שתף קטע נבחר

 

ביקורשת: האתר של מד"א צריך קצת הנשמה

באתר של מגן דויד אדום אפשר למצוא מידע שמיש, טיפים לעזרה ראשונה, עדכונים על מצב בנק הדם ועוד - אבל ניכר כי חסרה בו תחזוקה שוטפת

כשהתבקשתי לכתוב למדור ביקורשת, ביקשו ממני לבדוק את האתר של מד"א. הדבר הראשון שעלה לי בראש היה:"למה מד"א צריך אתר?". אתר הוא ערוץ תקשורת נהדר לכל ארגון כדי לקדם את מטרותיו ואת מוצריו. כלומר במקרה של מד"א אנחנו מדברים על הצלת חיים וטיפול טרום אשפוזי כמטרה, על גיוס כספים כאמצעי להשגת המטרה הזו, ועל שיווק מוצרי הארגון – במקרה הזה קורסי עזרה ראשונה וערכות עזרה ראשונה כאמצעי לעזור לקהל היעד לעזור לעצמו.

 

כמעט כל האנשים ששאלתי אותם מה הם מצפים למצוא באתר מד"א ענו שהם יחפשו מידע על טיפול ראשוני (הנשמות, עקיצות נחש וכו'), אולי על הארגון עצמו. לא נתעכב כרגע על היעילות של סרטוני הדרכת עזרה ראשונה בזמן אמת, אבל מבחינת האתר זו נקודה טובה להתחיל בה. אנשים מגיעים אל האתר שלך מסיבה כלשהי, נצל אותה. מד"א באמת עושים את זה וממליצים וחותמים כל כתבה או מאמר בלינק לקורסים שהם מעבירים. המחשבה היא טובה ונכונה, אבל הביצוע לא נכון.

 

אז בואו נכנס אל האתר.

 

הטוב

בראש האתר ישנו תפריט איקונוגרפי יפה, שמקדם את התוכן לפי רמת העניין שלו אצל המשתמשים:

 

  • עזרה ראשונה און ליין
  • תרומת דם
  • קורסים
  • קניית ציוד
  • תרומות

 

זו שיטה טובה להעלות מידע ספציפי לפני השטח, מידע שמבחינה הירארכית המשתמש היה צריך להתעמק בניווט כדי למצוא אותו. באתר מד"א ההולנדי למשל יש לינק שאומר "וואט טה דון ביי בוטברואקן, בלודנואז ורחיפטיחינג". מדבר בעד עצמו, לא? גוגל אומר שזה "עזרה! מה לעשות במקרה של שברים, אף מדמם והרעלה". אכן, אולי היה עדיף להשתמש במינוח כזה במקום 'עזרה און ליין', שאחת מהנסייניות שלי לא הבינה ששם היא תוכל למצוא מידע על 'מה עושים ב 'מקרה של'. אבל באופן כללי, כל הנסיינים עברו עם העיניים על הכפתורים האלו.

 

דבר נוסף מאוד חיובי באתר הוא מדד הדם. בעמוד הבית יש קוביה המראה את כמות מנות הדם מסוג או O. בתוך הקוביה ישנה טיפת דם מתנועעת שמושכת את תשומת הלב ולינק אל מוקדי ומועדי תורמות הדם. נסיינית נוספת (בעלת סוג הדם או) מיד מצאה את הטיפה הזו בים המידע ולחצה שם כדי לדעת מתי לתרום דם. אבל כאן גם מתחיל הרע.

 

הרע

אני אתחיל ואומר שתמיד קל להיות הקוטר ששם לב לדברים הרעים והכי קל לציין את השלילי בעבודה של אחרים. יש מגוון החלטות ומגוון אילוצים שצריך להתחשב בהם וזה עוד לפני האנשים שמעורבים בפרוייקט, שלכולם יש דעות לפחות כמו מספר האצבעות שלהם. אבל יש דברים שלא ייתכנו.

 

עשו תרגיל ונסו למצוא את תחנת מד"א הקרובה אליכם. זה קשה, אבל אני אתן לכם רמז: מתחת לטיפת הדם יש מידע על פריסת מד"א בישראל. ליחצו שם.

 

אחרי שלחצתם, סביר שייקח לכם מעט זמן להבין שהמפה ליד היא אינטראקטיבית ובמעבר עכבר היא מראה את החלוקה לאיזורים. יכול להיות שזה לא ייקח לכם הרבה זמן, אבל היה פשוט יותר לעשות כמו הצלב האדום האמריקאי, או הביטוח הלאומי הישראלי שנותנים לך פשוט להכניס את המיקוד או שם היישוב (בהתאמה) כדי למצוא את התחנה באיזור מגורייך.

 

הקדישו שוב זמן ונסו לראות כמה זמן לוקח לכם למצוא איך ומתי אתם יכולים לתרום דם. לצורך העניין – מיצאו שני תאריכים, משימה הגיונית בהנחה שתנסו לשלב את התרומה עם סדר היום שלכם. גרועה אף יותר היא הטבלה מועדי התרמות דם בתחנות מגן דוד אדום שמחולקת לאיזורי החלוקה של מד"א, שאינם ידועים למשתמש בהכרח.


 

גם כאן היה נוח יותר להקליד שם יישוב, או לבחור אותו מתפריט, ולקבל תוצאות של הזמנים הקרובים. ואם אני כבר בעמוד הזה, מין הסתם אני מוכן לתרום. למה שלא תתנו לי מקום להשאיר פרטים ותשלחו לי מייל כשאתם הולכים להתרים באיזור שלי? הסיכוי שאני אזכור להרים טלפון כדי להתעדכן כמו שאתם רוצים, או שאני אחזור לטבלה שלכם שבוע הבא – הוא נמוך. נכון, אלו פתרונות שדורשים השקעת פיתוח של מאגר נתונים, אבל זה שווה את זה.

 

יש גם אינספור בעיות טכנולוגיות: כל סקציית הסרטונים מובילה ללינקים שבורים, בתמונה בראש כל עמוד שרק מרעננת את הדף בלחיצה בלי שום סיבה, בסרטון שלא מפסיק גם אם לוחצים על הכפתור של הפסקה ארכיון החדשות שבו לא מופיעה הידיעה שזה עתה קראת.



לאן מוביל הבאנר

 


אם ירושלים הוא האזור הבחור, מה הקשר לבאר שבע?

 

אבל החמור ביותר הוא הבלאגן במידע, שמשתקף במפת האתר: אין סדר הגיוני של המידע, ויש שלושה תפריטים ראשיים שכל אחד מהם מוביל למידע שניתן היה לאחד בצורה הגיונית יותר. גם במפת האתר הם מחולקים לפי 'תפריט עליון קטן','תפריט ראשי עליון',ו'תפריט תחתון'. לא מובן.

 

המכוער

כל מה שהובא למעלה הוא בר ויכוח ונתון להשקפות מקצועיות. אבל על עילגות וחוסר השקעה אין טענות נגד.

 

נתחיל בשאלה למה אין תפריטים או הוראות בערבית או ברוסית (מי מגיב ראשון בטוקבקים על המילה 'ערבית'?). נכון - אלו הם עוד משאבים, ואולי לא בכל האתר, אך בהחלט במידע על עזרה ראשונה והוראות אני מצפה למענה לשני הציבורים האלה, כדי למלא אחר ההגדרה של האתר "..ללא התייחסות לשיוך אתני, פוליטי גזעני או דתי". והמשפט הזה מוביל להערה הבאה.

 

לעילגות בשפה העברית אין תירוץ. במשפט הקודם צריך להיות "פוליטי, גזעי, או דתי". לא "גזעני". גם משפט עם טעות כתיב כמו "התנועה לא נוקטת עמדה בקשור למעשי איווה" או משפטים כמו "חלק מאפרכסת אוזנו של 1 הנערים" ו" בהתנגשות בין שתי פרטיות ב. גיתה נפגעו 8 בני אדם באורח מכל," אינם נדירים (יכול להיות שיר של עמיר לב). אם אני יכול לתת לכמה אנשים להסתכל על מה שאני כותב, אין שום סיבה שבמד"א לא יעשו את זה.

 

מתווסף לסקציה הזו גם ה'מכוער' הגרפי: באנרים כפתורים ולוגו מפוקסלים או לא במידות הנכונות; חוסר עקביות בהצגת המידע (לפעמים זה טקסט, לפעמים זו תמונת טקסט); לפעמים טקסט אדום עם קו הוא לינק, לפעמים הוא הדגשה.



זה לא אפקט, זה מפוקסל

 

אני שואל את עצמי מה מקומם של סרטוני התעמולה, שלא משולבים בצורה יפה באתר ולא תמיד באותה צורה.

 

לסיכום

החלק הביקורתי של האתר מופנה בעיקר אל אנשי המקצוע שבנו את האתר ואפיינו אותו. לא רק החלק הטכני ולוגי שלא עובדים, אלא גם התחזוקה השוטפת והחלק הגרפי שלוקים בחסר. אי אפשר להדוף את הטענות ש'זהו תפקידו של הלקוח להזין את המידע'. מאחר והלקוח אינו גוף שמבין ומתעסק באתרי אינטרנט, ומין הסתם אינו מעמיד אדם במשרה מלאה לצורך כך, על החברה המפתחת לדאוג שגם לאחר שסיימה את הפרוייקט נשארים בידי הלקוח מספיק כלים המאפשרים לו לתחזק את האתר בקלות, בלי טעויות כתיב, בלי לינקים שבורים וכו'.

 

כרטיס ניקוד

מראה כללי – עמוד הבית יפה ומאורגן אם כי צריך לטפל באימאג'ים בצורה טובה יותר, בכפתורים שיתאימו בגודל וכו'.

 

תוכן – מבולגן ולא קוהרנטי. מפת האתר מוכיחה שאין החלטה אמיתית לגבי מה חשיבותו של כל מידע, ולא הוחלט מה האתר צריך לשרת כמטרה ראשונה. לדעתי חסר קונספט מוביל לאתר.

 

שימושיות – דרושה האחדה של המידע, מעבר על הלינקים השבורים ובדיקה שהאלמנטים באתר עובדים.

 

נקודה לטובה היא הטפטוף והשיווק של הקורסים לעזרה ראשונה, אם כי בכמה מקומות באתר הלינק לא עבד וזה חבל.

 

ישי כהן, מאפיין ממשקים וחווית משתמש וחבר ארגון מומחי השימושיות UPA

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים