדשות, מגלה הבדלים עצומים בין מכוניות שונות. במבחן שנערך ל-25 מכוניות חדשות התגלה גם כי מכוניות עם חמישה כוכבי בטיחות, הנחשבות למוצלחות במיוחד מבחינת הגנה על נוסעים, עשויות להכשל בעת פגיעה מאחור. איזו מכונית מעניקה הגנה טובה? וולוו XC60 החדשה למשל, או אלפא רומיאו מיטו המודרנית, ופולקסווגן גולף שהוצגה זה עתה. ואיזו מכונית גרועה בהגנה על צוואר יושביה? סיטרואן C5 החדשה למשל, או דייהטסו טריוס.


Euro NCAP מדגים, מימין לשמאל: מושב שדורג "עלוב", "גבולי" ו"טוב" 

 

 

לראשונה - מבחן צליפת שוט באירופה

ארגון Euro NCAP החליט על הוספת מבחן צליפת שוט (Whiplash) לסדרת המבחנים שעוברות מכוניות חדשות. לפי הארגון, פגיעה מסוג זה היא אחת הנפוצות ביותר בתביעות ביטוח אישיות באירופה, ועל-כן עלותה גבוהה מאוד. כמו-כן, הטיפול בפגיעת צוואר עשוי להיות קשה ויקר מאוד, והשפעתו על הנפגע נמשכת לאורך שנים רבות. בכך מצטרפת אירופה לארצות הברית, שם מבוצע מבחן כזה מזה מספר שנים.

 

בשלב ראשון האירופים מפרסמים תוצאות של מבחן ל-25 מושבי מכוניות שנבחנו ב-2008. בפברואר 2009, הציון ישוקלל

לתוך דירוג הבטיחות (שיטת חמשת הכוכבים), מה שאומר כי מכונית שזכתה בעבר לחמישה כוכבים, אך כשלה במבחן צליפת שוט, עשויה להפסיד את הציון הגבוה.

 

דוגמה למכוניות שהגנו טוב על הנוסעים בריסוק חזיתי וצדי, אך כשלו בפגיעה מאחור, ניתן למצוא בשלוש מתוצאות המבחן: סיטרואן C5 החדשה, פורד קוגה ופיז'ו 308CC, שזכו שלושתן לציון חמישה כוכבים מרשים, כשלו במבחן החדש וזכו לציון "עלוב", הנמוך מבין שלושת הציונים האפשריים - "טוב" (המסומן בירוק), "גבולי" (כתום) ו"עלוב" (אדום). פירוש הדבר כי שלוש המכוניות הללו אינן בטוחות לנהג במקרה בו מכוניתו נפגעת על-ידי רכב המגיע מאחור, תאונה שכיחה מאוד במיוחד במהירויות נמוכות.

 

מבחן Euro NCAP מבוצע בשתי שיטות - ממוחשבת ודינמית. בראשונה מחשבים מדעני הארגון את רמת ההגנה התיאורטית של המושב, לפי גאומטריית המושב, גודל וצורת מסעד הראש וקרבתו לנהג. השיטה השנייה, כוללת ניסוי מעשי בו מוטחת בובת ריסוק מיוחדת לאחור כשהיא יושבת על המושב הנבחן. המבחן השני מבוצע בשלוש מהירויות שונות. הציון הסופי משקלל את תוצאות שני המבחנים.

 

רק חמישה מושבים טובים

מבין 25 המכוניות שמושביהן נבחנו בסדרה הראשונה, רק חמש עברו בהצלחה את המבחן עם ציון "טוב". אלו הן וולוו XC60, אלפא רומיאו מיטו, פולקסווגן גולף, אודי A4 ואופל אינסיגניה. 12 מכוניות זכו לציון גבולי, בהן מרצדס M קלאס וב.מ.וו X3, שתי מכוניות שמצוידות במשענות ראש אקטיביות שהיו אמורות להיות בטוחות במיוחד, אך לא הוכיחו עצמן במבחן.

 

שמונה מבין 25 הנבחנות, כשלו במבחן וזכו לציון "עלוב". בהן נכללות סיטרואן ברלינגו החדשה, יונדאי i10, סיטרואן C5 ודייהטסו טריוס.
תוצאות מבחן בטיחות צליפת שוט

תוצאות מבחן בטיחות "צליפת שוט"
המכונית ניקוד דירוג
וולוו XC60 3.54 טוב
אלפא רומיאו מיטו 3.35 טוב
פולקסווגן גולף 3.31 טוב
אודי A4 3.15 טוב
אופל אינסיגניה 3.06 טוב
רנו קוליאוס 2.94 גבולי
לנצ'יה דלתא 2.62 גבולי
ב.מ.וו X3 2.44 גבולי
רנו קנגו 2.38 גבולי
רנו מגאן 2.38 גבולי
הונדה אקורד 2.26 גבולי
סקודה סופרב 2.22 גבולי
פורד פיאסטה 2.21 גבולי
יונדאי i30 2.21 גבולי
סיאט איביזה 1.96 גבולי
מרצדס M קלאס 1.82 גבולי
דצ'יה סנדרו 1.58 גבולי
דייהטסו קורה 1.10 עלוב
סיטרואן ברלינגו 1.04 עלוב
יונדאי i10 0.94 עלוב
סיטרואן C5 0.57 עלוב
פורד קוגה 0.44 עלוב
דייהטסו טריוס 0.00 עלוב
פיז'ו 308CC 0.00 עלוב
סוזוקי ספלאש 0.00 עלוב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפי ה-Euro NCAP: כך נראה מושב שתפקד רע
תפקוד בינוני
ביצועים טובים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים