שתף קטע נבחר

מבקר המדינה חוקר את רכבת ישראל

אחרי חשיפת בעיות הבטיחות, מבקר המדינה נכנס לפעולה. ל-ynet נודע כי המבקר חוקר מספר נושאים הקשורים לרכבת ישראל, בהם אירועי בטיחות שונים. רק לאחרונה אמר מנכ"ל רכבת ישראל, חקי הראל, כי רמת הבטיחות ברכבת אינה מספקת

מבקר המדינה חוקר את רכבת ישראל. ל-ynet נודע כי משרד מבקר המדינה עורך ביקורת ברכבת ישראל, המתמקדת במספר נושאים. על-פי הערכות, המבקר, מיכה לינדנשטראוס, יתמקד בין השאר בליקויי בטיחות ברכבת: בחודשים האחרונים אירעו מספר אירועי בטיחות חמורים, בהם תאונות בין רכבות, ירידת קרונות מהפסים, ופגיעת רכבות בכלי רכב שחצו מעברים בניגוד לחוק. ראוי להזכיר כי בתחילת השבוע פורסם ב-ynet דו"ח פנימי של הרכבת, ובו מודה מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כי רמת הבטיחות ברכבת אינה מספקת.

 

 


רכבת ישראל - מבקר המדינה חוקר מספר נושאים, כולל ליקויי בטיחות

 

מי מפקח על הרכבת?

נושא נוסף, אליו נדרש מבקר המדינה בעבר, הוא היעדר פיקוח על פעילות הרכבת מצד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: למרות המלצת המבקר מ-2006, לפיה יש לקיים פיקוח חיצוני ובלתי-תלוי על פעילותה של הרכבת, רק לאחרונה החל לפעול במשרד התחבורה אגף "רישוי מסילתי". אלא שגם אגף זה אינו מבקר בפועל את פעילות הרכבת, ורק בשבועות האחרונים פורסם מכרז לבחירת גוף חיצוני - שיהיה אחראי על פיקוח וביקורת הרכבת. גם חקירת תאונות רכבת אינה מתבצעת עדיין על-ידי גורם חיצוני ובלתי-תלוי.

 

יש לציין כי מבקר המדינה נוהג לערוך ביקורות חוזרות לכל הגופים המבוקרים על-ידו. הביקורות הנערכות כעת ברכבת, הן למעשה המשך ישיר למספר דו"חות חמורים שפרסם המבקר בעבר, בהם דו"ח בנושא הבטיחות ברכבת שפורסם ב-2006, לאחר תאונות הרכבת הקטלניות ברבדים ואחוזם. דו"ח זה חשף ליקויים רבים בהתנהלות הרכבת, בהם הכשרת נהגי קטר לקויה, היעדר חקירות בלתי-תלויות לתאונות, וטיפול לקוי במפגשי כביש-מסילה.

 

בדו"ח פנימי שנחשף לאחרונה ב-ynet, אומר מנכ"ל הרכבת הראל כי "יתכן שתהליכי החיסכון וההתייעלות אשר התרחשו בשנים האחרונות, הובילו לביטול בעלי תפקידים שונים אשר עסקו בתהליכי התפעול". כתוצאה מכך, חושש הראל, כי "תהליכי התפעול (ברכבת, ש.ה) אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת".

 

על-פי הערכות, מבקר המדינה ייבצע בדיקה חוזרת גם בעניין העסקת קרובים ברכבת: ב-2007 פרסם המבקר דו"ח שקבע כי ברכבת מועסקים קרובי משפחה רבים. יש לציין כי בבדיקה שערך ynet כשנה לאחר פרסום הדו"ח, עלה כי מספר הקרובים המועסקים ברכבת דווקא עלה לאחר פרסום הדו"ח: חקירת המבקר גילתה כי ב-2005 הועסקו ברכבת כ-220 קרובי משפחה - או כ-13% מסך כל העובדים. מבדיקת ynet, עלה כי מספר הקרובים המועסקים עלה ל-353 עובדים - או כ-17% מסך כל העובדים.

 

תגובות

במשרד מבקר המדינה אישרו כי מתקיימות ביקורות במגוון נושאים ברכבת ישראל. עם זאת, דובר המשרד סירב לפרט באילו נושאים עוסקות הביקורות - או מתי הן צפויות להתפרסם - וזאת על-מנת שלא לפגוע במהלך החקירה.

 

במשרד התחבורה אומרים היום ל-ynet כי הם "לא מכירים בדיקה שכזו".

 

בתגובה לדברים, אומרים ברכבת ישראל כי בדיקות המבקר בחברה מתנהלות באופן שוטף. עוד אומרים ברכבת, כי כל החקירות של המבקר הפנימי של החברה עוברות למשרד מבקר המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת תחת חקירה
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים