שתף קטע נבחר

כל משפחה מצחיקה בדרכה

"איש משפחה" הפכה בשנים האחרונות ל"משפחת סימפסון" החדשה. בראיון בלעדי ל-ynet מספר דיוויד א. גודמן, הכותב והמפיק הראשי, על יחסיו עם רשת "פוקס", הסצינות הנאציות השנויות במחלוקת והנטיות המיניות של סטואי

כש"איש משפחה" עלתה לאוויר לפני כעשר שנים, היא הצליחה להפתיע צופים רבים. יש שטענו שמדובר במין יצור כלאיים שנמצא איפשהו בין "משפחת סימפסון" ל"סאות' פארק". אבל האמת היא, שיוצר הסדרה, סת' מקפרלן, הצליח להפוך אותה למשהו כל-כך יוצא דופן ומרתק, בעיקר בגלל האופי החזק של כל אחת מהדמיות.

 

יש שם את סטואי, התינוק המרושע והמדבר, שבגלל שהוא אינטלקטואל, גם נושא מבטא בריטי כבד. בריאן, הכלב המדבר והאלכוהוליסט וכמובן את פיטר גריפין, אב הבית הלא המתפקד, השמן והמגוחך - שלוש דמויות שהן רק חלק קטן מתוך שלל הדמויות הכל כך אינדבידואליות בסדרה.

 

אגב, גם על הקולות של השלושה אחראי מקפרלן. אבל למרות המקוריות האדירה, אחרי שלוש עונות באוויר ברשת "פוקס" האמריקנית, "איש משפחה" ירדה משידור ולא הרבה האמינו שהיא תצליח לחזור, בטח שלא למעמד טוב יותר.


"איש משפחה". איש לא האמין שהתוכנית תתפוס תאוצה

 

"התוכנית לא שודרה במשך שלוש שנים ובמהלך כל הזמן הזה, סת' אמר לי שהוא רוצה שאני אנהל אותה כשהיא תחזור למסך", מספר דיוויד א. גודמן, הכותב והמפיק הראשי של הסדרה בראיון בלעדי ל-ynet. "עבדתי בעבר ב-15 תוכניות טלוויזיה שונות. כולן התבטלו ואף פעם לא שמעת מהן יותר. חשבתי שאין סיכוי שגם 'איש משפחה' תחזור. אבל למזלנו, זה קרה וזה היה מאוד מרגש כשהיתה לנו הזדמנות לשוב למרקע".

 

פיטר גריפין האמיתי

גודמן, יהודי שהגיע בפעם לביקור בישראל יחד עם אשתו וילדיו, בהחלט לא נראה כמו מישהו שכותב בדיחות שחורות ועוסק בהומור משוגע למחייתו, אלא דווקא כמו "איש משפחה" אמיתי, קצת כמו החנון של השכבה שקיבל לידיו את אחת העבודות הכי נחשקות בתעשיית הקומדיה והטלוויזיה בארצות הברית.

 

מצד שני, מי שצפה בעבר בראיונות ובצילומים מאחורי הקלעים של האנשים שעומדים מאחורי הדמויות המצוירות, מבין שרובם ככולם כלל לא מזכירים את הדמויות שהם מייצרים.

 

מדובר בחנונים שנונים, מעריצי "מלחמת הכוכבים" (ובעקבות כך, גם הפיקו את הפרק הארוך והמיוחד בשם 'Blue Harvest' המוקדש לטרילוגיה) שבראשיהם בדיחות מבריקות שהם מביאים היישר אל תוך הסדרה. גודמן, כנה ומרתק, באמת הגיע לסדרה והחל לנהל את העיניים יחד עם מקפלרן כשהיא חזרה למרקע, לפני כארבע שנים.

 

איש תעשייה

מלבד "איש משפחה", זכה גודמן לעבוד בעברו בכמה וכמה תוכניות טלוויזיה גדולות. הוא כתב תסריטים ל"בנות הזהב" ("אהבתי את הסדרה הזו, זו היתה העבודה הראשונה שלי ופיטרו אותי משם"), ל"פיוצ'ראמה" ול"סטאר טראק" שהיתה מעיין הגשת חלום עבורו, בתור מעריץ של הסדרה.

 

כשמאחוריו 20 שנות כתיבה ועבודה בתעשייה, גודמן חווה וראה את תעשיית הטלוויזיה משתנה לחלוטין ובמיוחד את התחום הקומי, במסגרתו נזנחו בשנים האחרונות הקומדיות לכל המשפחה והשקיעו יותר בקומדיות מתוחכמות ובוגרות יותר, כדוגמת "משפחה בהפרעה", "תרגיע", "המשרד", "פילדלפיה זורחת" ועוד רבות.

 

"זה קצת עצוב שקומדיות משפחתיות כמו 'צער גידול בנות' או 'אריזה משפחתית' נעלמו מהרשתות המובילות", הוא אומר, "אמנם לא הפסיקו בארצות הברית לייצר סדרות שכאלה, אבל העבירו את רובן לערוצי ילדים כמו 'דיסני' או ניקלודיאון'. אני חושב שיש קהל גדול מאוד לאותן תוכניות אבל נדמה שהרשתות לא ממש יודעות לעשות תוכניות כאלה יותר. חוץ מזה, רשתות מתרכזות היום מאוד בדמוגרפיה וקשה מאוד להפיק תוכנית שפונה לכולם דמוגרפית.


שחקני "המשרד". הסדרות הקומיות הבוגרות השתלטו על המסך (צילום: AP)

 

"אגב, ל'משפחה בהפרעה', 'תרגיע' או אפילו ל'סאות' פארק' אין ממש הרבה קהל יחסית לכמות הצופים האמריקאים", מגלה גודמן, "'משפחה בהפרעה' בוטלה אחרי שלוש שנים ו'תרגיע' משודרת בכבלים ולא ברשת מובילה. היתרון של התוכניות האלה הוא בכך שהן מחובבות על ידי אנשים בהוליווד. הן פופולריות בקרב מפיקים.

 

אני, אגב, דוגמה טובה לבועה הזו. אני מאוד אוהב את התוכניות האלה, אבל אמריקה לא ממש אומרת להן 'כן'. רוב אמריקה, 'העם', לא ממש מתחבר לתוכניות שהן על הקצה. הוא מעדיף לראות 'אמריקן איידול' או את 'ריבה', שזה סיטקום עם השחקנית ריבה מקנטייר, שרץ כבר כמה שנים וקיבל אחוזי צפייה מאוד טובים".

 

כותבים על הקצה

אולי הוא חי בבועה, אבל בשנים האחרונות כאמור, גודמן יושב על כיסא מבוקש, ומצליח יחד עם מקפלרן והצוות, לשמור על טריות ולהמשיך להציב את "איש משפחה" כאחת הסדרות המצחיקות ביותר שקיימות בטלוויזיה.

 

בשבוע שעבר, עונתה השישית הגיעה לישראל (ראשון ב-21:00, yes stars comedy) ומלבד עבודתו כמפיק וכותב ראשי, יכול מאוד להיות שנתקלתם בקולו של גודמן, כשהדמות הפרודית של השחקן ריי רומאנו הופיעה בסדרה. קולו דומה מאוד לקולו של רומנו ובהמשך לבדיחות בנושא שהתגלגלו בין חברי הצוות, החליטו להעניק לו דמות משלו בסדרה, כשהוא מדבב אותה מבלי לייצר קול מיוחד, אלא לזרוק מילים, כרגיל.


"איש משפחה". הצחוק האמיתי מגיע ב-Cutaways

 

אחד המאפיינים שהופכים את הסדרה לכל כך טובה, הוא הבדיחות שכלל לא קשורות לעלילות הפרקים. גודמן קורא להן "Cutaways" וברוב המקרים, אחת הדמויות תיזכר באירוע שקרה בעבר ואז יציגו אותו בקשר-לא קשר ובצורה מטופשת וקורעת מצחוק.

 

"כולנו מאוד אוהבים את הבדיחות האלה, והכי קשה לכתוב אותן", מספר גודמן על התהליך, "אני גם מאוד אוהב לשלב בהן דברים שהם מתחום העניין שלי, כמו 'מלחמת הכוכבים' או גיבורי קומיקס כמו 'סופרמן'.  מצד שני, אני מאוד גאה כשאנחנו בונים סיפור של ממש.

 

"יצרנו פרק אחד שפיטר נתקע על אי בודד ואשתו, לואיס, מתחנת עם בריאן הכלב. כשפיטר חוזר, לואיס מתחילה לנהל איתו רומן ולבגוד בבריאן. ככותב, זה ממש כיף לבוא עם סיפור שהוא בעצם טלנבולה אבל עם שימוש בדמויות שלי".

 

לא פעם גם הסתבכתם, כשהבדיחות האלה היו כנראה שחורות מדי.

 

"עשינו תוכנית אחת שהדמות של מורט, הרוקח היהודי, חוזרת בזמן לגרמניה הנאצית. סטואי ובריאן מגיעים לשם וסטואי לבוש במדים של חייל נאצי. כשהוא מוריד אותם, מודבקת עליו מדבקה של הקמפיין הנשיאותי של ג'ון מקיין ושרה פיילין. זה גרם לשערוריה. אם התוכנית תשודר בישראל, אולי לא ירצו אותי פה, דווקא בגלל שהוא לבש מדים של נאצי ולא בגלל מקיין", הוא צוחק.

 

קרה פעם שאסרו עליכם לשדר בדיחה כלשהי?

 

"היה שחקן פוטבול מפורסם בארצות הברית, בשם פאט טילמן. הוא עזב את קריירת הפוטבול שלו והתגייס לצבא האמריקני באפגניסטן ונהרג שם בטעות על ידי אש אמריקנית. צחקנו על זה, והבדיחה הגיעה לבוס של הרשת, שלא אהב את זה והיא לא שודרה. אבל אפשר למצוא את הסצנה הזו בדי.וי.די.

 

"צריך לתת ל'פוקס' הרבה קרדיט", ממשיך גודמן, "הרשת מבינה כמה חשוב לשמור על תוכנית שהיא קצת על הקצה והיא מבינה את הבדיחות. אבל היא עדיין צריכה לשמור על מערכת יחסים טובה עם התחנות המקומיות שלה. אז אנחנו תמיד בדיונים על מה אנחנו יכולים ומה אנחנו לא. זה דיון הוגן, הם בצד שלנו אבל בכל זאת, מדובר בעסק ואנחנו צריכים שאנשים ימשיכו לצפות בתוכנית".

 

צחוק לכולם

אז מהו סוד קסמה של "איש משפחה"? שמסתמנת כ"משפחת סימפסון" ו"סאות' פארק" של העתיד הקרוב?  "בצורה משונה, אומרים על התוכנית שהיא הקדימה את זמנה", אומר גודמן, "זה מתקשר למדיה האינטרנטית ואיך שצופים שם בתוכניות. בגלל שבפרקים יש כל כך הרבה בדיחות, אתה יכול לקחת קליפ קצר, לשים אותו ב-youtube וכולם ידברו על הקליפ או על הבדיחה הזו. אלה בדיחות שאתה לא צריך בכלל לראות את הפרק בשביל להבין אותן.

 


על פיטר: "ברור שהוא דומה להומר סימפסון, אל בנדי וארצ'י בנקר"

 

"הסיבה השנייה היא שבסופו של דבר, התוכנית היא לכולם", הוא מסכם. "באופן מוזר, היא כן תוכנית לכל המשפחה. אפשר לראות את זה גם בצוות הכותבים.

יש לנו כותבים בתחילת שנות העשרים שלהם ובתחילת שנות החמישים וזה כנראה משפיע על דורות הצופים. לבסוף, הסיבה המקורית חוזרת לסת' וליצירה של הדמויות. סטואי למשל הוא דמות מאוד יוצאת דופן והיא אף פעם לא הוגדרה לגמרי. לא ברור אם הוא הומו, אם המשפחה מבינה אותו ולמה רק בריאן הכלב מבין אותו. אנחנו אף פעם לא נותנים לדברים האלה תשובות וזה משאיר את הצופים מרותקים. אנחנו כן מדברים על הכללים הטלוויזיוניים, כל הזמן, אבל אם זה גורם לנו לצחוק, אנחנו שוברים אותם".

 

"כמובן שיש גם את פיטר", נזכר גודמן, "ברור שהוא מאוד דומה להומור סימפסון, לארצ'י בנקר, לאל בנדי או לכל אחת מהדמויות האבהיות הטיפוסיות. אבל יש בו כל כך הרבה כוח של אנרכיה. הוא הולך עד הסוף עם הדברים שהוא עושה. אף אחת מהדמויות האחרות האלה לא מכה את אשתו ואת הילדים שלו, אבל לפיטר יש את האלימות המצוירת הזו בתוכו. אם היית עושה את זה עם שחקנים אמיתיים, כמובן שזה לא היה עובר ולא היית יכול לשדר את זה, אבל מסיבה מסוימת, עם פיטר זה נורא מצחיק".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גודמן. חבורת החנונים הפכה לכוכבים
מקפרלן. הפרצוף שמאחורי
לאתר ההטבות
מומלצים