שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המחזה במרכז, אבל מה עם היתר?

    פסטיבל "פותחים במה" ייפתח ב-3 בספטמבר עם 4 מחזות בהפקה מלאה ו-9 בקריאה מבוימת. חלק מהסיפור נערך מאחורי הקלעים, עם פשרה בין ארגוני היוצרים להנהלה בנוגע לתשלום

    עשר שנים חלפו מאז החליטה מנהלת תיאטרון בית ליסין, ציפי פינס, שהגיע הזמן להניע את גלגלי השיניים של התיאטרון באמצעות פלטפורמה חדשה, תוססת ואנרגטית, שתתמקד במחזאים ומחזות ישראליים מקוריים.

     

    הרעיון היה לייצר ארסנל של כותבים ויצירות, ובדרך זו לבנות ולחזק את דור המחר בתיאטרון הישראלי. בעשר השנים שחלפו הפך פסטיבל "פותחים במה" לקטליזטור עבור כותבים, ובמקביל גם לחממת פיתוח וצמיחה לבמאים ושחקנים בתחילת הדרך.

     

    כמו בפסטיבלים רבים אחרים המתקיימים בישראל, נותרה המסגרת התקציבית באזור 650 אלף שקל. הפסטיבל, שהתחלק לקריאות מבוימות ולמספר מצומצם של מחזות שעולים כהפקה שלמה, הציע מצדו במה ומערך יחסי ציבור. השחקנים, הבמאים והמחזאים הוזמנו להשתתף באירוע ללא תמורה.


    "פועלת זרה". הפקה מלאה בהשתתפות זהרירה חריפאי (צילומים: יוסי צבקר)

     

    החל מהשנה, בעקבות לחצים של ארגוני היוצרים, נמצאה פשרה זמנית שמבשרת אולי על בגרות מסוימת ושינויים בתפיסה הרווחת. זה התחיל כבר בשנה שעברה, עם הסכם שנחתם בין איגוד השחקנים (שח"ם) לבין הנהלת בית ליסין, לפיו אם הפקה מבוימת תיכנס לרפרטואר התיאטרון, יקבלו השחקנים, שאינם עובדים קבועים בו, תשלום רטרואקטיבי גם על זמני החזרות.

     

    הרע במיעוטו

    ההסכם, כאמור, לא חל על שאר השחקנים המשתתפים בקריאות המבוימות ובהפקות שאינן נכללות ברפרטואר. "זה הרע במיעוטו", אומר השחקן דביר בנדק, העומד בראש ארגון שח"ם, "הדבר הראשון ששמענו כשהגענו לפגישה עם ציפי פינס בשנה שעברה היה שאם נתעקש על תשלום - הפסטיבל יבוטל".

     

    "למען האמת, זה לא מפחיד במיוחד. זה טיעון ששמענו שוב ושוב לאורך השנים מגורמים שונים. ייאמר לזכותה שהיא גילתה הבנה בכל הנוגע לצורך לקדם את העניין. ההסכמה שהגענו אליה היא זמנית. לא מדובר בשום אופן בפתרון כולל לבעיה. צריך לשנות את השיטה שמקבעת ניצול".


    "תמונות יפואיות". קבוצת הצעירים תפתח את הפסטיבל

     

    לצד השחקנים המשתתפים בפסטיבל, גם הבמאים שלוקחים בו חלק עבדו עד השנה ללא תמורה כספית. בעקבות הקמת איגוד הבמאים בתיאטרון, חתמו נציגיו לפני ימים ספורים על הסכם תשלום סמלי לבמאים המשתתפים בפסטיבל.

     

    על ההסכם חתומה המנכ"לית ציפי פינס, שכותבת: "בהמשך לשיחות בין הצדדים וברוח קונסטרוקטיבית זו, הסכמנו כי יש לתגמל את עבודתם של במאי התיאטרון במסגרות השונות בהן מתבצעת עבודתם המקצועית. מאחר שתקציב הפסטיבל לשנה נסגר זה מכבר, הגענו להסכמה כי התיאטרון ישלם השנה לכל אחד מהבמאים העובדים בו סכום סמלי של 500 שקל בתוספת מע"מ כחוק, אשר יועבר להם עד סוף שנת התקציב".

     

    הצדדים הסכימו כי כבר השנה ייחתם חוזה התקשרות כמקובל בין הצדדים, וכי מו"מ בנוגע לתנאי ההעסקה בשנה הבאה יחל כבר בחודשים הקרובים.

     

    סדר העדיפויות חייב להשתנות

    "במאים לא יעבדו חינם בפסטיבלים יותר", אומרים באיגוד, "זה עניין עקרוני. ההסכם שנחתם עם בית ליסין הוא צעד קטן ואנחנו רואים בו הישג. מעשה האמנות שנעשה בעזרתם של גופים ציבוריים צריך להכיל בתוכו תגמול, ומנהלי מוסדות חייבים להבין את זה. זו אינה עמדתו של איגוד הבמאים בלבד, אלא מאבק משותף של כלל האיגודים".

     

    "אנשים יוצאים מתוך נקודת הנחה שאמנים רוצים לעבוד ומוכנים לעשות את זה גם בלי תגמול. לא עוד. הגופים שמפיקים את הפסטיבלים האלה יצטרכו מהיום לעשות חלוקה אחרת בתוך התקציבים הקיימים. סדר העדיפויות חייב להשתנות".

     

    הסכם דומה, אומרים באיגוד, נחתם גם מול הנהלת צוותא, המקיים את פסטיבל "צו קריאה" למחזאות צעירה. גם שם מדובר בסכום סמלי של 200 שקל לבמאי, עם הסכמה על פתיחת מו"מ לתגמול הולם החל מהפסטיבל הבא.


    "מי מכיר את עמוס חפר?". נחשף אשתקד, יוצג בהפקה מלאה השנה 

     

    "כשם שמובן מאליו לשלם לנהגי משאיות, אנשי סאונד, מדפיסי תכניות ומפרסמים, לא יעלה על הדעת שהיוצרים והמבצעים יידרשו להודות לאלוהים על כך שהואילו לתת להם להשתתף בפסטיבל", אומר הבמאי סיני פתר, ממייסדי איגוד הבמאים.

     

    "אנחנו רואים בהסכם, גם אם הוא סמלי, פריצת דרך שתוביל לשינוי בתפיסה. אחריו יהיה קשה לפלטפורמות ופסטיבלים אחרים להתנער מתשלום, גם כשמדובר בתקופת משבר שבה נוח לומר לאנשים: אתם רוצים לעבוד? תתנדבו!"

     

    פינס: זה לא פסטיבל רווחי

    ציפי פינס מצדה אומרת בתגובה: "יש שכר לעמלם של רבים שהשתתפו בפסטיבל הזה. בדיעבד, בזכות הפסטיבל התגלו רבים חדשים ואני מדברת על במאים צעירים, מחזאים, מוזיקאים וגם קבוצת הצעירים שהחלה את דרכה בפסטיבל וכיום עובדת בתיאטרון בשכר".

     

    "זו לא עבודת חינם. נכון שעל קריאות לא מקבלים תגמול, אבל מדובר בשתיים או שלוש פגישות בסך הכל ואין דרך לתקצב את זה. לא מדובר בחזרות שנמשכות חודשים. צריך לזכור שהפסטיבל הזה עולה לתיאטרון כסף. זה לא פסטיבל רווחי".

     

    "יש בדיוק שתי אופציות: או שלא יהיה פסטיבל או שהוא ייעשה בהתנדבות. מעבר לכך אני חושבת שההתעסקות בזה היא בטפל ולא בעיקר, כיוון שמחזה אינו מחזה עד שהוא לא נבדק על שחקנים ובמאי. יש אלפי מחזות במגירה ולבדוק אותם עולה כסף. שיתוף הפעולה שאנחנו נותנים בחיבור בין מחזאים, במאים ושחקנים, הוא מעבדת מחקר ליוצרים. מה רע בזה?"

     

    בפסטיבל השנה ייחשפו ארבעה מחזות שיוצגו כהפקות מלאות ולצדם תשעה מחזות בקריאה מבוימת. את הפסטיבל יפתח ב-3 בספטמבר אירוע תיאטרלי מוזיקלי על פי "תמונות יפואיות" של מנחם תלמי, בו ישתתפו המוזיקאית אהובה עוזרי וקבוצת הצעירים של בית ליסין. את המופע המוזיקלי עיבד, בשיתוף עם דניאל אפרת, הבמאי שמעון מימרן.


    "הנסיכה מרי". חשיפה ראשונה 

     

    ברשימת ההפקות הבימתיות המלאות שישתתפו השנה בפסטיבל ניתן למצוא את "פועלת זרה", מחזה שנחשף בשנה שעברה במסגרת הקריאות ואף זכה בפרס. את המחזה, מאת רחל גיל, ביים ארתור קוגן והוא מלווה את היעלמותו המסתורית של תינוקה של מטפלת פיליפינית. בהפקה משתתפים השחקנים זהרירה חריפאי, גיא לואל, בת חן סבג, הדס קלדרון ונעמה שפירא.

     

    מחזה נוסף שנחשף בפסטיבל בשנה שעברה ויציג הפעם כהפקה מלאה הוא "מי מכיר את עמוס חפר", מאת טוביה ציפין ובבימויו של איציק סיידוף. במרכז המחזה עומד מורה בבית ספר שמואשם בהטרדה מינית ומהסס באם לחשוף את זהותו המינית כדי לטהר את שמו. בהצגה משתתפים דני גבע, מירב גרי, דרור דהן, חגית דסברג, הדס מורנו, ששי סעד ואדוה עדני.

     

    מחזה נוסף שיציג כהפקה מלאה הוא "פרינסס מרי 7", מאת יואב מיכאלי ובבימויו של רוני פינקוביץ'. מדובר בדרמה פיוטית שמתרחשת בירושלים בתקופת המנדט, ובמרכזה בעלת מתפרה שמחכה לבעלה הנעדר שיצא למלחמה. בהפקה משתתפים ידידיה ויטל, קובי ליבנה, יעל לבנטל, כנרת לימוני, מאיה מעוז, עינת סגל, אברהם סלקטר, ליאת צדקיהו ושלום שמואלוב.

     

    מתוך 100 מחזות שהוגשו השנה להנהלת הפסטיבל ישתתפו תשעה מחזות בקריאות המבוימות. המחזות הנבחרים הם הקברט הסאטירי "למען הסדר הטוב" מאת עידו אשד בבימוי דניאל אפרת; "אות קין" מאת גליה בארי ובבימוי גורן אגמון; "רוח קרב" מאת שרון בר זיו ובבימוי שלום שמואלוב; "גלגלים" מאת אילן עמית ובבימוי דליה שימקו; "נדל"ן" מאת רוני קובן ובבימוי גילי אמיתי. 

     

    ברשימת השחקנים שישתתפו השנה בקריאות ניתן למצוא את אייל גפן, יהויכין פרידלנדר, אודיה קורן, דודו בן זאב, יורם יוספסברג, יובל שרף, אלי דנקר, הילה פלדמן, יונתן רוזן, שמיל בן ארי, מיכאל הנגבי, שרון דנון, שרה פון שוורצה, יובל מסקין, דינה בליי, תחייה דנון, גאיה טראוב, רונה לי שמעון, דינה סנדרסון ואוהד קנולר.

    כמדי שנה, כך גם הפעם יוענקו בתום הפסטיבל מלגות פיתוח למחזאים מצטיינים ופרסים בקטגוריות שונות להפקות המלאות. אות יקירת הפסטיבל יוענק השנה לשחקנית זהרירה חריפאי על תרומתה רבת השנים לאירוע. "חריפאי העניקה בנדיבות מזמנה, כישוריה והידע שלה למחזאים, שחקנים ובמאים שהשתתפו בהפקת הפסטיבל", נמסר מבית ליסין.

     

    כחלק מחגיגות העשור יערך דיון פומבי שיעסוק בהשפעת הפסטיבל על תחום המחזאות המקורית הישראלית. בדיון, אותו ינחה מנהלו האמנותי של הפסטיבל, הבמאי אבישי מילשטיין, ישתתפו בין היתר זהרירה חריפאי, מוטי לרנר, הלל מיטלפונקט, נועם סמל וציפי פינס. בין הנושאים שיועלו בו: בריחת מחזאים לתחומי הקולנוע והטלוויזיה וכיצד משפיע תהליך חשיפת מחזאים על הבמה הישראלית.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים