שתף קטע נבחר
צילום: צביקה טישלר

"עד שלא יקרה אסון גדול, לא ישתנה כלום"

ynet חושף: דו"ח מיוחד מגלה ליקויים קשים בתפעול המשואה, מרכז השליטה והבקרה החדש של הרכבת ליד חיפה - ובהם מעבר באור אדום, פריצת מסוטים ונסיעה במהירות גבוהה משמעותית מהמותר. הסיבה המרכזית - נהגי הקטר אינם מקבלים הוראות מתאימות ממרכז הבקרה המשוכלל

"עד שלא יהיה אסון עם 100 הרוגים, לא יבינו את חומרת המצב ולא ישנו את ההתנהלות של הרכבת". כך אומרים היום (ה') ל-ynet מקורות ברכבת ישראל, עם חשיפת דו"ח פנימי, המצביע על ליקויים קשים בתפעול מרכז השליטה והבקרה החדש של החברה ליד חיפה - "משואה". הדו"ח כולל תחקירים של מספר אירועי בטיחות חמורים שאירעו לאחרונה, המלמדים על כשלים בהכשרת עובדי הרכבת המפעילים את מערכות השליטה במרכז, שעלות הקמתו מוערכת ב-140 מיליון שקל. כשלים אלה יוצרים סכנה בטיחותית חמורה: רכבות עוברות באור אדום ("סימנור"), פורצות מסוטים ואינן מאטות בזמן, בגלל שנהגי הקטר אינם מקבלים הוראות מתאימות ממרכז הבקרה.

 

 

מהדו"ח עולה תמונה קשה, לפיה חלק מעובדי מרכז הבקרה החדש כלל לא מכירים את מערכות המחשב אותן הם מפעילים, ואינם בקיאים בתקנות ונהלי העבודה. עוד עולה מהדו"ח כי אתתים - עובדי הרכבת המפעילים חלק ממערכות המחשב במרכז - כלל אינם מכירים את מיקומם הגיאוגרפי של התחנות, המחסומים וקטעי מסילה שנמצאים תחת אחריותם. מסקנות הדו"ח כוללות המלצות חד-משמעיות לבחון מחדש את תהליך ההכשרה של העובדים.


שר התחבורה הקודם, שאול מופז, בטקס חנוכת ה"משואה" (צילום: רפי דלויה, רכבת ישראל) 

 

ל-ynet נודע גם כי מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, הורה השבוע להפעיל מחדש מספר מרכזי איתות, שבוטלו בעקבות פתיחת מרכז השליטה החדש בתחילת השנה. מרכזי האיתות שימשו לפיקוח ובקרה על תנועת הרכבות ברחבי הארץ, אולם מרכז השליטה החדש - שהוקם בהשקעה של כ-140 מיליון שקל - אמור היה להחליף את המרכזים. אלא שמאז נפתח המרכז, מתגלות בעיות טכניות חוזרות ונשנות בתפעולו, הגורמות לשיבושים קשים בתנועת הרכבות בכל הארץ.

 

אין אור בעמדת העבודה

באחד האירועים המתוחקרים בדו"ח, לא דווח לרכבת משא על מחסום מקולקל באחד מקטעי מסילת החוף. על-פי תקנות הרכבת, במקרה זה יש להעביר לנהג הקטר "פקודת זהירות", המורה על האטת מהירות מיידית. אלא שעובד הרכבת במרכז השליטה, שאמור היה להעביר את הפקודה לנהג, עשה זאת רק לאחר שהרכבת כבר עברה את המחסום המקולקל.

 

ראוי לציין כי מחסומי הרכבת - הממוקמים במפגשי כביש ומסילה - הם נקודות תורפה מוכרות. בשנים האחרונות אירעו מספר תאונות קטלניות, כתוצאה מפגיעת רכבות נוסעים בכלי רכב שחצו מפגשים או פרצו מחסומים. כך מסכם את האירוע סמנכ"ל ברכבת: "למרבה המזל, האירוע הנוכחי לא גרם לתאונה. אי-מסירת פקודת זהירות הינה תקלה בטיחותית שיש להתייחס אליה בחומרה, שכן עלולות להיות לה תוצאות מסוכנות".

 

מסקנות התחקיר, הכלולות בדו"ח הפנימי, מצביעות על ליקויים חמורים בעבודת האתתים במרכז: "מנתוני מערכת ההקלטה עולה כי האתת לא בקיא באשר למיקומם הגיאוגרפי של המחסומים הנמצאים באזור שליטתו... יש לבצע בדיקה מקיפה בקרב האתתים במשואה על-מנת לוודא כי כולם בקיאים במיקום הגיאוגרפי של מתקני האיתות לאורך רשת המסילות". התחקיר גם העלה כי כאשר העביר האתת לנהג הקטר את הפקודה הרלוונטית, נכלל בה מיקום שגוי של המחסום המקולקל.

 

עוד כשל העולה מן התחקיר נראה כמו נלקח מפארסה: "האתת מתלונן מספר פעמים בהקלטות שונות, כי עמדתו חשוכה ו(הוא) אינו מוצא יומנים, ואף מקריא לנהג הרכבת את פקודת הזהירות תוך ציון ק"מ לא נכון... יש לקבוע אחראי במשמרת לווידוא כי התאורה מספקת בכל עמדות העבודה... יש להתקין מנורה קריאה שולחנית מצוידת במתג הפעלה עצמאי בכל עמדת עבודה במשואה". להזכירכם, מדובר במרכז שליטה שעלה לקופת המדינה כ-140 מיליון שקל.

 

"לבחון ההכשרה של האתתים"

מקרה נוסף המתוחקר בדו"ח נוגע לאירוע בטיחותי חמור אחר, שבו רכבת נוסעים כמעט פגעה בקבוצת עובדים שביצעו עבודות תחזוקה לצד המסילה. במקרה זה, אתת במרכז השליטה העביר באיחור פקודת זהירות שגויה לנהג הקטר. "למרבה המזל", נכתב בתחקיר, "הצליח (נהג הקטר) להאט את מהירות נסיעתו, ולעבור בשלום".

 

גם מסקנות תחקיר זה מעידות על ליקויים חמורים בתפעול מרכז השליטה ובהכשרת העובדים: "שגיאתו של האתת החלה ברישום לא נכון ביומן... האתת לא רשם את פקודת הזהירות כלשונה, אלא תוך כדי הרישום הסיק מסקנות לגבי מקום הפקודה, בלי לברר זאת עם הפקד". אלא שמתברר כי הבעיה החמורה יותר נוגעת לכך שהאתת כלל לא הכיר את העמדה שבה עבד בזמן המקרה: "האתת... לא מכיר את העמדה לעומק, לא פנה לגורם בכיר יותר במשואה או לממונה בקרת תנועה על-מנת להסיר את ספקותיו, או להודיע להם כי אינו מכיר את העמדה".

 

בגלל חוסר היכרותו עם העמדה, לא הצליח העובד להבין את הפקודה אותו התבקש להעביר לרכבת הנוסעים: "האתת לא מבצע שום הבחנה בין 'קטע' ל'תחנה', ומתייחס לשתי הגדרות בסיסיות אלה באיתות באופן שווה". כתוצאה מכך, כלל לא ידע העובד לאיזה קטע במסילה מתייחסת פקודת הזהירות. לאחר כל הטעויות, גם ניסה העובד להסתיר את המקרה: "למרות שנודע לאתת כי הרכבת כמעט פגעה בקבוצת העובדים, ולמרות שנוכח לדעת כי טעה, רשם האתת... כי הפקודה נמסרה לרכבת, ולא דיווח לאיש על המקרה".

 

בסוף התחקיר נכללת המלצה חד-משמעית של סמנכ"ל הרכבת לבחון מחדש את דרך הכשרתם של עובדי המשואה - וכן את נהלי העבודה במרכז השליטה: "יש לבחון את תהליך ההכשרה של האתתים להפעלה של עמדות האיתות השונות במשואה, ולהגדירו בנוהל". בכך למעשה מודים ברכבת כי הכשרת העובדים כיום אינה מספקת, ולכן עלולה לגרום סיכונים בטיחותיים חמורים בתפעול הרכבות.

 

"יתקנו רק כשייקרה אסון"

מקורות ברכבת אומרים היום ל-ynet, כי הליקויים עליהם מצביע הדו"ח מוכרים היטב לכל עובדי החברה. "הכתובת של האסון הבא לא כתובה על הקיר - היא חרוטה עליו", אומר בכעס עובד בכיר. עובד אחר אומר כי "רק כשייקרה אסון, יתוקנו הליקויים וייכתבו בדם ההרוגים תקנות חדשות". מקור בחברה מציין כי "כולם יודעים שחלק מהעובדים שמפעילים היום את מרכז השליטה פשוט לא מקצועיים מספיק".

 

ראוי להזכיר כי לפני שנה מתח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ביקורת חריפה על הרכבת בעניין מינוי הפקד הראשי של החברה - המשמש כיום כמנהל מרכז השליטה החדש: "העובד לא עבר בחינת התאמה לתפקיד. נמצא שלא הייתה לו בקיאות ברמה גבוהה בהוראות התפעוליות ובנוהלי הרכבת ותקנותיה כפי שנדרש במכרז. הכשרתו לתפקיד נעשתה בצורה לקויה ולא בהתאם לכללים... למרות זאת, באוקטובר 2006 מונה העובד לתפקיד הפקד הראשי. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלותה של הנהלת החברה בהשמת עובד שלא הייתה לו הכשרה מתאימה וניסיון לתפקיד כה רגיש הכרוך באחריות בטיחותית ממעלה ראשונה".

 

מלבד הליקויים החמורים בהכשרת חלק מהעובדים המפעילים את מרכז השליטה, בחודשים האחרונים מתברר כי גם מערכות המחשב המתקדמות סובלות מבעיות וכשלים מרובים. בחודש האחרון קרס המרכז פעמיים לפחות, וגרם לשיבושים קשים בתנועת הרכבות, שנמשכו שעות רבות. מקורות ברכבת אומרים היום כי מדי שבוע נרשמות תקלות שונות בתפעול המרכז: ל-ynet נודע כי רק ביומיים האחרונים אירעו שתי תקלות חמורות בחלק מהמערכות, שגרמו גם הן לשיבושים.

 

הרכבת: "אין יסוד לטענות"

ברכבת ישראל שללו מכל וכל את הטענות: "אין יסוד לטענה שקיימים כשלים בהכשרת אתתי משואה", אומרים שם. "האתתים עברו הכשרה בהיקף חסר תקדים ברכבת ישראל, הן מבחינת היקף השעות והן מבחינת הרמה המקצועית. תהליך ההכשרה לווה על ידי צוות יועצי חברת הרכבת הלאומית של גרמניה".

 

בהתייחסם לתקלות במרכז השליטה, אומרים ברכבת כי "עם הפעלת המערכת ממוחשבת החדשה, התגלו מספר בעיות טכניות. כל אלה נמצאים בטיפול חברת 'טאלס' הגרמנית, האחראית למערכת הממוחשבת ולהפעלתה. על מנת שלא לפגוע בשירות שניתן לנוסעים בתקופת המעבר להפעלת התנועה על ידי מערכת "המשואה", הורה מנכ"ל הרכבת לאייש בכוננים את עמדות איתות החשמליות, כדי לתת פיתרון לתנועת הרכבות במידת הצורך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים