שתף קטע נבחר

שרת התיירות מסכמת את 2008

חודש דצמבר רק החל, אבל במשרד התיירות לא התאפקו וכינסו מסיבת עיתונאים כדי לחגוג את הנתונים של שנת 2008. עם שיא במספר תיירים ושיא במספר לינות, לא פלא שהיו חיוכים. מה יקרה ב-2009? השרה בלילא רוצה לראות אתכם בצימר

בניגוד להרבה מאוד מסיבות עיתונאים שנערכו בשבועות האחרונים ועיקרן סיכומים ותצפיות כלכליות - באירוע שערך היום (ב') משרד התיירות נראו דווקא הרבה מאוד חיוכים.

 

שרת התיירות, רוחמה אברהם-בלילא, מנכ"ל משרד התיירות, שאול צמח, וסמנכ"ל השיווק של המשרד, אורן דרור, התכנסו כדי להציג בפני התקשורת את הנתונים המסכמים לקראת סוף שנת 2008, ולהשיק את קמפיין תיירות החורף החדש. בלילא פתחה ואמרה: "תחשבו בוודאי שאני מכנסת את מסיבת העיתונאים הזאת מסיבות פוליטיות והפריימריז שמתקרב, אבל אני לא יכולה להתעלם מהמספרים המדהימים שמשרד התיירות הגיע אליהם לקראת סוף השנה".

 

הנתונים שעליהם דיברה שרת החוץ פורסמו במהלך השבועות האחרונים ובראשם עומד המספר המרשים של כמעט 3 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בשנת 2008 - נתון שעולה על היעד המקורי שהציב המשרד לעצמו לשנה זו, 2.8 מיליון תיירים בלבד. בנוסף נרשמו בשנה זו 24 מיליון לינות בישראל - נתון שמהווה שיא של 60 שנה. מתוך הלינות, 22 מיליון היו במלונות, ורק 2 מיליון באתרי לינה אחרים (צימרים, הארחה כפרית וכו').

 

השרה תיארה את הישגי המשרד לשנת 2008: "הבאנו הרבה יותר תיירים מהרבה יותר מדינות, צירפנו טיסות מיותר יעדים, יש יותר לינות, יותר מועסקים - יותר כסף למשק הישראלי". היא מנתה כהישגים חשובים את ביטול הדרישה לוויזות עבור תיירים רוסים, ואת החתימה על הסכם עם סין על הפיכת ישראל ליעד תיירותי מאושר. צמח הוסיף ותיאר את ביטול הוויזות כ"המהלך הכי משמעותי בתחום התיירות בשנה האחרונה, ויותר מכך - זהו אחד מהמהלכים הדיפלומטיים הכי חשובים שנעשו השנה ותהיה לו השפעה על יחסי החוץ של ישראל".

 

אם יתנו הזדמנות - ננצל אותה

השרה ואנשי המשרד הדגישו את חשיבות תמיכת משרד האוצר במשרד התיירות - דווקא בתקופה כלכלית קשה. "הצלחנו לזכות באמון משרד האוצר", סיפרה בלילא, ודיווחה על תוספת של 10 מיליון ש"ח לתקציב המשרד. "צריך להפנים את העובדה שנושא התיירות הוא מנוף כלכלי מספר אחת של מדינת ישראל ואם נשכיל להבין את זה נזכה להכנסת משאבים נוספים מתיירות נכנסת". גם צמח התבטא בנושא ואמר: "לענף התיירות יש פוטנציאל גדול. זו תעשייה אופטימית אם נותנים לה את הכלים. היא מוכיחה את עצמה גם כשהתנאים הסביבתיים קשים. אם יתנו הזדמנות למשרד - נדע לנצל אותה, ואם יתנו משאבים, נדע למנף אותם".

 

צמח הוסיף והסביר כי התיירות היא ענף בסדר גודל של 6% מהתוצר הלאומי הגולמי, כאשר בשנת 2008 התיירות תרמה למשק ברמה של 15%. "התיירות תורמת לצמיחה בתעסוקה בצורה מאוזנת - גם בפריפריה. בתיירות ובתעשיות הנלוות לה מועסקים כ-60 אלף איש בישראל - שהם 6% מכוח העבודה במשק - ורובם באיזורי פריפריה. לכן שגשוג של ענף התיירות חשוב כל כך".

 

כמה תיירים היו לנו?
שנה מספר תיירים
2008 כ-3,000,000 (הערכה)
2007 2,293,000
2006 1,831,000
2005 1,916,000
2004 1,506,000
2003 1,063,000
2002 862,000
2001 1,206,000
2000 2,671,000

צמח הדגיש כי העובדה שישראל נתפסת כיעד לגיטימי בפני קהלים חדשים היא "תוצאה של עבודה נחושה ושל מהלכים שנעשו במשך שנים", והוסיף: "אנחנו רצים למרחקים ארוכים. המהלכים שנעשה עכשיו - הם שיאפשרו לנו לקצור את הפירות בשנים הקרובות".

 

"אנחנו לא מתעלמים מהמשבר הכלכלי, אנחנו מפוכחים", אמרה בלילא. "נכנס בשבוע הבא את ראשי התעשייה ונדון כיצד להיערך ל-2009. האתגר ככל הנראה יהיה לשמר את המצב הנוכחי. חייבים לתגבר את פעולות השיווק בעולם גם בשנה הבאה". המודעות למצב הכלכלי בארץ ובעולם הביאה גם לשינוי יעדי המשרד לשנת 2009 והפיכתם לצנועים יותר: לשמר את הישגי 2008 בכמות התיירים.

 

קמפיין של חורף

בתום סקירת שנת 2008 התפנו השרה ואנשי המשרד להצגת ה"בייבי" החדש - קמפיין המיועד לעידוד תיירות פנים בתקופת החורף. תחת הסיסמה "תפתיעו את עצמכם - חופשת חורף בישראל" ינסה המשרד לפתות ישראלים, ובעיקר זוגות, לצאת לחופשה רומנטית בארץ. הקמפיין יכלול תשדיר טלוויזיוני ופרסום באינטרנט בהיקף של 4 מיליון ש"ח.

 

השרה בלילא הציגה את הקמפיין בחיוך, ואמרה: "עברנו את החגים, עברנו את החופש הגדול, וזה הזמן ללכת לאיבוד ולהתפנק בזוג". דרור הסביר כי זהו "ניסיון ליצירת ביקוש ולהעלאת מודעות לתיירות דווקא בתקופת השפל שלה - החורף. הקמפיין נבנה בכוונה בתקופה שבה אחוזי התפוסה במלונות יורדים".

 

צמח: "הקמפיין נבנה יחד עם סוכני נסיעות של תיירות פנים, התאחדות המלונות ועמותות התיירות האיזוריות. המטרה העיקרית היא מצד אחד להניע לפעולה אנשים שאחרת לא היו יוצאים, ומצד שני, להסיט חלק מהתיירות היוצאת ולהשאיר אנשים בארץ בזכות מחירים אטרקטיביים".

 

צמח הסביר כי בתקופת החורף יהיו מבצעים מיוחדים במטרה למשוך את הישראלים לאתרי הלינה והנופש. הוא הדגיש כי לא מדובר רק בבתי מלון - חוויה תיירותית שלמה היא גם האטרקציה שאליה יוצאים, המסעדה שבה אוכלים ואפילו המונית שבה נוסעים". אנחנו מעודדים לצאת ולבחור מתוך ההיצע הכולל. כל אחד יבחר לעצמו את מה שמתאים לו - מזול ועד יקר.

 

בלילא סיכמה ואמרה: "יש לנו מדינה נהדרת. למרות המשבר הכלכלי, בזכות המחירים האטרקטיביים שהתעשייה מכינה - יש סיבה לצאת לחופש".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"יש לנו ארץ נהדרת". אברהם-בלילא
צילום: גיל יוחנן
מומלצים