שתף קטע נבחר

סין: צניחה חדה ברווחי התעשייה בינואר-פברואר

רווחי חברות התעשייה הגדולות צנחו ב-37% בחודשיים הראשונים של השנה. הנפגעות הגדולות ביותר - יצרניות האלומיניום וחברות האנרגיה. עוד דווח היום כי המכירות הקמעונאיות ביפן צנחו בשיעור החד ביותר בשבע שנים בפברואר

רווחי מפיקות הנפט הסיניות, יצרניות הפלדה וחברות תעשייתיות גדולות אחרות במדינה צנחו בחדות בינואר ובפברואר, לאחר שמכירותיהן נפגעו בגלל המשבר הכלכלי העולמי. כך לפי נתונים שפרסמה היום (ו') לשכת הסטטיסטיקה הלאומית הסינית.

 

 

מהנתונים עולה כי הנפגעות הגדולות ביותר מהמשבר היו יצרניות האלומיניום ומתכות אחרות, שסבלו מהפסד נקי של 1.9 מיליארד יואן (277  מיליון דולר). חברות הברזל והפלדה הפסידו 112 מיליון דולר, אם כי היצרניות הגדולות ביותר דיווחו על רווחיות.

 

הצמיחה הכלכלית בסין רשמה האטה לקצב של 6.8% ברבעון הרביעי של 2008, לעומת 13% בתקופה המקבילה ב-2007. זאת, על רקע צניחה בייצוא ובמכירות המקומיות של נדל"ן, כלי רכב ומוצרים נוספים. כלכלנים עצמאיים צופים כי הצמיחה הסינית תואט ל-5% השנה.

 

תוכנית התמריצים בהיקף של 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר) עליה הודיעה סין צפויה לחזק חברות גדולות, בכך שהיא מזרימה כספים להוצאות על עבודות ציבוריות. הממשלה הודיעה על תוכניות סיוע ל-10 תעשיות, בהן פלדה, ספנות, אלקטרוניקה ויצרניות רכב. תוכניות הסיוע כוללות קיצוצי מסים, העברת כספים לשיפור טכנולוגי, וסיוע נוסף.

 

מנתוני לשכת הסטטיסטיקה עולה כי סך הרווחים שרשמו החברות התעשייתיות הגדולות בסין, שהכנסותיהן השנתיות עומדות על יותר מ-500 מיליארד יואן (7.3 מיליארד דולר), בינואר ובפברואר עמד על 219.1 מיליארד יואן (32 מיליארד דולר). רווחי חברות הטלקום והאלקטרוניקה צנחו ב-96.3% בחודשיים הראשונים של השנה. רווחי חברות הנפט והג צנחו ב-86.1%. מפיקת הנפט הגדולה בסין, פטרוצ'יינה, דיווחה השבוע כי רווחיה ב-2008 צנחו ב-22%.

 

צניחה במכירות הקמעונאיות ביפן

בתוך כך דווח היום כי המכירות הקמעונאיות ביפן צנחו בשיעור החד ביותר בשבע שנים בפברואר. משרד הכלכלה, המסחר והתעשייה היפני דיווח כי המכירות הקמעונאיות צנחו בפברואר ב-5.8% לעומת שנה קודמת, והסתכמו ב-101 מיליון דולר (9.98 מיליארד ין). זוהי הצניחה החודשית השישית ברציפות. הייצוא היפני צנח בפברואר בשיא של 49%.

 

הצניחה במכירות של חנויות כלבו, שנוטה לשקף הוצאות על מוצרי יוקרה, היתה חדה במיוחד בפברואר - 11.5% לעומת החודש המקביל אשתקד. כך לפי נתוני איגוד חנויות הכלבו היפני.

 

מדד המחירים לצרכן ביפן (מדד הליבה, ללא מזון) נותר ללא שינוי בפברואר. מדד הליבה לאזור טוקיו, שנחשב למייצג את מגמת המחירים במדינה כולה, עלה ב-0.4% במרץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברות האלומיניום הפסידו
צילום: רויטרס
מומלצים