ביקורשת: אתר משרד הדתות - פשוט, נכון וטוב
חווית השימוש באתר משרד הדתות, לפחות מעיניים חילוניות, טובה ונעימה למרות מספר בעיות בניווט ובהתמצאות וחוסר במידע לבני דתות אחרות חוץ מיהדות
נפתח את טור ביקורת האתרים בהסתייגות - בחינת אתר משרד הדתות נעשתה בעניים חילוניות, מתוך בחינת צרכים חילוניים. לא נערכו (לצורך הכתבה) בדיקות שימושיות או ראיונות עם שומרי מצוות, דתייים או חרדים.
השירותים העיקריים שאתר משרד הדתות יכול להעניק עבור חילוני שכמוני הינו מידע על נישואין (מזל טוב), ברית מילה (מזל טוב) ובר מצווה (ושוב מזל טוב). חלקינו אולי יאלץ ללמוד קצת על גירושין (קורה), וכנראה שכולנו נאלץ להתמודד עם פטירה (לא עלינו) .
ואכן, רוב המידע לאלה נגיש וברור. משום מה, לא מצאתי אף מילה על בר מצווה, ואף לא מידע על תהליך הגירושין בבית הדין הרבני. כל שאר הנושאים מתועדים וערוכים כראוי, וקל להתמצא בהם.
עיצוב שמרני
אתר משרד הדתות שמרני בעיצובו, (כפי שמתבקש). עמוד הבית מזמין ונאה, מבנה העמודים הפנימיים אחיד ועקבי. התכנים בדרך כלל ברורים. עיצוב האתר מקפיד שלא ליצור אנטגוניזם, ופונה בצורה עדינה ואסטטית לכלל הקהלים שלו.בעומק האתר, לעומת זאת, ישנן מספר החלטות ארכיטקטורה ועיצוב תמוהות ביותר, ועל כך בהמשך.
עמוד הבית נעים לעין, ומאורגן נכון. בחירה נבונה של התמונות שבראש העמוד מעניקות אופי דתי בצורה נעימה ועדינה. העמוד מעוצב בצורה מעודנת.
במקטע הראשי התכנים הנושאיים העיקריים מוצגים בפריסה פשוטה וברורה, ושוב, מלווים בתמונה שניכר שנבחרה בקפידה. (התמונה המלווה את נושא הכשרות הינה סטייק עסיסי בצלחת מעוצבת. מעלה חיוך של סימפטיה.
הניווט ישיר
כל מקטע נושאי מאפשר כניסה לעמוד הנושא, כמו גם לתתי נושאים הראשיים. במקטע המשני, מצד שמאל של העמוד, ניתן להבחין בשירותי מידע ישירים (ומאד שמישים ומתבקשים) כגון פרשת השבוע, כניסת השבת בערים השונות, חדשות רצות (כולן מהחודש האחרון) ורשימת קישורים לשירותי דת.
העיצוב אחיד בגווניו, ומחלק בצורה נכונה את העמוד
בתחתית העמוד קיים סרגל ניווט נוסף שמשווק ברובו שרותי דת, (שחלקם אף מופיע ברשימה שבשמאל העמוד). סרגל זה נראה טוב בעמוד, ועוזר לתחום את המקטע העיקרי. הסרגל אגב, מלווה באנימציה מאד עדינה של עננים. מספק מספיק תזוזה על מנת למשוך תשומת לב, אך עדין ביותר, על מנת שלא יפריע לעיין במהלך הצפייה בעמוד.
הערה עיצובית קטנה. העמוד נושק לראש מסגרת הדפדפן, ויוצר תחושה צפופה במקצת. הוספה של פס של חלל לבן מעל העמוד הייתה תורמת לעיצוב העמוד.
עמודי תוכן
עמודי התוכן גם הם בנויים בסכימה ברורה ואחידה, החוזרת על עצמה ברוב האתר.
החלוקה המבנית ברורה ואינטואיטיבית. מימין – סרגל פנימי בעל שתי רמות, במרכז - התוכן (כמובן), ומשמאל, באנר אנכי עם שם המקטע. לעיתים מופיע טור נוסף, הנועד לקישורי "עוד בנושא". העיצוב עצמו קצת אפור, ולא מושקע כמו עמוד הבית, אם כי לחלק מהמודים מצורפת תמונת ראש. התכנים כתובים ברור, אולם חלק מהתכנים חוטאים בשימוש בקו תחתי להדגשת מילים, ובמחסור ברור בקישורים פנימיים מתבקשים.
יש ניסיון באתר לתת שפה גרפית נפרדת לסוגי מידע שונים, ופה ושם העמודים יוצאים קצת "מבולגנים" כתוצאה ממגמה זו.
שעטנז בהיררכיה
המקטע היותר מלא באתר הוא (כמובן) שרותי דת. כאן כשלו קצת מתכנני האתר, וערבבו מין שאינו במינו (שעטנז?), ובצורה לא מסודרת. תפריט שרותי הדת הינו עירוב של מספר סוגי שירותים אשר אינם שייכים לאותה החבילה, והפרדתם הייתה מסייעת למבנה ההיררכי של האתר, ובכך עוזרת למשתמש להתמצא
חלק מנושאים הם שרותי דת שהמשרד נותן ב"עולם האמיתי" – לשכות רישום, עורכי חופה, בתי דין רבניים, ודומיהם. חלק אחר - נושאים שעניינם שירותים שהאתר נותן, למשל "מה אברך" (אשף ברכות). חלק נוסף - מידע כללי בנושאי הדת היהודית, כגון מאמרים שונים על חגים, פרשת השבוע, וכדומה.
אין הפרדה בין חלקים אילו, והם שזורים זה בזה בתפריט שירותי הדת ללא כל הבחנה. התפריט עצמו אינו מסודר בשום סכמה הברורה לעיין. הסידור אינו אלפביתי, וכפי שצוין, גם לא לפי הסוג. יתכן שמסודר על פי מה שנראה למתכנן האתר סדר חשיבות הגיוני.
עבור המבקר באתר, סדר השירותים בתפריט שירותי הדת נראה מקרי, והמשתמש צריך לסרוק את כל הרשימה על מנת למצוא את מבוקשו. בנוסף, קישורים המובילים לאתרים חיצוניים (כגון "מוסדות תורניים") אינם מסומנים בצורה השונה מקישורים המפנים אל תוך האתר, ואף אינם ממוקמים בנפרד. קישורים אילו פותחים את עמוד המטרה בחלון חדש, פעולה שעלולה ליצור דיסאורינטציה אצל משתמשים רבים. רצוי תמיד לסמן קישורים יוצאי דופן (כגון לאתר חיצוני, או כאלו שאינם מתנהגים רגיל) על מנת לא להפתיע את המשתמש.
מנוע חיפוש שמוחק
האתר מספק מנוע חיפוש, אולם מוחק את שורת החיפוש עם הצגת התוצאות, כך שאין למשתמש כל אינדיקציה לגבי מילות החיפוש. חיפשתי "בר מצווה" וראו מה קיבלתי.
רצוי מאד לתת למשתמש אינדיקציה מה חיפש. בנוסף, אין צורך למחוק את שדה החיפוש, מאחר ויתכן והמשתמש ירצה לערוך את ערך החיפוש, במידה ולא קיבל תוצאות, או קיבל הרבה מידי תוצאות.
בנוסף, תוצאות החיפוש מופיעות משום מה תחת שורת נתיב הגלישה (Breadcrumbs) של הדף האחרון בו ביקרתי, ולא מתעדכנת עם תוצאות החיפוש. מוזר.
החלטות עיצוב תמוהות
מספר ממשקים ותיבות שיחה באתר מקבלות עיצוב הנותן למשתמש את ההרגשה שהממשק לא פעיל או לא תקין.
נהוג ברשת שהזנת טקסט בטפסים מתבצעת על רקע לבן או בהיר, ואילו שדות בלתי פעילים מסומנים באפור. באתר זה כל השדות בממשק אפורים, ואין לדעת מה פעיל ומה לא. לכאורה, כל הממשק לא פעיל.
בנוסף, טפסים באתר מאופיינים בשגיאה אותה ראיתי חוזרת באתרים רבים – עיצוב כפתור "נקה טופס" זהה לעיצוב כפתור "חפש". לו המעצבים היו נוכחים במספר מבחני משתמש הם היו מבינים עד כמה קל לטעות (אפילו למשתמשים מנוסים) וללחוץ על נקה במקום על חפש. יש לעצב את הכפתור העיקרי בתחתית הטופס ככפתור עיקרי, ואת המשני כמשני. הממשקים גם אינם אחידים במיקום הכפתורים.
קישורים רבים אינם מעוצבים כקישור, ולכן נדרשת תוספת טקס – "לחץ כאן". למה לא להוסיף קו תחתי לקישורים, ולהימנע מהכיתוב "לחץ כאן" . בדוגמה המובאת להלן גם מיקום הקישור אינו אופטימאלי, מאחר ומקבל טיפול של כותרת.
אתגרי ניווט נוספים
החזרה לעמוד הבית מתבצעת על ידי לחיצה על כותרת האתר. זו אמנם פעולה טריוויאלית למשמשים רבים, אך לא לכולם. תוספת של קישור "עמוד הבית" בסרגל הניווט העליון תועיל לגולשים פחות מנוסים. מעצבי האתר כנראה עלו על בעיה זו, וכאשר מרחפים מעל הכותרת, אכן מופיע הכיתוב "לעמוד הבית". אולם כותרת זאת מופיע רק למי שכבר מרחף עם העכבר מעל האזור, ואינה פותרת את הבעיה למי שאני יודע כיצד חוזרים.
ומה עוד חסר?
- עולים חדשים / דוברי שפות – אין שרות בשפות נוספות כגון רוסית או אמהרית, אין גם באנגלית. ואין קישור לשירותים שכאילו, באם קיימים.
- דתות אחרות - למעשה, השם הרשמי היה צריך להיות "משרד לשירותי דת ליהודים". אין שום התיחסות לנוצרים, מוסלמים או בני דתות אחרות שצריכים שרותי דת. מן הראוי שהאתר יכלול הפניות עבור אוכלוסיות אילו.
- קישורים שבורים - חלק מההפניות לאתרים חיצוניים, בעיקר אילו שהולכים לאתר מוסדות תורניים, שבורים. מאחר והעמוד נפתח בלשונית חדשה, אין גם אפשרות ללחוץ על כפתור חזרה. זה עלול להשאיר את המשתמש מבולבל.
- נגישות – אין מאמץ ליצור אתר המותאם גם לבעלי לקויות ראייה, על ידי סימון כותרות בתגים הנאותים.
כרטיס ניקוד
- עיצוב ומראה כללי: בעמודים הראשיים - שמרני, עדין ומאד נכון לאתר. בעמודים הפנימיים מתבלגן ומתפזר מעט.
- התמצאות וניווט: קיימת עקביות במבני העמודים ובשיטת הניווט. ארכיטקטורת המידע לא תמיד מגובשת, וסדר הנושאים אינו ברור. החיפוש לא תמיד מתנהג יפה, אך בד"כ מספק תוצאות סבירות (אם הנושא קיים באתר)
- תאימות דפדפנים: בדיקה מדגמית מראה שנראה לרוב טוב בשועלאש (Firefox), אם כי החיפוש לא עובד (!) ובעמוד הבית התמונות אינן מיושרות יפה. מספר עמודים פנימיים נשברים ב-IE8.
- שימושיות: בד"כ בסדר. יש מקום לשיפורי ניווט, ותיקונים לממשקים פנימיים, ותיקון רציני למנוע החיפוש.
- ציון כללי: אך על אף כל האמור לעיל, חווית המשתמש טובה ונעימה, ותספק את רוב מבקרי האתר.
עדוא שביט חבר ארגון מומחי השימושיות הישראלי UPA ויועץ עצמאי ומומחה לחוויית משתמש