שתף קטע נבחר

להחיות את פינטר

פסטיבל תיאטרון קריאה יוקדש למחזאי הרולד פינטר, שהלך לעולמו. הפסטיבל, שייערך בחודש מרץ וינוהל על ידי עודד קוטלר, תוכנן עוד קודם למותו של פינטר

תיאטרון הבימה ומרכז הפרינג' "תמונע" יקיימו במהלך חודש מרץ הקרוב פסטיבל תיאטרון קריאה שיוקדש למחזאי היהודי הבריטי, הרולד פינטר, שהלך בסוף השבוע האחרון לעולמו. הפסטיבל יתקיים במקביל להעלאת המחזה "בגידה" של פינטר על במת תיאטרון "הבימה" בסוף חודש מרץ. את ההצגה, המטפלת במשולש רומנטי, מביים מוני מושונוב ובה משתתפים לצדו גם אבי קושניר וליליאן ברטו.

 

את פסטיבל תיאטרון הקריאה יזם הבמאי והשחקן עודד קוטלר, שגם ינהל אותו אמנותית. היועץ האמנותי לפרויקט הוא פרופסור אבי עוז, שתרגם מספר מחזות של פינטר שכבר הועלו בארץ, בהם "הביתה" ("Homecoming"), "עפר ואפר" ו"בגידה", כמו גם את המחזות הקצרים "אחת לדרך", "שפת ההר", "סיבה למסיבה" ו"הסדר העולמי החדש".

 

הרעיון הראשוני לפסטיבל עלה לפני כשנה, אז הציע קוטלר שיתוף פעולה בין כל התיאטראות הרפרטוארים הפועלים בתל אביב, שיתקבצו בכל פעם סביב יוצר אחר. הראשון בהם אמור היה להיות פינטר. "המגמה הכללית בתיאטרון הישראלי אינה מאפשרת, בגלל סיבות מוכרות וידועות, להגיע למחזאי מופת בני זמננו שיצירותיהם מונחות על המדף וצועקות להיעשות", אומר קוטלר. "מדובר בחומרים נפלאים שאמנם מסוכנים מבחינת מפעלי המנויים, אבל מסעירים ומעוררי מחשבה. פינטר הוא ללא ספק אחד מהם. חשבתי שזו הזדמנות מצוינת גם עבור הקהל וגם עבור שחקנים, להיפגש עם יצירות מרתקות שכאלה לצד השלאגרים. לצד ההצגות חשבנו לקיים גם תערוכה גדולה של מאקטים והקרנת סרטים על פינטר ויצירתו בסינמטק תל אביב".

 

בגרסה המקורית כל תיאטרון היה אמור להציג הפקה בימתית, דלת תקציב אמנם אבל מלאה. למה זה נפל?

כי למעט הבימה, כל השאר נמלטו מסיבותיהם שלהם. לעיריית תל אביב, שבתחילת הדרך רצתה לתמוך בפרויקט, זה לא היה מספיק, אז הרעיון שינה צורה לפסטיבל של קריאות מבוימות".

 

רשימת המחזות שייקראו בפסטיבל אינה סגורה, אך לעת עתה מתגבשת רשימה שכוללת, בין היתר, קריאה מבוימת של "מסיבת יום ההולדת", אותה יביים קוטלר, "שפת ההר" בבימויו של הישאם סולימן מהתיאטרון של נצרת ו"אחד לדרך", מחזה פוליטי של פינטר, שיביים ככל הנראה את קריאתו רמי הויברגר.

 

"פינטר נחשב מבחינות מסוימות לגדול מחזאי אנגליה בני זמננו. הוא מצטרף לנבחרת של מחזאים כמו בקט, סטופארד, לוין, מרוז'יק, שפרד וגרוטוסקי, שניסו גם הם לראות מה נעשה מתחת לפסאדה של הדמויות שמתפקדות בחיי היומיום בצורה כזו או אחרת שנחשבת מוצלחת", אומר קוטלר. "כל המחזאים האלה מחפשים את החיידק. את אותו הדבר שבעצם גורם לאנשים לעתים רחוקות לכפור בהוויה ובקיום הסביל שלהם ולהוציא מתוך מעמקי נפשם פחדים, סיוטים, זיכרונות לא ברורים שמבקשים הבהרה.

 

"הטקסטים שפינטר אומר נשארים אצל מחזאים אחרים בדרך כלל בתת טקסט, הדמויות שלא אומרות את הלא נאמר. הוא נמצא בתהומות נפשם והכוח שלו הוא כזה שלפעמים קשה לך לנשום ממתח הדברים שמתרחשים על הבמה. לאו דווקא מהדברים הוודאיים אלא מהמתעתע. השפה שלו מתומצתת ומרוכזת והוא נודע בזכות הפאוזות שלו, שחשובות לא פחות מהמילים שלו, שחצובות בסלע".

 

פרופסור אבי עוז, שמייעץ לפרויקט והיה מיודד עם פינטר, אומר: "כשסיפרתי לו על הרעיון ליזום פסטיבל בו יוצגו יצירותיו, פינטר מאוד התרגש. הוא היה מאושר כי הוא האמין שבגלל ההתבטאויות שלו נגד ממשלת ישראל, מחרימים אותו בארץ. הוא שמח שברמה האמנותית, עבודתו מוערכת. אני מצר על כך שהפסטיבל לא יהיה בנפח שתוכנן בראשית הדרך, אני מתאר שמותו של פינטר באופן פרדוקסלי 'החייה' את היוזמה. טוב מאוחר מלעולם לא".

 

בתגובה לדברים אומר נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי: "עיריית תל אביב היתה אמורה לתת סיוע כספי ובסופו של דבר חזרה בה. הפרויקט התבטל מצידנו מסיבות כלכליות כיוון שלא נמצא גורם שיסבסד אותו. מעבר לכך לא מצאנו מחזה שמתאים לנו ולשחקנים שלנו". מתיאטרון בית ליסין נמסר בתגובה: "תיאטרון בית ליסין משקיע את משאביו בקידום המחזאות הישראלית. מעבר לכך, לא נמצא מחזה של פינטר שמתאים לשחקני התיאטרון".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פינטר. נודע בזכות הפאוזות
צילום: AFP
קוטלר. הציע שיתוף פעולה בין כל התיאטראות
צילום: איציק בירן
לאתר ההטבות
מומלצים