שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מהפכת קווי האוטובוס שלא הייתה

    משרד התחבורה הבטיח כי עוד השנה תיושם מהפכת קווי האוטובוס בערים ירושלים, חיפה ותל-אביב. אלא שבמקרה הטוב, כעת רק החלו בתכנון. בכל מקרה, יישום התכנית נדחה לסוף 2009, תחילת 2010

    למרות הבטחות משרד התחבורה: מהפכת קווי האוטובוסים בגוש דן לא יוצאת לדרך. כשנה לאחר שאמורה הייתה להתחיל פריסתם מחדש, אין כל חדש בפעילות קווי האוטובוס בגוש דן. יש לציין כי מדובר בתוכנית לפריסה מחדש של קווים, אשר הוגשה למשרד התחבורה כבר לפני ארבע שנים, והתבססה על סקר משתמשים שנערך במשך כשנתיים. אולם בניגוד להבטחת המשרד כי התוכנית תיושם עוד השנה, יישומה כלל לא החל. תאריך היעד החדש - סוף 2009, תחילת 2010.

     

    • התכנון המקורי: מהפכת קווי האוטובוס יוצאת לדרך

     

    במשרד התחבורה מסבירים היום (ה') ל-ynet כי העיכוב בפריסת הקווים נובע בעיקרו מהתנגדות של חברת דן למהלך. אולם, לאור שינוי לאחרונה בעמדת החברה - ותמיכתה ברפורמה - מוקם בימים אלה צוות שיגבש דרכים ליישום התוכנית.

     

    כדאי להזכיר כי מטרות הרפורמה במערך הקווים מרשימות: קיצור זמני ההמתנה בתחנה וזמני הנסיעה, הפחתת מספר הקווים והגברת תדירות הנסיעות, ואפילו קיצור זמני ההליכה מבית הנוסע לתחנת האוטובוס. בנוסף, פריסת הקווים אמורה גם לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מתחבורה ציבורית, ולהקטין את מפגעי הרעש הנגרמים במרכזים העירוניים.


    מפה הממחישה את תוכנית הפריסה מחדש של קווי האוטובוס לחצו כאן להגדלה

     

    על ארבעה קווים

    הרעיון העומד בבסיס הרפורמה פשוט לכאורה: פריסה מחדש של קווי האוטובוס בגוש דן, בצורה היררכית ופשוטה מכפי הנהוג כיום. פריסת הקווים מחדש נועדה להפריד בין קווים ראשיים וקווים מקומיים, וזאת בהתבסס על ארבעה סוגי קווים עיקריים:

     

    • מטרופוליניים: קווים מהירים, המקשרים בין מרכזי העסקים בערים הגדולות.
    • יומיים: קווים ישירים שמקשרים בין שכונות למרכזי עסקים.
    • גוש מרכזי: קווים בתדירות גבוהה, שפועלים בעיקר ברחובות הראשיים של הערים.
    • מקומיים: קווים בתוך הערים ובשכונות, שגם מקשרים בין ערים שכנות.

     

    מאז הוצגה התוכנית, ב-2004, התנהל ויכוח באשר לאופן יישומה בין שלושת הגופים העיקריים המעורבים בה: משרד התחבורה, עיריית תל-אביב וחברת דן. כאמור, עד לאחרונה התנגדה חברת דן לרפורמה במתכונתה המוצעת, ואף הגישה מספר השגות והסתייגויות, אולם כעת נראה כי חלק ניכר מהמחלוקות נפתרו. "כיום מוקם צוות יישום לפרויקט", אומר ל-ynet דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה. "הכוונה היא ליישם את התוכנית במהלך 2009, מתוך שאיפה לסיים עד סוף השנה הבאה".

     

    עיכובים גם בבירה

    פריסת קווים מחדש מתוכננת גם בירושלים ובחיפה, אלא שגם בערים אלה מתעכב היישום. למעשה, חיפה אמורה הייתה להיות הראשונה שבה תסתיים פריסת הקווים מחדש, אולם גם תושבי העיר הצפונית ייאלצו לחכות לחודשים האחרונים של 2009. הסיבה לכך היא המתנה לסיום הליכי מכרז להפעלת המטרונית (אוטובוס רב-קיבולת הפועל בנתיב ייעודי). "הסתיים הארגון מחדש בקריות", מסביר עובדיה, "והפריסה מחדש תתבצע במלואה ב-2009, בהתאם להתקדמות המטרונית".

     

    המצב בירושלים מסובך עוד יותר, וזאת מאחר שפריסת הקווים תלויה בהתקדמות העבודות להקמת הרכבת הקלה בעיר. מאחר שהקו הראשון של הרכבת צפוי להתחיל לפעול רק ב-2010, נדחית הפריסה מחדש בהתאם. עם זאת, עובדיה מציין כי התבצעה פריסה ראשונית, "ומדי פעם נערכים עדכונים בקווים, בהתאם להתקדמות העבודות של הרכבת הקלה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הנוסעים מחכים. לידיעת שר התחבורה, שאול מופז
    צילום: ששון תירם
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים