שתף קטע נבחר

צילום: רויטרס, AP

איטליה מחזירה את הפליימייקר למרכז הבמה

אחרי שנים בהן דעך מעמדו, שב הכדורגל מארץ המגף להכתיב מגמות. עם עזרתם של הליגיונרים ברחבי היבשת מולידים האיטלקים מחדש את תפקיד עושה המשחק, טרקוורטיסטה באיטלקית. דייגו, פאסטורה, למפארד ורונאלדיניו ירוויחו מכך

איטליה, ועל כך אין עוררין, היא אחת המדינות הדומיננטיות והמשפיעות ביותר בעולם הכדורגל לדורותיו. חוץ מהליגה האיכותית, הנבחרת המצליחה והכוכבים הרבים שצומחים בגבולותיה, ארץ המגף נמנית עם קבוצה מובחרת ומצומצמת של מדינות שעזרו לפתח ולעצב את המשחק לאורך השנים, וקנו לעצמן מקום של כבוד בספרי ההיסטוריה.

 

אנגליה המציאה את הכדורגל, ברזיל שכללה אותו, הולנד פיתחה את ה'טוטאל פוטבול', וגם לאיטליה תרומה נכבדת משלה. היא הולידה, בין היתר, את הקטאנצ'ו ההגנתי והידוע לשמצה. כמו כן, היא הנחילה לעולם את מערך ה-4-4-2 עם ארבעה שחקני הגנה בקו אחד, שהפך לברירת מחדל ולמושג בפני עצמו.

 

בשנים האחרונות מעמדו של הכדורגל האיטלקי דעך משהו, ומלבד 4-6-0, המערך הכפוי שצמח ברומא והגיע עד למנצ'סטר יונייטד, לא יצאה מהמגף בשורה חדשה. מערך או תפקיד חדשני אמנם לא נראים באופק, אך ייתכן כי הסרייה A תהיה אחראית להחזרתו של אחד התפקידים המרתקים למרכז הבמה.


החברים מיובנטוס מברכים את דייגו על הגעתו לטורינו (AFP)

 

קבוצות הצמרת באיטליה, כמו גם מאמנים איטלקיים הרועים בשדות זרים,שבים לבנות קבוצות סביב אחד התפקידים המשמעותיים בהיסטוריה של המשחק, שבשנים האחרונות נעלם מהמפה. אתם מכירים אותו כפליימייקר, באיטלקית קוראים לו טרקוורטיסטה.

 

על זידאן ובאג'יו

חרף הכתוב לעיל, תפקיד הטרקוורטיסטה (שחקן בקו שלושת-רבעי המגרש באיטלקית) אינו בדיוק פליימייקר, אף על פי שבעונה הקרובה הוא יהפוך דומה

במיוחד. העמדה מייצגת מספר 10 קלאסי, ונעה בין קשר התקפי עושה משחק לחלוץ שני, כך שגם זינאדין זידאן וגם רוברטו באג'יו, למשל, עונים על ההגדרה. בפועל, השחקן ניצב בדיוק ב'חור' שבין חוליית הקישור וההתקפה, ומנהל את המשחק - בדיוק מה שדרור קשטן היה צריך ביום רביעי האחרון בצפון אירלנד.

 

עד לפני מספר שנים מדובר היה בתפקיד שכיח ביותר, שנכלל בעיקר ב-4-4-2 יהלום הנפוץ. מתחילת העשור חל שינוי מסוים בתפישה של מרבית המאמנים, שהעדיפו לוותר על התלות בשחקן אחד. נוסף על כך, השחקנים הללו, הניחנים לרוב בטכניקה עילאית, מצטיינים בצד ההתקפי אך לא תורמים באספקט ההגנתי.


רוברטו באג'יו, רק התפקיד חוזר למרכז, לא הוא (גטי אימג'ס)

 

באמתלות אלו, אגב, השתמש אברהם גרנט כדי להסביר את החלטתו שלא לזמן את אייל ברקוביץ' לנבחרת במהלך קמפיין מוקדמות מונדיאל 2006. מערכים קלאסיים שהותאמו לפליימייקר, עם קשר דפנסיבי אחד, פינו מקומם לטקטיקות זהירות יותר כשהנפוצות מביניהן כללו שני שחקני מרכז שדה בעלי אוריינטציה הגנתית, ושני קיצונים טכניים באגפים.

 

זו גם השיטה בה דבקה יובנטוס בשנתיים האחרונות, ולפחות בטורינו, היא לא הוכיחה עצמה כמוצלחת. תחת קלאודיו ראניירי שיחקה הגברת הזקנה כדורגל אנמי ומשעמם, כשכל צופה הדיוט הבחין בצורך הנואש לשחקן ב'חור'. עקב החיסרון בשחקן כזה, יובה לא ידעה כדורי עומק לעיתים במשך משחקים שלמים.

 

מי שניסה להושיע היה אלסנדרו דל פיירו, שירד תכופות לאחור אף על פי התנגדותו הנחרצת וארוכת השנים להצבתו כקשר-חלוץ. כתוצאה מהנדידה שנכפתה על הנסיך המתוסכל, ראניירי נשאר עם חלוץ וחצי אף על פי שעלה עם שניים, פשוט כי לא היה מי שיזין אותם.


אייל ברקוביץ' במדי נבחרת ישראל, פליימייקר אמיתי (יוסי רוט)

 

דייגו, ולא מראדונה

לעונה הקרובה נערכה יובה היטב, והיא אחת ממובילות המהפכה. צ'ירו פרארה מונה לתפקיד המאמן במקום ראניירי, והחיזוק הראשון שקיבל לידיו היה דייגו, הפנטזיסטה מורדר ברמן. אי לכך, התאים פרארה את הקבוצה למערך 4-3-1-2, כשהאחד מסמל כמובן את דייגו ומאפשר לדל פיירו לחזור לעמדתו המקורית, שהרי הוא אמור לקבל כדורי עומק ולא לספקם.

 

לא מדובר, כמובן, בסנונית בודדת. 4-3-1-2 מסתמן כמערך שיסמל את הליגה האיטלקית בעונה הקרובה. זוהי מעין גרסה זהירה יותר ל-4-4-2 יהלום, שכן שני הקשרים שבצדדים מתפקדים מעט אחורנית ובמרחקים קטנים מהקשר הדפנסיבי, על מנת לצופף את המערך ולהבטיח יציבות הגנתית.

 

שאר הקבוצות שסיימו בארבעת המקומים הראשונים אשתקד, יעלו גם הן במערכים דומים. מילאן, חרף ההצהרות של לאונרדו כי תשתמש ב-4-3-3, צפויה ללכת בעקבותיה של יובה ולמעשה להמשיך בדרכו של קרלו אנצ'לוטי. אצל קרליטו ה'פנטזיסטה' היה קאקה, אצל לאונרדו מדובר ברונאלדיניו. על פי משחקי ההכנה צפוי 'רוני' לנוע בין תפקיד הפליימייקר לחלוץ, כך שיתפקד כטרקוורטיסטה אמיתי.


פאביו קאפלו, הדון עדיין לא מיישר קו עם הקולגות (רויטרס)

 

פיורנטינה של צ'זארה פראנדלי, עם 4-2-3-1 זהיר, תשליך יהבה על אדריאן מוטו, בעוד שאינטר, המשוועת לקשר התקפי טבעי, מאלתרת בינתיים ונשנעת על דז'אן סטנקוביץ'. שני ההולנדים מריאל מדריד - ווסלי סניידר ורפאל ואן דר וארט - הוזכרו כמועמדים לאייש את נקודת התורפה בסגל של ז'וזה מוריניו. נוכח קשיים במו"מ, עשויים הנראזורי הנואשים להסתפק בז'רמי מנז מרומא.

 

גם כמה מהפחות בכירות החלו מאמצות את השיטה, כשהבולטת היא פאלרמו. המאמן החדש, ואלטר זנגה, בנה את המערך סביב הרכש מהורקאן, חאבייר פאסטורה, שישחק מאחורי החלוצים קבאני את מיקולי ואמור להלהיב את האוהדים.

 

לא רק באיטליה

אם חשבתם שתחיית הפליימייקר מתרחשת רק בתוך תחומי המגף, תחשבו שוב. בזכות הליגיונרים האיטלקים היא תופסת תאוצה ומתפשטת ביבשת, בעיקר באי הבריטי דווקא.


פרנק למפארד, הפליימייקר של אנצ'לוטי בצ'לסי (גטי אימג'ס)

 

אנצ'לוטי מנסה לעשות את הבלתי ייאמן ולהצליח בצ'לסי עם שיטת היהלום, כשפרנק למפארד תומך בחלוצים. ג'ובאני טראפטוני, מאמן נבחרת אירלנד, שהסתכסך עם דל פיירו במונדיאל 2002 לאחר שכפה עליו לשחק בעמדה דנן, הסיט את איידאן מקגידי מסלטיק מהכנף למרכז. ההסבה עלתה יפה, ומאז מקגידי אף מוצב באותה עמדה בקבוצתו ופורח. ומה עם פאביו קאפלו? מאמן אנגליה מסרב בינתיים לישר קו עם הקולגות, אך לפי הדיווחים מהממלכה עשוי לעשות זאת בקרוב.

 

על כל פנים, עם 'דון פאביו' או בלעדיו, נדמה שאחרי שנים של השתרכות מאחור, איטליה עשויה לחזור ולהכתיב מגמות, והראשונה שבהן היא תחייתו של ה-10 הקלאסי, ה'טרקוורטיסטה'. עבור הסרייה A, שנהנתה ממראדונה, פלאטיני וזידאן בימיהם הגדולים ונסקה בזכותם לגבהים חדשים, מדובר במשימה לגיטימית ומתבקשת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
זינאדין זידאן
צילום: איי פי
מומלצים