שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הניווט של גוגל: מה יקרה למתחרות?
    כך מנפצת גוגל בבת-אחת את עיסקי הניווט דרך הטלפון הסלולרי. מה תעשה תוכנת הניווט החינמית החדשה שלה בשבילנו, ולרווחי מתחריה?

    המתכונת מוכרת: גוגל נכנסת בבת-אחת, בלי רחמים, לשווקים קיימים, מערערת את המתחרים השולטים בהם, ואז מכניסה מוצר אלטרנטיבי מוצלח משלה ללא תשלום, או עם מודל תשלום שונה מהמקובל. אחרי דואר החינם, הדפדפן, והחיפוש ברשת, בשבוע שעבר הגיע תורן של יצרניות תוכנות הניווט.

     

    הסיוט של תוכנות הניווט

    שירות המפות של גוגל זכה גם לגירסה ניידת. לאחר ההשקה הראשונית שלו, בזמנו, מיהרה החברה לחתום עם יצרני טלפונים

    על שילוב התוכנה במכשיריהם, ובמקביל המשיכה בפיתוח מערכת ההפעלה שלה עצמה, אנדרואיד, שם מככבת תוכנת המפות. כאשר שאלו בעבר עיתונאים את גוגל, לגבי אפשרות של תוסף ניווט (קולי) בזמן אמיתי למפות הללו, החברה סירבה להגיב.

     

    בשבוע שעבר, עם ההכרזה על ה-Droid החדש של מוטורולה בחברת ורייזון האמריקנית, התקבלה התשובה המלאה: המכשיר, המתבסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד בגירסה ‭,2.0‬ כולל את תוכנת "Google Maps Navigation"‬ שהיא התגשמות הסיוט של יצרניות תוכנות הניווט למיניהן.

     

    גוגל, אגב, עבדה בשלבים: עד כה, חוץ מתוכנת המפות שלה למחשב האישי, היא הציעה שירותי מיפוי, שעובדים על כל מערכות ההפעלה של המכשירים הניידים, ולאחרונה אף השיקה את שירות ה‭,Latitude-‬ שמאפשר למשתמשים לשתף את המיקום שלהם עם חבריהם.

     

    פרסומות בדרכים

    המהלך היה בלתי נמנע: תוכנות הניווט הקיימות למכשירים הסלולריים, שרובן מבוססות על פנייה חוזרת, תוך כדי נסיעה, לשרת של מפעילת הסלולר והורדת קטע מפה בכל פעם, הן מפריטי התוכן הרווחיים ביותר לחברות. דמי המנוי לשירות כזה נעים בין 5 ל‭10-‬ דולר למשתמש בחודש (בישראל - בין 19 ל‭29-‬ שקל‭.(‬ גוגל, לעומת זאת, תספק את תוכנת הניווט בחינם, אך תחזיר את ההשקעה משילוב של פרסומות בתוכה.

     

    הפרסומות הללו צפויות להיות יקרות במיוחד, שכן התוכנה תדע את המיקום המדויק של המשתמש ותציע לו פרסום איכותי, מבוסס מיקום: אם אתה בנסיעה ומימינך חנות מותג, תוצג על המסך פרסומת עם הנחה או מבצעים בלעדיים באותה חנות.

     

    אפל, שמודעת לכך שתוך שנה תעמוד מול גוגל ראש בראש (מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, מתחרה ב-iPhone) עושה מאמצים לאחרונה לחפש תחליף לתוכנת המפות של גוגל. לא מן הנמנע שבעדכון הגדול הבא של ה-iPhone (אולי ביוני ‭(2010‬, ישתנה שם אייקון המפות המוכר, המסתמך על שירותיה של גוגל.

     

    מנתקים מגע?

    השירות החדש של גוגל מצוין למשתמשים (בינתיים בארה"ב בלבד‭,(‬ אך רוב יצרניות הסלולר עשויות לנתק מגע. תוכנת ניווט כזו מתנגשת, למשל, גם בשירות המפות של נוקיה ופוגעת ברווחיה של אפל, והיא עלולה גם לקומם את המפעילות על יצרניות שיעזו לשלב אותה בטלפונים שלהן.

     

    בשנים האחרונות עבדה גוגל עם כמה חברות מיפוי, ביניהן ‭Atlas Tela‬ מארה"ב. באוקטובר האחרון החליטה לא לחדש את החוזה עם החברה. ככל הנראה, חברת המפות האמריקנית דרשה חלוקה ברווחים על כל משתמש שפותח את המפות.

     

    כל עוד גוגל לא הרוויחה מהשירות, דרישה כזו לא היתה רלוונטית. אך ברגע שתתחיל ליהנות מרווחי פרסומות, ברור כי החלוקה מתחייבת. ומתברר, כי בשנים האחרונות, בשקט בשקט, מיפתה גוגל באופן עצמאי שטח לא מבוטל ממדינות העולם, כהכנה ליום שבו תוכל להציע שירותי פרימיום על גבי המפות האלה, בלי שתצטרך לחלוק ברווח עם אחרים.

     

    טלטלה רצינית

    מודל הניווט החינמי של גוגל, אגב, הוא לא חדשני: חברת Waze משווקת בישראל תוכנת ניווט חינמית המותאמת למכשירי הסימביאן, אנדרואיד, אייפון ועוד. אך בשונה מהמפות המקצועיות של גוגל, ב‭Waze-‬ כל בסיס המפות של החברה נוצר על-ידי משתמשי התוכנה בלבד.

     

    דבר אחד בטוח: כניסה של גוגל לשוק הניווט עשויה לגרום טלטלה רצינית. התסריט הרע מדבר על החלטה של מפעילות הסלולר, בתגובה, לחסום את השירות. כדי למנוע זאת, יצטרך המחוקק להתערב ולדאוג ל‭-"‬נייטרליות ברשת" גם בתחום הזה, שתיטיב עם משתמש הסלולר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים