שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כמעט תאונה בצפון - הרכבת בודקת את עצמה
    שתי רכבות דהרו הבוקר (ג') על אותה מסילת ברזל באזור הצפון, האחת עמוסה בנוסעים, השניה ריקה ממטען. ברכבת הודיעו מיד כי הם עומדים לחקור את התאונה על-ידי ועדה חיצונית - פורום הבטיחות העליון, שהוקם על-ידי הרכבת לצרכיה הפנימיים

    מי יחקור תקרית בטיחות חמורה ברכבת ישראל? היום (ג') בבוקר, יצאה רכבת עמוסה נוסעים ללא אישור מתחנת עכו, תוך שצוות הרכבת מתעלם מאור אדום ("סימנור אדום"). כתוצאה מכך כמעט והתנגשה ברכבת משא ריקה, שהתקדמה מולה על אותה מסילה. למרבה המזל, מערכת אוטומטית שתפקידה לבלום במקרה שכזה את הרכבת הנוסעת, ביצעה את פעולתה, ומנעה תאונה עם תוצאות קשות. מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, הודיע מיד כי צוות רכבת הנוסעים יושעה, וכי תוקם ועדת חקירה חיצונית - לראשונה בתולדות הרכבת - לבדיקת האירוע.

     

    אלא שבדיקת ynet מעלה כי עם ועדת הבדיקה נמנים ארבעה עובדי רכבת קבועים, ושלושה חברי "פורום הבטיחות העליון" של רכבת ישראל. יש לציין כי פורום הבטיחות הוקם על-ידי רכבת ישראל ב-2007, בימי המנכ"ל הקודם של החברה, עופר לינצ'בסקי. בראש הפורום עומד מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב-ניצב (בדימוס) שלמה אהרונישקי, ועם חבריו אפשר למנות מומחי בטיחות מובילים, בהם ד"ר משה בקר וד"ר טובה רוזנבלום. יש לציין כי חברי הפורום מקבלים שכר מהרכבת, בתמורה לשירותי ייעוץ שונים. למעשה, רק משקיף הוועדה - נציג משרד התחבורה - אינו עובד עבור הרכבת.


    רק אחד מחברי הוועדה החיצונית אינו מקבל שכר מהרכבת (צילום: גלעד קוולרצ'יק) 

     

    מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "חברי הפורום מקבלים משכורת כיועצים חיצוניים לחברה עבור השתתפותם בפורום הביטחון העליון, על פי תעריף יועצים ואינם
    נחשבים כעובדי חברה".

     

    "הרכבת מפקחת על עצמה"

    יש לזכור כי זה מספר שנים נמתחת ביקורת על היעדר גוף מקצועי ובלתי-תלוי, אשר יבדוק ויחקור את פעילות הרכבת. כבר ב-2006 עמד על כך מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. בדו"ח שפרסם, כתב המבקר כי "אין זה ראוי להשאיר את סמכויות הפיקוח על הרכבת בידי הרכבת זמן כה רב. על משרד התחבורה לפעול ללא דיחוי לתיקון המצב שבו הרכבת מפקחת על עצמה".

     

    עוד קבע המבקר כי כי "מן הראוי שמשרד התחבורה ייזום תיקון בחוק, שבו ייקבע הסדר סטטוטורי לחקירת תאונות בהן מעורבת רכבת, שיסדיר את קיומם של הבירור הפנימי (בתוך חברת רכבת ישראל, ש.ה) והחקירה החיצונית, זה לצד זה". יש לציין כי למרות שבשנה שעברה הקים משרד התחבורה - באיחור ניכר - אגף לפיקוח על פעילות הרכבת, ממשיכה החברה ליהנות מעצמאות רבה בכל הנוגע לתפעול השוטף, ובכלל זאת חקירת תאונות וקביעת נוהלי בטיחות.

     

    ראוי להזכיר כי מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, הודה לאחרונה כי רמת הבטיחות בחברה אינה משביעת רצון. בדו"ח פנימי שיצא בעקבות מקרה שבו לא הצליחה רכבת נוסעים לבלום בתחנה במודיעין, אמר הראל כי "תהליכי התפעול אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת... יתכן שתהליכי החיסכון וההתייעלות אשר התרחשו בשנים האחרונות, הובילו לביטול בעלי תפקידים שונים אשר עסקו בתהליכי התפעול השונים".

     

    מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "חברי פורום הבטיחות העליון מונה על ידי דירקטוריון החברה ב-2007. חברי הפורום מקבלים משכורת כיועצים חיצוניים לחברה עבור השתתפותם בפורום הבטיחות העליון, על פי תעריף יועצים, ובהתאם לתעריף החשכ"ל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס: "אין זה ראוי להשאיר הפיקוח בידי הרכבת"
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים