שתף קטע נבחר

 

אסא כשר: צה"ל הודה בטעות, והטקסים ייצאו לאור

גם בצבא המוסרי בעולם יש "זובור" ומסורת בעייתית. עכשיו יתגבש קוד-אתי לא כתוב לטקסים, אומר פרופ' כשר. המח"ט לשעבר, אלוף (מיל') בן ראובן, לא אהב את הטיפול בפרשה, וחייל מהגדוד מרוצה: צה"ל הודה שזה לא רק חבורת סדיסטים

עסקת הטיעון בפרשת ההתעללות בשריון שנחשפה ב-ynet, קובעת כי טקסי ההשפלות והמכות שהיו נהוגים בפלוגה ז' בגדוד 74 הן חלק ממסורת ארוכת שנים אשר היתה ידועה לכל - מהחייל הזוטר ועד לדרגות הבכירות. כיצד מתיישבת האמירה לפיה צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם - שבאה בעקבות טענות על פשעי מלחמה - עם מסורת ה"זובור" הזו?

 

"צבא מוסרי הוא לא צבא של מלאכי השרת, אלא צבא שמוצא תקלה ומתקן אותה בצורה רצינית", מסביר מחבר הקוד האתי "רוח צה"ל", פרופסור אסא כשר, שמוצא חשיבות גדולה בחשיפת הנושא והוצאתו מהמחשכים.

 "צריך לתקן את העתיד לבוא ולא לחפש את העבר. הודעת הפרקליטות היא למעשה הודאה בטעות, פתח לתיקון תקלה מתמשכת".

 

טקסים יחידתיים חשובים, טוען פרופ' כשר, "וטוב שהם קיימים מפני שהם חלק מתהליכי גיבוש היחידה. כמו שיש כומתות בצבעים שונים וסמלים בצורות שונות, יש גם טקסים שמגבשים את היחידה. התקלה היא בהשארת הטקסים בפינה לא פורמלית, לא מוסדרת. תיקון התקלה יהיה על ידי הוצאה מהפינה הלא פורמלית".


"צריך השגחה ברורה ומתוחכמת של המפקדים על הטקסים"

 

אז מה עושים עכשיו? כשר מציע מעין קוד אתי לא כתוב לעניין. "צריך שתהיה השגחה של המפקדים בצורה מאוד ברורה ומתוחכמת על הטקסים האלו. החיילים ינהלו את הטקסים בעצמם, אבל מה שייעשה שם יהיה גלוי למפקדים. יהיו דברים שמותר ויהיו דברים אסורים בשום אופן - כמו התעללות בחיילים, פגיעה בבריאותם, בכבודם או השפלתם. יהיה מותר לחיילים לא להשתתף בטקסים, וכיוצא בזה", הוא אומר.

 

בהקשר זה מזכיר כשר את פרשת "רולטת הרשת" בבסיס חצרים ב-1992. החייל אמיר מלט נהרג אז לאחר שנאזק לרשת הביטחון שנועדה לבלום מטוסים בנחיתות חירום, במסגרת מבחן אומץ שערכו לו חבריו. "זה איום ונורא, כבר אז היה צריך לבצע את ההסדרה הזו. טוב שהדבר עולה עכשיו לבית דין, כי זו דלת לתהליכים יותר פורמליים".

 

"אם יש קשר למוסר בלחימה - הוא חיובי בלבד"

אלוף במילואים אייל בן ראובן, לשעבר מפקד חטיבה 188, החטיבה שבה התרחשו טקסי ההתעללות, דוחה בתוקף את הקישור בין ה"זובור" לערכי המוסר של צה"ל. "יש פה בעיה של התנהגות של אדם לחברו, שמצריכה טיפול,

 אבל זה לא מעיד על בעיה אתית חמורה. לגבי אופן התייחסות חיילים לאויב, ניסיוני מלמד שצה"ל הוא באמת הצבא המוסרי ביותר".

 

בעניין הטקסים האסורים, בן-ראובן אומר ש"גם כשהחיליים עשו מה שעשו, זה לא היה מתוך רעות לב אלא שובבות. אלו חבר'ה צעירים בני 18-20 שרוח השובבות היא חלק מחייהם, ולכן המפקדים צריכים להתמודד עם העניין. בהקשר הזה טוב שהתפתח דיון ציבורי בעניין - כי זה יחזק את עוצמת ההתמודדות עם הבעיה.

 

"התגלה פה עולם חמור מאוד ואין ספק בכך, אבל הוא קשור לאיזושהי מסורת שגדלה בכל מיני יחידות מתקופות מאוד ישנות, כשהבדל העיקרי והגדול הוא כי בעבר זה לא הגיע לציבור. הדיון הציבורי למעשה מחייב את המפקדים ולכן אני אופטימי שהנושא הזה יטופל קשות כי כשהצבא רוצה לטפל בנושאים הוא יודע לעשות את זה".

 

בן ראובן מותח ביקורת על אופן ההתייחסות המשפטית לפרשה: "אני מודה שאני מרגיש לא בנוח עם הטיפול העמוק ברמת החיילים. צריך להגיד את זה בקול רם - זה לא רק במגרש החיילים, ואני יודע על מה אני מדבר. הם רק הבורג האחרון, וצריך להוקיע את זה בכל הרמות והציבור צריך לדעת שגם המפקדים ישלמו את המחיר".

 

ומה אומרים האנשים שהיו בעין הסערה? בגדוד מסכיםמים עם האלוף במילואים. "אין למסורת הזאת שום קשר למוסר", אומר מתן ידגר, לוחם לשעבר בגדוד 74.

 "מסורת זו מסורת זו מסורת. גם לחצי מהמנהגים המסורתיים המצוינים בתנ"ך לא הייתי קורא הכי מוסריים. מוסר יכול להיגזר ממסורת, אם היא מתקיימת לאורך זמן, אבל במקרה הזה, אם יש קשר כלשהו בין המסורת הזאת לבין מוסר של צה"ל בלחימה, אז הוא קיים בהקשר החיובי בלבד.

 

"זה מחזק, יוצר אחווה בין הלוחמים וזה מתבטא במוסר לחימה בשטח", הוא אומר על טקסי החניכה. "אני אישית מרוצה מעסקת הטיעון. לדעתי, יפה שהצבא איפשר עד היום התפתחות של מסורת, ויותר יפה שברגע שהוא מחליט לקעקע אותה, הוא מודה עכשיו שהמסורת צמחה בין כותלי הצבא ולא על ידי חבורת סדיסטים, כמו שהדברים הוצגו. אני גאה בצבא על הבגרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
פרופ' אסא כשר. כמו כומתות, יש טקסים שמגבשים
צילום: תומריקו
מתן ידגר. אין למסורת קשר למוסר
צילום: גיל אליהו
אלוף (מיל') בן ראובן. רוח השובבות
צילום: עופר עמרם
מומלצים