שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חוצה ישראל - מוזילים קנסות בכביש 6
    פער של שמונה מיליון שקל בין הכנסות חברת חוצה ישראל מגביית קנסות, לבין הוצאותיה בגין אכיפה וגבייה, עשוי לחזור לציבור. מפעילת כביש 6 מבקשת מהמדינה אישור להפחתת קנסות ב-50%

    בשנת 2008 הסתכמו הכנסות כביש חוצה ישראל מקנסות ב-27 מיליון שקל - כך עולה מבדיקה שערכה הרשות הממונה על הזכיינית שמפעילה את הכביש. בעקבות זאת, החליטה חברת כביש חוצה ישראל, הרשות הממונה על זכיינית כביש מספר 6, להפחית את הקנסות המוטלים על נהגים שאינם שמשלמים בזמן את דמי השימוש בכביש.

     

    מבדיקה שערכה החברה, עולה כי בשנה שעברה הסתכמו הכנסות הזכיינית מקנסות ב-27 מיליון שקל. לעומת זאת, הוצאות הזכיינית בגין אכיפה וגבייה הסתכמו ב-19 מיליון. בחברת כביש חוצה ישראל, הסבירו היום ל-ynet כי על-פי החוזה שחתמה הזכיינית עם המדינה, היא אינה יכולה להפיק רווחים מסעיף האכיפה והגבייה. לכן, החליטה הרשות להמליץ לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, להפחית את הקנסות בשיעור ממוצע של 50%. המלצת החברה הוגשה הבוקר (ד') לשר, ועל-פי הערכות היא תאושר בזמן הקרוב.

     

    על-פי הצעת חברת חוצה ישראל, אלו יהיו הקנסות החדשים:

     

    • קנס בגין איחור ראשון: 10 שקל במקום 21 שקל.

    • קנס ראשון נוסף: 20 שקל במקום 41 שקל.
    • קנס שני: 40 שקל במקום 85 שקל.

     

    אסור להרוויח

    על-פי החוזה שחתמה הזכיינית עם המדינה, היא רשאית לגבות קנסות בגין איחור בתשלום דמי השימוש בכביש. קנסות אלה אושרו במסגרת חוק "כביש אגרה",
    ושיעורם נקבע על-ידי הרשות הממונה - חברת כביש חוצה ישראל. על-פי חוק, הזכיינית רשאית לגבות קנס בכל מקרה של איחור - כלומר, בכל נסיעה שאינה משולמת במועד.

     

    אולם, בחברת כביש חוצה ישראל מבהירים היום כי לזכיינית אסור על-פי החוזה הקיים להרוויח מהגבייה - אלא רק לכסות את ההוצאות בגין האכיפה. לפיכך, הגבייה העודפת ב-2008, שהסתכמה בשמונה מיליון שקל, לא יכולה לשמש את הזכיינית בכל דרך שהיא - למעט לצורך כיסוי חוסר עתידי בסעיף האכיפה.

     

    "מדינה חשוכה"

    שיטת הגבייה ומנגנון הקנסות של כביש 6 זוכים מאז פתיחת הכביש לביקורת חריפה מצד נהגים. לפי החוזה הקיים על המדינה, לא רק שהזכיינית יכולה להטיל קנסות על נהגים - הרי שכנגד מי שמאחר לשלם, מתיר החוק גם לפתוח בהליכי הוצאה לפועל. בפסיקה של ועדת ערר מטעם חברת חוצה ישראל - בעניינו של נהג שביקש לבטל קנס בגובה כ-8,000 שקל בגין שתי חשבוניות בסך 153 שקל - נמתחה ביקורת חסרת תקדים על הזכיינית ועל החוק.

     

    כך כתב יו"ר ועדת הערר, עו"ד ירמיהו גור: "(פתיחת תיק הוצאה לפועל הוא) מעשה שמתאים רק למדינה חשוכה, והדבר מהווה פגיעה בלתי חוקתית ובלתי מידתית בכבודו ובקניינו של החייב, בדיוק כפי שלא ניתן לפתוח תיק ללא פסק דין, שטר או שטר משכון".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים