שתף קטע נבחר

שובה של ינטל

הקאמרי ותיאטרון חיפה יעלו לקראת אוקטובר את "ינטל" בגרסה מוזיקלית. בין המתמודדות המובילות על התפקיד: אולה שור-סלקטר ואניה בוקשטיין

אחרי כ-30 שנה מאז עלתה על במת תיאטרון הקאמרי בתל אביב גרסה תיאטרונית ראשונה לסיפורו הקצר של יצחק בשביס זינגער, "ינטל תלמיד הישיבה", חוזר המחזה שכתבו במשותף זינגער ולאה נפולין, לקאמרי. את ההפקה, גרסה מוזיקלית שתעלה ככל הנראה כקופרודוקציה של תיאטרון הקאמרי והתיאטרון העירוני של חיפה, יביים משה קפטן והחזרות על ההצגה עתידות להתחיל לקראת חודש יולי.

 

בין השמות המרכזיים שעלו לתפקיד ינטל היו אולה שור-סלקטר ואניה בוקשטיין. על התפקיד הגברי הראשי בהצגה יתמודדו יחזקאל לזרוב ואיתי טיראן.


שור-סלקטר. האם היא תיכנס לנעליה של ברברה סטרייסנד? (צילום: גדי דגון)

 

מרכז עלילת הסיפור של זינגער נע סביב בחורה צעירה שמתעמתת עם המסורת היהודית בכך שהיא מנהלת עם אביה, רב גדול בתורה, שיחות בנושאים תיאולוגיים. עם מותו של האב, היא גוזזת את שערה ומתחזה לגבר צעיר בשם אנשל על מנת שתוכל להתקבל לישיבה ולהמשיך בלימודי התלמוד. כשאביגדור, החברותא שלה ללימודים בישיבה, מגלה את האמת, עומדת ינטל על זכותה לרכוש ידע.

 

המחזה עלה לראשונה על במת ברודווי ב-1975 בבימויו של רוברט קאלפין והוצג מאות פעמים. ב-1983 ברברה סטרייסנד הפיקה, ביימה, עיבדה לתסריט ושיחקה בגרסה הקולנועית שזכתה להצלחה עולמית. כאמור, ההפקה הישראלית הראשונה של המחזה עלתה על במת הקאמרי לפני יותר משלושים שנה בבימויו של חנן שניר, כשאת תפקיד ינטל גילמה השחקנית ג'יטה מונטה. הפעם האחרונה בה עלה המחזה על הבמה בישראל היתה ב-2006 אז הציג תיאטרון הספריה גרסה מצומצמת של ההפקה.


לזרוב. יתמודד מול אתי טיראן על תפקיד אביגדור (צילום: מרב יודילוביץ') 

 

צוות היוצרים שילווה את ההפקה המחודשת יהיה ככל הנראה זה שעבד עם הבמאי משה קפטן בהפקת המחזמר "כנר על הגג" ויכלול את מעצב התפאורה רוני תורן, מעצבת התאורה פליס רוס ומעצבת התלבושות אורנה סמורגונסקי. בקאמרי אומרים שהליהוקים אמורים להיסגר בשבועות הקרובים. מדובר בהפקה גדולה בהשתתפות 16 שחקנים ונגנים.

 

הבמאי, משה קפטן, חוזר לעסוק בעולם היהודי ולדבריו מדובר בחלום שמתגשם. "שנים אני חולם לעשות את המחזה הזה", הוא אומר, "מדובר באחד הסיפורים המופלאים שכתב בשביס זינגער ואחרי הפגישה המחודשת שלי עם טוביה החולב חשבתי שגם הסיפור הזה ראוי לרענון תיאטרלי.

זינגער קרא ליצירה שלו 'רומן אירוטי'. אני מעדיף שלא להתעסק בביטוי הזה אלא לתת דגש ללגיטימציה של כל אחד באשר הוא, גבר או אשה, להיות חופשי, עצמאי ונגיש לתורה. המחזה הזה עוסק במתח בין נשים לגברים בכל תחומי החיים. זה היה נכון לימים עברו, זה נכון גם להיום ברמות שונות בשכבות שונות של החברה".

 

קפטן, חוזר בשאלה בעצמו, אומר: "העולם היהודי מרתק אותי ואני שמח על המפגש המחודש עם העולם שממנו אני בא".

 

קפטן יודע שגם בהפקה זו ההצגה יכולה להצליח או להיכשל בזכות ליהוק נכון או שגוי. "ברברה סטרייסנד הפכה את הגיבורה לדמות המרכזית אבל בעיני, גיבור לא פחות גדול הוא אביגדור, שמשמש כמספר שדרך עיניו אנחנו צופים במתרחש. אני משער שהמיתוס שברברה סטרייסנד יצרה סביב הדמות ילווה אותנו בהפקה, אבל הגרסה הבימתית שונה מהסרט".

 

יש לך העדפות לגבי ליהוק?

 

"בימים האלה אנחנו מנהלים דיונים על הליהוק ואני מאמין שבסוף התהליך תימצא הנבחרת המתאימה ביותר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בוקשטיין. מועמדת לתפקיד ינטל
לאתר ההטבות
מומלצים