שתף קטע נבחר

מדריך צילום דיגיטלי: דבר אלי בפרחים

פרחים יפים הם נושא צילום פופולרי ועם זאת מאתגר. הפעם נבדוק אילו כלים מציעה לנו המצלמה הדיגיטלית כדי לצלם תמונות טובות יותר של פרחים

החורף הגיע, הגשם מטפטף, ובטבע אפשר למצוא שלל פרחים צבעוניים ויפיפיים. אך אם ננסה לגשת ולצלם את הפרחים האלה, נגלה כי המשימה לא פשוטה בכלל. בשביל להצליח לצלם פרחים שיראו "כמו במציאות", צריך לדעת מספר טכניקות צילום.

 

במדריך הבא נגיש לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לצלם פרחים בצורה טובה יותר.

 

דעו מה אתם מצלמים

כדי שהתמונה תעביר היטב את יופיו של הפרח, ראשית יש להחליט כיצד לגשת אל הפרח. מהו המאפיין המרשים ביותר של הפרח? כדי להראותו, האם יש לצלם רק את הפרח,

את כל הצמח או את הענף עליו הוא נמצא?

 

אם לפרח עצמו מבנה מרשים, התקרבו אליו ככל האפשר, כך שימלא את רוב מסגרת התמונה. אולם, אם גם הצמח עצמו מעניין וראוי להיכלל בתמונה, התרחקו, אך לא יותר מדי. בתמונת צמח מלא יש להביא בחשבון כי הפרח יופיע קטן ויהיה קשה להתרשם ממנו. אם על הצמח יש מספר פרחים, מומלץ להקפיד כי כולם ייראו ממוקדים.

 

גם בצילום פרחים חשוב להקדיש תשומת לב לרקע. וודאו כי אין ברקע עצמים, קווים או נקודות בוהקות שעלולים להסיח את המביט בתמונה ולגרוע מיופיו של הפרח. זכרו כי ככל שתתקרבו יותר אל הפרח, כך המיקוד יהיה סלקטיבי יותר ועצמים הממוקמים הרחק ברקע יופיעו מטושטשים יותר, מה שמאפשר לקבל רקע אחיד ונקי יותר.

 

תאורה

שימו לב מאיזה כיוון מגיעה התאורה בצילום. תאורה קדמית של מבזק (פלאש) או שמש מאחורי גב הצלם, לרוב מניבה תוצאות שאינן מרשימות. התאורה הטובה ביותר לפרחים היא תאורה רכה (ללא צללים חזקים), כמו זו בשעות הבוקר המוקדמות או מעט לפני השקיעה.

 

שמש בוקר או אחר הצהריים נמוכה המאירה מאחורי עלי הכותרת, יוצרת אפקט תאורה אחורית מעניין מאד, בו עלי הכותרת החצי-שקופים יופיעו בתמונה מוארים, ושאר הצמח חשוך. על מנת להאיר גם את החלק הקדמי של הצמח ניתן להפעיל את המבזק.

 

והנה סוד קטן: יש המשפריצים מים על הפרח, כדי שטיפות המים ינצנצו בתאורה האחורית. אחת הבעיות בצילום פרחים היא נטייתם של עלי הכותרת להבריק באור השמש או המבזק. אם הבחנתם בבוהק שכזה, שנו את זווית הצילום. אם לא ניתן לעשות דבר, אפשר להיעזר בעיבוד פוטושופ לאחר הצילום.

 

לחצן הפרח

מטרתו של לחצן הפרח היא לאפשר לעדשת המצלמה להתמקד למרחקים קרובים. דגמים מסוימים של מצלמות מציעים מצב סופר-מאקרו, המקרב אותנו עוד יותר ומאפשר לצלם אפילו קטע מעלי הכותרת או האבקנים. מצב סופר-מאקרו מסומן בדרך כלל באמצעות האות S המופיעה לצד אייקון הפרח.

 

במצב צילום תקריב (אייקון הפרח) או בסופר-מאקרו, ניתן ללחוץ על לחצן הזום על מנת להרחיק את התקריב ככל האפשר ולאפשר לעדשה להתמקד למרחק קרוב יותר (כן כן, הפוך מההיגיון).


המצלמה במצב סופר מאקרו, המאפשר התקרבות רבה ונקודת מבט חדשה לתוך הפרח (צילום: זמן דיגיטלי)

 

כדי לצלם את הצמח במלואו אין צורך ללחוץ על לחצן הפרח.

 

בעלי מצלמות רפלקס דיגיטליות - על מנת לצלם תקריב, יש למקד את העדשה למרחק הרצוי. מי שצילום תקריבים קרוב לליבו, מומלץ שירכוש עדשה לצילומי תקריב, הנקראת עדשת מאקרו.

 

בעיות מיקוד וטשטוש

כאשר מצלמים פרח מקרוב או מספר פרחים על ענף, מיקוד העדשה הופך לסלקטיבי. כלומר, אזורים רחוקים או קרובים מאד עלולים להופיע בתמונה לא ממוקדים. במקרה של פרחים, לרוב רצוי להתמקד על האבקנים. כדי לעשות זאת, השתמשו בשיטת ה”חצי לחיצה” (לחיצה עדינה אשר גורמת למצלמה למקד את העדשה אך לא לצלם):

 

1. ודאו כי אזור המיקוד (האבקנים, לדוגמה) נמצא במרכז העינית (והתמונה).

2. לחצו חצי לחיצה על לחצן הצילום והשאירו את האצבע לחוצה.

3. עדיין מבלי לעזוב את הלחצן, כוונו את המצלמה לכיוון הרצוי לקומפוזיציה שבחרתם והשלימו את הלחיצה. על ידי כך, תבטיחו שהמצלמה תנעל את המיקוד על האבקנים, גם אם בעת הצילום עצמו הם לא יופיעו במרכז העינית.

 

כאשר מצלמים תקריב של צמח שלם, ייתכן שחלקים ממנו יופיעו לא ממוקדים. על מנת שמירב הפרטים יופיעו בחדות, אפשר להרחיק את הזום. ככל שהזום בצד הרחוק יותר שלו (סימן W על לחצן הזום) כך תוכלו לכלול יותר אזורים בתמונה בחדות. קירוב הזום (סימן T) יוצר את התופעה ההפוכה, של מיקוד סלקטיבי.

 

כלומר, רק האזור שעליו התמקדה העדשה יופיע בחדות, וכל מה שנמצא מלפניו או מאחוריו יהיה מטושטש. אם דגם המצלמה שברשותכם מאפשר שליטה על הצמצם, הרי שתוכלו להגדיל את טווח החדות באמצעות שימוש במספרי הצמצם הגדולים יותר (כגון 8 או 11) או להשיג אפקט של מיקוד סלקטיבי באמצעות מספרי הצמצם הקטנים יותר (2.8 או 4).


קירוב הזום או שימוש במספר צמצם קטן מאפשר אפקט של מיקוד סלקטיבי, המדגיש את הפרח עליו מתמקדים ומטשטש את הרקע (צילום: זמן דיגיטלי) 

 

בעיה נוספת הקשורה בטשטוש היא “מריחת” התמונה עקב רוח חזקה. פתרון אפשרי הוא להשתמש במבזק שמקפיא את התנועה וזאת בתנאי שהתאורה באזור הצילום אינה חזקה (לא בשמש ישירה). פתרון אחר המתאים למצלמות רפלקס או למצלמות המאפשרות שליטה על מהירות התריס: להעביר את המצלמה למצב S או Tv ולהגדיר צילום במהירות תריס הגבוהה מ-1/250.

 

ניתן להשתמש באפקט המריחה גם כאמצעי אמנותי: לצלם בכוונה במהירות תריס איטית תוך הזזה של המצלמה. מהירות התריס יכולה להיות 1/15 או נמוכה יותר, 1/8 או 1/2 שניה. התוצאה היא תערובת צבעים אבסטרקטית, כפי שניתן לראות בתמונות כאן. אפשר להשתמש במריחה הנובעת ממהירות תריס נמוכה, לצורך אפקט אבסטקרטי.

 


כך נראה שדה הפרחים בתמונה "רגילה" (צילום: זמן דיגיטלי)

 


כך נראה אותו השדה בצילום עם מהירות תריס 1.8 שנייה תוך הסטת התמונה בעת הצילום (צילום: זמן דיגיטלי)

 

הכתבה פורסמה במקור ב"זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה, גליון 26. לחצו כאן כדי להזמין מנוי .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כך מצלמים פרחים נכון
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים