שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    תוכנית משרד החינוך למלחמה בתלמידים אלימים
    שר החינוך יציג תוכנית למיגור האלימות בבתי הספר: החמרת הענישה לתלמידים אלימים, סמכויות נרחבות למנהלים ולמורים, קביעת מדרג ענישה וקלות-יתר בעירוב משטרה לטיפול בתופעות אלימות

    התוכנית למיגור האלימות בבתי הספר נחשפת. במשרד החינוך עמלים זה חודשים ארוכים על תוכנית חדשה לאכיפת המשמעת בבתי הספר. טיוטת התוכנית, שהגיעה אמש (יום ד') לידי ynet, מרחיבה את סמכויות בתי הספר בטיפול בתלמידים אלימים, מחמירה את הענישה ואף מגדירה הפצת שמועות באינטרנט ובסלולרי כמעשה אלים.

     

    בחצי השנה האחרונה עובדים במשרד החינוך על חוזר מנכ"ל חדש הכולל חוקי ענישה מחמירים ביותר נגד אלימות ובעיות משמעת בקרב התלמידים. שר החינוך, גדעון סער, מתכוון להציג היום במסיבת עיתונאים את התוכנית, שחוזר המנכ"ל היא רק חלק ממנה. במסגרתה יקבלו בתי הספר סמכויות רחבות יותר בכל הקשור לטיפול בתלמידים אלימים.

      

    לפי התוכנית, צוות בית הספר יוכל לראשונה לפנות ישירות למשטרה כדי לדווח על מקרה אלימות ללא צורך בתיווך של פקיד סעד. כמו כן, יוחמרו העונשים לתלמידים ויוגדל משך השעייתם על עבירות שונות, ללא אזהרה מראש. הורים שירצו לערער על עונשים מסוג זה יוכלו לעשות זאת בכתב בלבד ובפנייה לוועדת ערר.

     

    "בבסיס התהליך החינוכי של בניית אקלים בטוח נמצאת בניית תשתית של אורחות חיים: שגרות, חוקים, נהלים יום-יומיים ידועים מראש ונאכפים בעקביות ובהתמדה. תשתית חינוכית זו היא הבסיס לבניית תהליכים לצמצום אלימות ותגובות משמעותיות לאירועי אלימות", נכתב בחוזר המנכ"ל.

     

    על פי חוקי הענישה החדשים, יוכל כל בית ספר לבחור את העונש הרצוי מתוך טבלה קבועה. כל תקרית אלימה מפורטת לפי דרגות חומרה, ובצדה ההצעות לעונשים ההולמים. עוד נקבע כי רשימת ההתנהגויות האלימות מחייבת את כל מנהלי בתי הספר ואין לגרוע ממנה. כך למשל, תלמיד הנתפס מעשן או שותה אלכוהול בפעילות של בית הספר עשוי לקבל עונש הנע מהערה בתעודה ועד להשעייה. 

     

    אלימות לפי מידרג

    הדרגה הראשונה שהגדיר משרד החינוך כוללת אלימות מילולית - איום, לעג על רקע גזעני, פגיעה בהורים -בפעם הראשונה. כמו כן, היא כוללת אלימות פיזית חד-פעמית. ההנחיות החדשות מחייבות את המורה הנוכח לטפל במקרה, ליידע את מחנך הכיתה, לעצור את האירוע, לערוך שיחת בירור, לתעד את האירוע, ליידע את ההורים, לקיים שיחה עם התלמידים המעורבים ולתת אזהרה.

     

    דרגת האלימות השנייה כוללת אלימות מילולית חוזרת ונשנית, הטלת חרם, הפצת שמועות באינטרנט ו/או במכשירים סלולריים, אלימות פיזית הנעשית בפעם שנייה, הצקות ומעשה בריונות חד-פעמי. העונשים במקרים אלה ניתנים לשיקול הדעת של בית הספר, בהם הורדת ציון בתעודה או הערה בסעיף ההתנהגות.

     

    בנוסף, יוכל בית הספר לבחור מתוך רשימת סנקציות אפשריות. בבית ספר יסודי ניתן להשאיר את התלמיד בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר. בכל שלבי החינוך ניתן להעביר את התלמיד לכיתה מקבילה באופן קבוע על פי החלטת מועצה פדגוגית. בבתי הספר העל-יסודיים יש להשעות את התלמיד ליום עד יומיים, בהתאם לחומרת האירוע. 

     

    לפי ההנחיות החדשות, אלימות פיזית המתרחשת יותר מפעמיים מוגדרת כדרגה שלישית והחמורה ביותר. היא גם זו שגם כוללת חובת דיווח. על פי חוזר מנכ"ל החדש, יוכל מנהל בית הספר לדווח ישירות למשטרה על אירוע אלים, ולא דרך פקיד סעד.

     

    התנהגות זו כוללת גרימת חבלה חמורה לתלמיד במסגרת החינוכית, שכתוצאה ממנה נזקק הנפגע לטיפול רפואי. הדרגה החמורה מתייחסת גם למעשה אלימות או השחתת רכוש הנעשים תוך שימוש בחומרים, כלים או במכשירים מסוכנים, תקיפה גופנית שבה תלמידים נפגעים או שנגרם בה סיכון לשלומם וכן מקרי אלימות המתרחשים בהשפעת סמים ואלכוהול.

     

    חוזר המנכ"ל מתייחס בהקשר זה גם מקרי אלימות קבוצתית שבה אדם נפגע או כאשר ישנו חשש לאלימות כזאת, בין אם מדובר בתלמידים או בקבוצות מעורבות של תלמידים ושל זרים. כך גם במקרים של סחיטת דמי חסות או הבטחת חסות ושמירה, עבירות של פריצה, גרימת נזק בזדון והצתה ונשיאת מכשירים מסוכנים. בנוסף, הוא מתייחס לפגיעה חמורה באמצעות האינטרנט, כמו התחזות, הפצת תכנים פרטיים מביכים, איומים, אלימות תלמידים נגד הצוות החינוכי ועובדי המוסד ועוד.

     

    כיום, במקרים מסוג זה חייב בית הספר לדווח להורי התלמיד האלים. אולם מעתה יוכל מנהל בית ספר יסודי להשעות באופן מיידי את התלמיד ליום או יומיים. מנהל בית הספר על-יסודי יוכל להשעות את התלמיד לשלושה עד חמישה ימים. באירועים המתרחשים בטיול, יוכל מנהל בית הספר להחזיר את התלמידים המעורבים לבתיהם, וזאת בנוסף לטיפול המשמעתי והחינוכי.

     

    במקביל להשעייה, על מנהל בית הספר וצוותו לבנות תכנית אישית לתלמיד הפוגע שתכלול מרכיבים של השגחה ונוכחות, טיפול, מפגשים סדירים של הצוות עם הוריו, דמות מלווה בתוך בית הספר, מענה לצרכים לימודיים ועוד. במקרה של אירוע מדרגה שלישית יוכרז "מצב אירוע חמור" בבית הספר. לפי נוהל זה, המנהל נדרש לכנס ועדה פנים בית-ספרית לקביעת דרכי הטיפול באירוע, בהתאם להנחיות החוזר.

     

    ומה עושים עם עבריין סדרתי?

    במקרה שאירוע אלימות מדרגה שלישית מתרחש בפעם השנייה, נקבע כי התלמיד הפוגע יושעה פעם נוספת ליומיים עד ארבעה ימים בבית ספר יסודי ולשלושה עד שמונה ימים בבית ספר על-יסודי. כמו כן, יוכל מנהל בית הספר לפנות למפקח הכולל כדי שיכנס וועדה, לא יאוחר משלושה ימים מהאירוע האלים. בוועדה זו אמורות להתקבל החלטות בנוגע לעתיד התלמיד, לרבות פתיחת הליך להעברתו למוסד חינוכי אחר.

      

    בית הספר הוא זה שיקבע את מדרג התגובות המתאים לו מתוך טווח התגובות המוצע. לפי תוכנית משרד החינוך, ניתן יהיה להשתמש בחלק מהטווח כדי לבנות את מדרג התגובות בבית הספר. בחירת התגובה תהיה בהתאם להישנות ההפרה, בהתאם לגיל ותקבע מראש.

     

    ההנחיות החדשות מתייחסות גם למקרים בהם תלמיד מופיע ללא תלבושת אחידה או הופעה הולמת שנוגדת את תקנון בית ספר. מנהלים יוכלו לבחור בין רישום

    באזהרה לשיחת בירור עם ההורים. אם המקרה חוזר על עצמו, יקבל הדבר ביטוי בתעודה, באמצעות הורדת ציון או הערה, וייתכן שאף תמנע כניסת התלמיד לשיעור.

     

    החוזר גם מפרט מה אסור למנהלים ולמורים לעשות: חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה גופנית. כן נאסר לנקוט ענישה משפילה, כמו לעג ועלבון. בנוסף, נאסר להעניש תלמיד באמצעות העברתו לכיתה גבוהה או נמוכה יותר, אלא רק לכיתה מקבילה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סכין - עבירה מדרגה שלישית (אילוסטרציה)
    צילום: חגי אהרון
    מומלצים