שתף קטע נבחר

המחקר לא הסתיים, אך השלטים חוזרים לאיילון

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות השילוט באיילון, והנהגים יחשפו להם באופן מיידי. מיצגי הענק חוזרים לנתיבי איילון, שנה וחצי לאחר שהורדו בטענה כי אינם בטוחים לאוחזים בהגה. זאת, למרות שמחקר בנושא עדיין לא הסתיים

שלטי הענק חוזרים לנתיבי איילון, והפעם יש לכך גם את אישור ועדת הכלכלה. שנה וחצי לאחר שהורדו מצדי הכביש המהיר, בטענה כי הם עלולים להוות מפגע בטיחותי וסביבתי, חוזרים שלטי הפרסומת הענקיים לצדי נתיבי איילון. כך החליטה היום (ד') ועדת הכלכלה, אשר אישרה את התקנות החדשות עליהם חתמו כנדרש שר התחבורה ישראל כץ, ושר הפנים אלי ישי.

 

 

פרסומות הענק הורדו מנתיבי איילון לאחר קביעת בית המשפט, בעקבות עתירה שהגישה עמותת פעולה ירוקה. גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים המליצה להסירם מטעמי בטיחות. אלא שחוק שהוגש בכנסת הקודמת על-ידי חברי הכנסת יורם מרציאנו ויואל חסון, ואושר במליאה בקריאה שניה ושלישית, סלל את הדרך לחזרתם של השלטים. היום אישרה הוועדה את התקנות החדשות, לאחר שגם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הסירה את התנגדותה. מחברות הפרסום נמסר כי כבר בימים הקרובים יחזרו השלטים לאיילון, מיד כאשר יתקבלו האישורים הנדרשים לכל שלט חוצות מהעיריות רמת גן ותל אביב, הגובלות בציר התנועה

 

נגד, ולפתע בעד

החלטת הוועדה מעניקה למעשה הכשר סופי להצבת השלטים, צעד אשר עורר לא מעט ביקורת בעבר, וכנראה ימשיך ויעסיק גופים העוסקים בפרסום, וכאלה המקדישים את זמנם לבטיחות בדרכים. יש לזכור כי למרות שהעתירה המקורית התבססה על שיקולים סביבתיים, הוויכוח הציבורי שהתלהט נגע בעיקר לבטיחות הנהגים בכביש המהיר. לטענת המבקשים להוריד את שלטי הענק, מדובר בגורם מפריע המסיח את דעת האוחז בהגה מהנעשה על האספלט. לדבריהם, עצם הצבתו של השלט נועד למשוך את מבט הנהג לכיוון צדי הכביש ולמעלה, תוך יצירת סכנה ברורה למשתמשי הכביש השונים, ולנהג עצמו. על טענת המצדדים בשילוט, כי מעולם לא הוכח חד-משמעית כי מדובר בסכנה בטיחותית, השיבו המתנגדים כי גם במקרה של ספק, מוטב לוותר על השילוט לטובת חיי הנהג והנוסע.

 

גם אנשי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הסבירו בעבר כי עדיף להוריד את השילוט. כך אמר מנכ"ל הרשות לשעבר (שהודח בינתיים), יאיר דורי: "עד 80% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהיסח דעת, ושילוט גורם להיסח דעת. מאחר שאנחנו לא יודעים אם יש קשר ישיר בין שילוט לתאונות, אסור לקחת סיכון". שני הגופים החליטו אור זאת להתנגד בזמנו להצבתם מחדש של השלטים, עד שיסתיים ב-2010 מחקר שבוחן את ההשפעות הבטיחותיות.

 

אלא שדעה זו לא החזיקה מעמד זמן רב. הרשות הלאומית לבטיחות, אשר סברה בעבר כי "אם יש ספק, מוטב שלא יהיה", הסירה את התנגדותה.

"בהוראת שר התחבורה הקודם ותוך תיאום עם יו"ר ועדת הכלכלה - ח"כ גלעד ארדן - הוטל על הרשות לבצע מחקר לבדיקת השפעת שילוט חוצות על התנהגות הנהגים ועל תאונות דרכים. הרשות אכן הוציאה מכרז למחקר על השפעת השילוט, וכעת מתקיימים שני מחקרים בנושא אשר תוצאותיהם יתקבלו בעוד שנה. מעצם טיבם, אין מידע חדש שנוכל לתרום כדי לתת תשובה חד משמעית בנושא, ולכן נראה לנו כי הפשרה שהושגה היא סבירה. לאור זאת ממליצה הרשות לועדת הכלכלה לאמץ את התקנות המוצעות על-ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר המשפטים, כהוראת שעה למשך 18 חודשים", אומרים ל-ynet ברשות.

 

יש להזכיר כי המצדדים בהחזרת השילוט, והמתנגדים הגדולים להסרתו בעבר, אמרו מנגד כי אין שום סיבה שישראל תאמץ לעצמה קוד בטיחותי שאינו מוכר במדינות אחרות בעולם, שם נושא שילוט העניק לצדי דרך מהירה אינו מעורר כל פולמוס. בנוסף הבהירו שם כי מדובר היה בכניעה פופוליסטית לגחמות ארגונים ירוקים. "אין שום מחקר שיכול לאשר כי הסחת הדעת כתוצאה מהשילוט, מהווה סכנה לנהגים ולנוסעים", טענו שם.

 

איש הפרסום גיא ברעם, מנכ"ל חברה העוסקת שהצבת שלטים, בירך כצפוי על החלטת הוועדה. "אנו מקווים שהשילוט יחזור בהקדם כשיתקבלו האישורים המתאימים. נמשיך לפעול על-פי חוק, ונקווה כי הרשויות יחמירו עם מי שאינו עומד בכללים", אמר ברעם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלטי העניק - חוזרים. וזה סופי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים