שתף קטע נבחר

תע"א: פיתוח מטוס מנהלים במשבר - עיתוי נבון

התעשייה האווירית וגאלפסטרים האמריקנית חשפו את מטוס המנהלים G250 שפיתוחו עלה מאות מיליוני דולר. יו"ר תע"א: פיתוח המטוס יצר אלף משרות בארץ - ויהיו עוד. האם רכישת מטוס מנהלים אינה ראוותנית? "זה בולשיט" אומר היו"ר

על אף שהמשבר הכלכלי הגלובלי והמקומי עדיין ניכר בשווקים - התעשייה האווירית הציגה ביום ג' מטוס מנהלים סילוני חדש, ה-G250. במסיבת עיתונאים שנערכה במתחם התעשייה האווירית בנתב"ג, הכירו בכירי התע"א ושותפתה למיזם, גאלפסטרים (Gulfstream Aerospace Corporation) האמריקנית, במצב הקשה של שוק מטוסי המנהלים בצל הידרדרות במצבם הפיננסי של הרבה מעשירי תבל וחברות ענק - הנאלצות לצמצם בהוצאותיהן. עם זאת, לראייתם, שיא המשבר מאחורינו וההשקעה של מאות מליוני הדולרים בפיתוח המטוס תציב אותם בחוד החנית  - עם ההתאוששות.

 

 

"אנו קיצצנו בהוצאות באופן ניכר, אך אנו עדיין מאמינים בשוק והשקענו המון כסף (בפיתוח המטוס). לדעתנו עברנו את התחתית ואנו מקווים לראות סימנים חיוביים, כבר כעת מצב השוק טוב משהיה לפני 6 חודשים", אמר סגן נשיא בכיר בחברת גאלפסרים, פרסטון הני. מטוס ה-G250 שייך לקטגוריית מטוסי מנהלים בינוניים-גדולים, והוא בעל ביצועי טיסה משופרים ותא נוסעים מרווח, כך לדברי שתי החברות המכתירות אותו כמטוס הטוב מסוגו.

 

יו"ר התעשייה האווירית, יאיר שמיר, ציין שבעוד חברות אחרות בתחום החליטו לבטל או לדחות מיזמים, בשל המשבר הכלכלי והפגיעה בשוק מטוסי המנהלים בפרט - שתי החברות החליטו להמשיך להשקיע בפרוייקט. "כשהשווקים יתאוששו אנו נמצא בפוזיציה טובה יותר לעומת המתחרים הודות ל-G250 שצפוי לצאת לשוק כבר ב-2011", הוסיף הני.

 

עלות המטוס - 24 מיליון דולר

החברות הינן ציבוריות (נסחרות בבורסה) ולפיכך לא יכלו לפרט בנוגע לסכום המדוייק של ההשקעה בפיתוח מטוס המנהלים, אך הוא נאמד בכמה מאות מיליוני דולרים. בינתיים, טרם לטיסת הבכורה שתתקיים עוד השנה, הוזמנו כבר 9 מטוסים. זאת, כשמחיר כל מטוס עומד על 24 מיליון דולר. דן נייל, סגן נשיא בגאלפסטרים מוסיף ש"החברה מאוד מעוניינת להמשיך להשקיע בטכנולוגיות הדור הבא. כשהשווקים יתאוששו נהיה הראשונים לקצור את הפירות".

 

התאוששות השווקים עשוייה לטמון בחובה רווחים לתע"א ולגאלפסטרים, אך ייתכן שגם לשוק התעסוקה בישראל. "כל המטוסים שיוזמנו ייוצרו בארץ", אומר הני. לדברי שמיר, יותר מאלף מפרנסים כבר נהנים מייצור ה-G250 בארץ - באופן ישיר. "כ-750 עובדי תע"א וכ-300 עובדים חיצוניים", הוא אמר ל-ynet. שמיר הוסיף שככל שהמטוס יימכר יותר כך יגדל מספר המועסקים באופן ישיר ועקיף הודות לייצורו בארץ. נציין שכיום מועסקים בתעשייה האווירית כ-16,400 עובדים.

 

נזכיר שרכישת מטוס מנהלים בעיתוי הנוכחי עלולה לעלות לקונה המאושר בביקורת ציבורית קשה, ובארה"ב לדוגמה אולי אף בהצעת חוק לעומתית בקונגרס - בעיקר אם אתה שייך לסקטור הפיננסי. עם זאת, שמיר טוען שהטענות בדבר בזבוז כספים וראוותנות הן "בולשיט". לדבריו, הצרכים המידיים של בכירי חברות ואנשי עסקים פרטיים, תכיפות טיסותיהם, והצורך במיידיות ואי בזבוז זמן הופך את קניית המטוס לצעד חכם כלכלית. כמו כן, בהתחשב ביתרונות שמטוס זה מציע, המחיר הנדרש לעומתו, המוכר במס, "הוא מצחיק", לדבריו.

 

גם הני וגם שמיר מתקשים לתת פרופיל מדוייק של רוכשי המטוס. לדברי הן מדובר בתמהיל מגוון של אנשים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות (הנסחרות בבורסה). "אנחנו לא מרצדס ואנחנו לא טויוטה, אנחנו (לשם השוואה) BMW. אז מה הפרופיל של רוכש BMW?", אומר שמיר בשמץ של הומור. הוא מוסיף שרבות מרוכשות מטוסי המנהלים הן חברות המשכירות אותם לפי שעה.

 

בין הנוכחים בטקס החשיפה של המטוס החדש היו נציגי ההנהלה הבכירה של "גלפסטרים" והתעשייה האווירית, בכירים במערכת הממשלתית ובקהילה העסקית. מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, שיבח את שיתוף הפעולה בין החברות, שקיים עוד מ-2001:  "הוכחנו ששיתוף פעולה כזה מוליד תוצאות מוצלחות ביותר". 


פורסם לראשונה 06/10/2009 20:01

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס ה-G250
צילום: גיל קול
צילום: גיל קול
יצחק ניסן, מנכ"ל תע"א
צילום: גיל קול
מומלצים